Pages

woensdag 24 september 2014

Herfst in de moestuin

Drie maanden geleden gaf ik een rondleiding door ons moestuintje aan het begin van de zomer.

Zullen we dat nu, bij het begin van de herfst ook eens doen?



Vorige zondag stonden de dochter en ik met laarzen en regenjas aan in de tuin en zagen we hetvolgende:

IMG_4078

Oost-Indische kers everywhere! Dat het een goeie bodembedekker is las ik eerder in het moestuinboek van Mme ZsaZsa en dus stopte ik wat zaadjes in de grond in de leegstaande perkjes, omdat het toch wat zielig is als de tuin er zo leeg bij ligt.

Veel bloemen heb ik niet gezien, en in het tweede perk groeit hij bijlange zo enthousiast niet, maar de bladeren vind ik zo ook al mooi.

IMG_4083

De rupsen zijn er ook fan van.

IMG_4081

Heel veel rupsen.

In zijn geheel zag het er zo uit op de eerste dag van de herfst :

IMG_4072

Ter vergelijking, de eerste dag van de zomer :

Moestuin in de zomer.

Momenteel is er nog veel work in progress: de aarbeien moeten nog een nieuw plekje krijgen, de bessenstruiken gaan verhuizen, de paadjes worden nog opnieuw aangelegd. Of dat is toch de bedoeling.

Dan hebben we tegen volgend jaar weer wat meer afwisseling, want dit jaar waren het voornamelijk courgetten (veel courgetten) en een paar pompoentjes (hmm, pompoenmacaroni!).

IMG_4085

En tijm, want die doet het ook goed in zijn pot. Ik moet nog eens in een van mijn vele tuinboeken nalezen hoe ik die zo lang mogelijk kan laten overleven met de koude dagen in het vooruitzicht. Want stiekem lees ik eigenlijk meer over tuinieren dan dat ik effectief in de tuin sta. Maar volgend jaar zal het geen waar zijn! Ah, de enthousiaste herfst- en winterplannen voor het volgende tuinierseizoen...

IMG_4086

De thermometer laat er ook al geen twijfel meer over bestaan dat het herfst is.

Hoog tijd om ons in de zetel onder een dekentje te nestelen. Met een boek bijvoorbeeld, en wat van read-a-thon doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen