dinsdag 30 september 2014

Read-a-thon missie : geslaagd!

Hoog tijd om verslag uit te brengen van mijn read-a-thon vorige week.

Met enige trots kan ik melden dat ik in mijn doelstelling geslaagd ben!
Het (bescheiden) doel was om 1 boek helemaal uit te lezen op 1 week tijd, en daar ben ik ruimschoots in geslaagd.



Het hielp ook wel dat ik het boek, Een keukenmeidenroman van Kathryn Stockett, geweldig boeiend vond.

We volgen een aantal vrouwen, zwart en blank in het Mississippi van de jaren '60. De jonge blanke Eugenia, bijnaam Skeeter, wil het maken als schrijfster en vat het plan op om een boek uit te brengen met de verzamelde verhalen van zwarte dienstmeiden en werkt daarvoor samen met Aibileen en Minny. Deze twee vrouwen werkten al in vele gezinnen en vertellen hun verhaal, en ze slagen er ook in andere dienstmeiden zover te krijgen hun verhaal op papier te zetten. Het is hartverwarmend om te lezen wat ze samen verwezenlijken. Je krijgt als lezer ook een heel goed inzicht in de verhoudingen tussen blank en zwart, man en vrouw, ouders en kinderen. Natuurlijk gaat het over het racisme, maar niet alleen dat.

Of om het met mijn favoriete citaat uit het boek te zeggen : "Was dat niet de essentie van het boek? Dat vrouwen zouden beseffen : We zijn gewoon twee mensen. Er is niet zo veel dat ons van elkaar scheidt. Lang niet zo veel als ik dacht."

de essentie van het boek

Al besef ik wel dat dat als blanke bleekscheet misschien wat kort door de bocht is (wat een punt van kritiek is wat vaker voorkomt in de Goodreads reviews).

In elk geval heb ik ervan genoten, van het boek én van de verplichting om het binnen de deadline uit te lezen. Helemaal kunnen opgaan in het verhaal en zoveel mogelijk vrije tijd met m'n neus in een boek spenderen, dat was veel te lang geleden.

Nu weet ik gelukkig weer dat het kan, een avond zonder TV maar met boek, bijvoorbeeld, of zomaar een gestolen uurtje met boek in de zetel op zaterdagnamiddag.

Niet dat ik onmiddellijk nieuwe read-a-thon plannen ga smeden, maar het Oktober-boek van de Verbeelding bookclub, Stad der blinden van José Saramago ligt al klaar voor als ik De eerste dag van David Nicholls uitgelezen heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen