Pages

maandag 25 november 2013

Dagelijkse Kost - broccolisoep & spaghetti met kerstomaat en spekjes

Op zoek naar nieuwe receptjes besloot ik om het eerste Dagelijkse Kost boek van voor tot achter klaar te maken en hier breng ik er verslag van uit. Reeds geprobeerd: mislukte pateekesgehaktpakjes; witloofquiche.

Opeens is het zaterdagavond en overvalt mij een depressief momentje: blijkbaar heb ik van heel de dag geen voet buiten gezet. Ik heb geen minuutje gewoon niks gedaan. Er is sprake van een gigantische speelgoedexplosie nadat een vriendinnetje van Anna op bezoek was en ik kan me met de beste wil van de wereld niet herinneren waar de rest van de dag naartoe is.

Niks dat twee glaasjes rode wijn niet kunnen oplossen en de ideale omstandigheden om eens een receptje te proberen dat Jeroen serveert na een drukke werkdag : spaghetti met pancetta en kerstomaat.

Ik moet zeggen : het werkt. Moeilijker dan tomaatjes snijden wordt het niet en toch staat er binnen de kortste keren een fancy gerechtje op tafel. Je kan daar dus van blijven eten en nog altijd denken dat je keigezond bezig bent. 

Tip : voorzie een welwillende echtgenoot om de chaos in de keuken achteraf onder controle te krijgen, wel zo handig.

Nog een tip van mezelf : basilicum en rucola apart houden, dan kan je de volgende dag de overschot van de pasta weer opwarmen, er de rest van de groensels onder mengen et voilĂ  nogmaals lekker eten op tafel in no time!

En voor de kieskeurige kleuters maakte ik de broccolisoep met kruidenkaas en ham, maar dan zonder ham. Dus daar ging een substantieel deel van mijn zaterdag naartoe, een liter of vier soep maakt zichzelf niet! Gelukkig kon de soep rekenen op "hmm, lekker!" van de kleuter in kwestie en zit er weer een voorraadje in de diepvries.

Intussen heb ik ook gemerkt dat het receptje van de spaghetti niet op de Dagelijkse Kost site staat, dus ik zal mijn luiheid even opzij zetten en het hier overnemen voor het archief :

Voor 4 personen :
- 500 g spaghetti
- 200 g gerookte spekblokjes (want pancetta dat is toch maar omhooggevallen spek)
- een groot bakje kerstomaten
- 1 teentje verse look
- 1 bakje rucola
- 1 plantje basilicum
- parmezaan
- olijfolie
- zwarte peper

  • Spaghetti koken.
  • Pijnboompitjes roosteren (zachtjes in een droge pan).
  • Tomaatjes halveren.
  • Ui en look snipperen, aanstoven in olijfolie en spek toevoegen. Tomaatjes kort laten meegaren.
  • Spaghetti mengen onder bovenstaande.
  • Kruiden met zwarte peper.
  • Servereren en ieder voegt rucola, basilicum en parmezaan toe naar smaak. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen