donderdag 18 september 2014

Klaar voor mijn eerste read-a-thon!

Een paar weken geleden las ik bij Kathleen over de Verbeelding Bookclub op Goodreads. Mijn eigen Goodreads account lag al een hele tijd te bestoffen en een deftig boek had ik precies al een hele tijd niet meer gelezen. Het was dan ook snel beslist dat ik zou meedoen, op zoek naar nieuwe leesgoesting en -inspiratie.


Intussen las ik al De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween van de Zweedse schrijver Jonas Jonasson, het september boek van de bookclub.

Dit boek vertelt het verhaal van Allan Karsson, de 100 jarige man waarvan sprake is in de titel. We volgen hem vanaf het moment dat hij op zijn 100e verjaardag uit het raam van zijn rusthuis klimt en krijgen ook een overzicht van zijn leven en en passant de wereldgeschiedenis van de afgelopen 100 jaar.

Het was geen absolute voltreffer. Ik heb mezelf een beetje moeten verplichten om verder te lezen in het begin, maar ik ben toch blij dat ik het uitgelezen heb. Naar het einde toe werd ik wat meer meegesleept in het verhaal en was ik al gewend aan de soms wat overdreven humor. Ik heb er zelfs meermaals mee kunnen (glim-)lachen.

Ook klaar voor het #bookclub boek!

Volgende week, van 22 tot 29 september, doen we een heuse read-a-thon! Een read-a-thon is, zoals Kathleen het zegt, een marathon maar dan met lezen: binnen een bepaalde tijd zo veel mogelijk lezen. Er bestaan read-a-thons rond een bepaald thema, maar deze eerste Verbeelding bookclub read-a-thon heeft geen verplicht thema. We kiezen zelf ons doel dat we (hopelijk) bereiken tegen het einde van de week.


Mijn doel? Ik zou het bescheiden gaan aanpakken en proberen om op 1 week tijd 1 boek helemaal uit te lezen. Ik checkte nog eens mijn Goodreads "to-read"-lijstje en vond de volgende drie boeken in de plaatselijke bib : De eerste dag van David Nicholls, Wonder van R.J. Palacio en Een keukenmeidenroman van Katryn Stockett.

Drie boeken die ik zeker ga lezen, maar mijn read-a-thon keuze is Een keukenmeidenroman geworden. Simpelweg omdat het van alle drie boeken de meeste pagina's heeft en zodoende de grootste uitdaging vormt.

Volgens de flaptekst vertelt het boek het verhaal van Skeeter, die in het Mississippi van de jaren 60 carrière wil maken als schrijfster en de verhalen gaat verzamelen van zwarte vrouwen die als hulp in de huishouding werken.

Klinkt veelbelovend, maar : 493 pagina's!
Laat ons hopen dat ik me hier niet schromelijk mee overschat heb.
Ik hou jullie op de hoogte!

1 opmerking: