zaterdag 2 augustus 2014

Weekmenu inspiratie

Tijd om de weekmenu's nog eens van onder het stof te halen. zoals met al mijn projectjes gaat de tijd die ik eraan besteed op en af. De laatste weken werd er hier niet echt aan weekmenu's gedaan : voor de vakantie wat het excuus 'te druk' en tijdens de vakantie ging ik meer voor de  inspiratie van het moment.

Maar de nieuwe werkweek die voor de deur staat wil ik georganiseerd aanpakken en dus ook met een weekmenu. Als ik een weekmenu heb is mijn week op voorhand al half geslaagd.

Ter inspiratie voor u én voor mezelf wil ik hier nog wel eens een verslagje brengen van wat wij zoal aten. Al ga ik vanaf nu wel de voorbije week bespreken, dat zal een realistischer overzicht zijn van de combinaties die werkten in plaats van wat ik werkelijk van plan was (want het is niet omdat er een ambitieus weekmenu opgesteld is dat dat ook altijd uitgevoerd wordt...)

Wat er zoal op ons bord verscheen de afgelopen twee vakantieweken:

weekmenu inspiratie


1 & 2 - natuurlijk zet het zomerweer ook niet echt aan om uitgebreid te koken en dus deden wij al eens van eenvoud siert met bijvoorbeeld de simpele maar lekkere combinatie tomaat-mozzarella-basilicum en een af te bakken focaccia broodje. Of rauwkost met meloen en gerookte ham, klassiekers maar met een goede reden.

3 - soep is altijd goed en voor een lunch met de zoon is dit receptje voor zachte romige paprikasoep zonder room perfect (de soep is voor mama, zoon heeft voorlopig nog genoeg aan groentenpapjes). Dankzij deze 'backerbsen' hebben wij trouwens altijd balletjes voor in de soep :

KNUSPERLAND/GUTHAUS 'Backerbsen' 200g

Ik zeg het maar, want die dingen heb ik ook maar dankzij manlief leren kennen. Wel handig voor kleuters die liever balletjes eten dan soep.

Het recept voor de soep vond ik in een Kind en Gezin-kookboekje en werd lichtjes aangepast :

ZACHTE ROMIGE PAPRIKASOEP ZONDER ROOM
voor 4 personen

- 3 gele paprika's, geschilde en in blokjes gesneden
- 2 sjalotjes (of 1 ajuintje), fijngesneden
- 1,5 eetelepel bloem
- 100 ml volle melk + 900 ml kippenbouillon (bouillonblokje gaat perfect)
- 45 g plantaardige margarine

Bak de sjalotjes/ajuin samen met de paprika ong. 8 min. op een zacht vuurtje.
Bak de bloem ong. 2 min. zachtjes mee.
Voeg 300 ml melk + bouillon toe, breng al roerend aan de kook en laat ong. 5 min. zachtjes stoven.
Mix met een staafmixer.
Voeg de rest van de melk + bouillon toe en laat nog ong. 10 min. zachtjes koken.

4 & 5 - Hoogdagen voor moestuiniers, wij aten al plukverse boontjes uit de tuin bij moeke, net zoals de selder die werd ingevroren voor later in de soep. Hier thuis hebben we dit jaar een moestuin met minimale inspanning gemaakt, maar één pompoenplant en één courgetteplant leveren ons ook al een mooie oogst op.

De courgettes worden zelfs sneller geproduceerd dan we ze verwerkt krijgen : onze courgette-toppers ga ik een keer verzamelen in een aparte post.

6 - Een paar kooksessies later heb ik onze diepvries weer kunnen aanvullen met de spaghettisaus van het huis (het allereerste recept dat ik ooit klaarmaakte, dat hebt u ook nog tegoed), links op de foto de ratatouille uit Goed Eten van Dorien Knockaert, in het kader van operatie courgette.

Verder maakte ik ook nog pompoenmacaroni, balletjes in tomatensaus en liters soep, dat moet ons wel een werkweekje verder helpen menu-technisch gezien!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen