Pages

maandag 25 augustus 2014

Ons favoriete babyspeelgoed (ook voor slechtziende baby's)

Over minder dan drie weken wordt Leon 1 jaar. En dus nemen wij stilaan afscheid van het babytijdperk, hoe leuk het ook geweest is, ik ben klaar voor de peuterpret. Maar vooraleer al het babyspeelgoed hier in dozen en kasten verdwijnt, geef ik graag een overzicht van ons favoriete speelgoed, ook voor een slechtziende baby.

Spelen met de bal.

Want het goede nieuws is: zo veel verschilt dat niet van 'gewoon' babyspeelgoed. Het gaat er vooral om al de verschillende zintuigen van de baby zo veel en aangenaam mogelijk te stimuleren.

Er zijn wel een paar aandachtspunten voor als je baby slecht ziet:
  • Felle kleuren zorgen ervoor dat er voldoende contrast is, wat de herkenbaarheid vergemakkelijkt
  • Lichtjes zijn belangrijk om zo veel mogelijk visuele stimulatie aan te bieden
  • Geluid en muziek maken het speelgoed wel zo interessant als het veel moeite kost om goed te zien
  • Texturen: het is goed dat er zo veel mogelijk verschillende materialen aan bod komen 
Voor alle duidelijkheid: ik word (jammer genoeg!) niet gesponsord door Fisher-Price om dit te schrijven, maar onze absolute toppers zijn allemaal van dit merk:


1-2-3 Rainforest Muzikale Gym

Deze speelmat (1-2-3 Rainforest Muzikale Gym) kochten we toen Anna nog een kleine baby was en voor allebei was het met zekerheid het eerste stuk speelgoed waar ze urenlang zoet mee waren.

Aan de boog hangen vlindertjes net binnen reikhoogte en een tijgertje (zwart-wit: contrast!) met een balletje dat muziek maakt als je er tegen slaat. Leon had al snel door dat de vlindertjes maar met een klein stukje velcro vasthangen en dus perfect om los te rukken.

De mobiel met nijlpaard, leeuwtje en pinguin heeft ons ook bij beide kindjes goede diensten bewezen.

Fisher-Price Precious Planet Draai en Muziek Mobiel



Wij gebruikten de mobiel voor het rustgevend effect van het muziekje en het was echt super om te zien hoe Leon uiteindelijk de figuurtjes in het vizier kreeg en al snel ontdekte hoe hij door tegen de onderkant van de mobiel te schoppen deze schuin kon duwen om de diertjes te kunnen vastnemen. Dat wilde zeggen dat er iets visueel interessant genoeg was om er verder mee te spelen, succes!

En het zal de vloek van het tweede kind zijn, het moeten doen met afdankertjes, maar ook het activity center hadden we al toen Anna klein was.
Fisher Price activity centre
Eerlijk gezegd wilde ik dit vooral omdat ik mij mijn eigen activity center van vroeger nog herinnerde (hierzo!). Intussen zijn we de muziekjes wel wat beu gehoord ("laten we dansen", "de blauwe koe"). Het maantje heeft ook een lampje dat een bijna hypnotiserend effect op Leon had wanneer hij er met zijn neus ging tegen liggen.

In de categorie voor onderweg zijn we toevallig bij v-tech uitgekomen als de grote favoriet, met name deze drie :


VTech Baby BeertjeVTech Magische ZeesterVTech Mijn Kleine Tamboerijn

De vrolijke beer heeft behalve werkelijk bijzonder irritante melodietjes ("ik ben een zachte vrolijke beer..."x1000) ook lichtjes op zijn buik en een aan & uit-knop. Zolang je die knop niet indrukt blijft hij af en toe iets zeggen wat leuk is om het interessant te houden voor baby.

De magische zeester en kleine tamboerijn werken gelijkaardig (lichtjes, blijven babbelen zolang je ze niet uitzet), de zeester heeft ook een spiegel en met de tamboerijn kan je leren tellen.

Het beertje zal ik mij herinneren als compagnon en aandachtsafleider van dienst bij onze eerste doktersbezoeken, de zeester ging toepasselijk een dagje mee naar zee en de tamboerijn namen we mee op onze eerste gezinsvakantie.

Wie in dit lijstje zeker ook een eervolle vermelding moet krijgen is pop Paul van Taf Toys (ik vind geen link waar hij nog verkrijgbaar is): deze zachte knuffelpop speelt een drietal melodietjes als je beide handjes vastneemt of ze tegen elkaar houdt. Op een bepaald moment de absolute lieveling van Leon die hem altijd aan het lachen kon maken. Ook al omdat het zo leuk is omdat hij Paul zelf muziekjes kon laten maken.


De Oball Rattle die je ook ziet op de foto helemaal bovenaan (merk ook op hoe klein dat Leonneke daar nog is!) was een super cadeautje van zijn peter. Door de gaatjes perfect vast te houden door mini babyvingertjes en met de rammelaartjes bijzonder uitnodigend om mee te schudden en van nabij te onderzoeken.

Intussen heeft Leon niet al te veel aandacht voor speelgoed: hij moet kunnen bewegen, rondsluipen, door open deuren glippen, kasten opentrekken en zich (proberen) optrekken aan zetels, kasten etc.

En ook al kijk ik geweldig uit naar de nieuwe spannende fase die eraan komt, het betekent wel dat we hem werkelijk geen seconde meer uit het oog mogen verliezen. Misschien krijg ik nog wel heimwee naar alle irritante melodietjes en muziekjes. Hoe irritant ook, ze horen in elk geval voor altijd bij het babytijdperk hier en ik kan nu al voorspellen dat ik ooit nog blij zal zijn als ik herinneringen kan ophalen bij het horen van de muziekjes.

Voor wie nu nog omringd wordt door babyspeelgoed: veel speelplezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten