zaterdag 26 juli 2014

Wij gingen naar de bib en brachten mee : Jules, Pieter Konijn en meer

Het stond op mijn vakantieplanning en vorige week was het zover : een uitstapje naar de bib. Dat was veel te lang geleden! Ik ben maar wat blij dat het gelukt is om mijn liefde voor boeken door te geven aan Anna. Het is dan ook altijd een feestje als ze mee mag naar de bib. Hopelijk zijn we nu weer vertrokken voor regelmatige bezoekjes aan de bib om onze voorraad boeken te verversen.

 Wat brachten we deze keer mee en hoe verlopen onze bib-uitstapjes dan?

bib

Eerst mag Anna kiezen uit de bakken waarin de boeken op kleuterhoogte uitgesteld staan. Dan wil ze die lezen in het leeshoekje of op het leeskussen en moet ik mijn uiterste best doen om haar te overhalen mee naar boven te gaan om een boek voor mama te kiezen.

Deze keer koos Anna voor :

Cover Plaatje
Kleine Leon bij de dokter van Linne Bie
Het is heel mooi meegenomen dat er zulke leuke boekenreeksjes bestaan met de naam van je kindjes. De Anna-boekjes van Kathleen Amant kende ik al, maar dat er ook een reeks over Leon bestaat, dat wist ik niet tot de onze geboren werd en tante ons Het tutje van Leon zit in de weg cadeau deed.

Net zoals de Anna-boekjes, zijn de Leon-boekjes heel mooi geïllustreerd en sluiten de verhaaltjes perfect aan bij de kleuterleefwereld. Het boekje over de dokter kon goed dienen als voorbereiding voor ons bezoek aan de oogarts 's anderendaags.

Detail-informatie
Muis houdt van dansen van Lucy Cousins
De boekjes van Muis die kenden we al, deze heeft een belletje waarmee je kan rinkelen als Muis verschillende dansjes doet.

Detail-informatie
Houden van Jules van Annemie Berebrouckx
Het moet zijn dat ze school begint te missen, want het leek me een oprecht blij weerzien met Jules die Anna kent van op school. Op de vraag van waar ze van houdt antwoordde Anna : koffers inpakken en grasmachines. Euhm, ja.

Musti Ik kan tellen
Er wordt hier vrij veel TV gekeken, maar dat vind ik allemaal nog niet noodzakelijk zo slecht. Zeker niet als favoriete TV-programma's tot boekjes leiden. Dit boekje met de 'oude' Musti, helpt om het tellen tot vijf goed te oefenen.

Detail-informatie
Alle verhalen van Pieter Konijn van Beatrix Potter
Pieter Konijn is de laatste nieuwe TV-hit hier : het valt op dat Anna's voorkeur meer en meer begint uit te gaan naar programma's met een 'spannend verhaaltje' (Pieter Konijn, Mike de Ridder) in tegenstelling tot Musti, Nijntje, Plop en consoorten.

Vandaar dat ik dit boek voor haar had uitgekozen : ze herkende inderdaad Pieter Konijn en de illustraties zijn heel mooi, maar de verhaaltjes zijn nog iets te lang om haar aandacht te kunnen vasthouden. Dit zal dus meer een boek voor mama zijn!

Cover Plaatje
Baby's Kijkboek met illustraties van Xavier Deneux
Dit is er eentje voor Leon. Het feit dat hij slechtziend is, mag hem niet tegenhouden om evenzeer te genieten van boekjes. Hij is nu op de leeftijd (bijna 11 maanden) dat hij er daadwerkelijk interesse in begint te krijgen. En ik ben heel blij dat ik dit per toeval ontdekt hebt : 1 leuke illustratie per pagina, in zwart-wit of contrasterende primaire kleuren op een effen achtergrond. Gemaakt van stevig karton is het perfect om samen met hem te doorbladeren.

Intussen heb ik nog wel een paar boekentips voor slechtziende baby's, daar ga ik binnenkort een apart blogje aan besteden.

Detail-informatie
Sterrenregen van Marian Keyes
Voor mezelf koos ik deze keer chicklit van de bovenste plank uit. Ik onthoud nooit welke, maar ik las eerder al boeken van Marian Keyes. Ik kan er ook niet aan doen, maar chicklit, ik lees dat graag. Het is nog altijd beter dan helemaal niet lezen, vind ik zo.

Dit boek, een dik boek (600+ pagina's!), gaat over het reilen en zeilen van de bewoners van een oud huis in Dublin en een mysterieuze bezoeker. De eerste recensie die ik als achtergrond voor dit stukje las, gaf in de tweede zin weg wie de mysterieuze bezoeker is. Ik zal het niet verklappen, maar na het lezen van de flaptekst en het zien van de cover was het geen bijzonder grote verrassing. Ik laat het de pret niet drukken, en laat nog weten of ik het boek uitgelezen krijg!

Zijn er nog (kinder-)boeken die ik eens moet lenen als ik volgende keer in de bib ben? Laat het me zeker weten!

1 opmerking:

  1. Wat een toffe post!! Wij houden hier alle vijf ook enorm van boeken :-)

    BeantwoordenVerwijderen