vrijdag 24 oktober 2014

Hoe deze mama voor zichzelf leert zorgen

Momenteel ondervind ik aan den lijve hoe belangrijk het is dat je als mama goed voor jezelf zorgt. Een dipje dat ik weet aan het vallen van de bladeren werd een dip waarbij mijn lijf (maag) ging tegensputteren.



Het voorbije jaar is dan ook niet min geweest en soms moet je dan even gas terugnemen om het evenwicht terug te vinden.

Omdat het altijd een goed idee is dat mama's goed voor zichzelf zorgen, deel ik hier met plezier mijn tips om ervoor te zorgen dat je batterijen als mama opgeladen blijven. Het gaat om zaken die ik zelf al doende geleerd heb en die volgens mij niet alleen voor mama's gelden!

Investeer ook maar eens in jezelf

Het is misschien een typisch mama-trekje, maar er is altijd wel iets dat de kindjes nodig hebben en tegen de tijd dat ik voor hen genoeg gewinkeld heb, is de zin om voor mezelf nog wat te shoppen ver zoek.

Boekjes!

Daar komt dan nog bij dat ik moeilijk geld kan uitgeven aan dingen voor mezelf die strikt genomen niet helemaal noodzakelijk zijn

Advies aan mezelf: doe het toch maar.

Vandaar een nieuw blogboek, en een mooi nieuw notitieboekje uit de Hema.

Want ik heb het helemaal niet over grote investeringen, maar juist over de kleine dingetjes waarvan ik dan zou zeggen, "ach, laat ook al maar". Zo'n schriftje, dat is nu toch echt de kost niet, hé?

Die openbaring dat het niet altijd veel hoeft te kosten had ik onlangs bij het lezen van dit stukje op de leuke blog BeautyLoves die ik onlangs ontdekte: het pakketje heb ik jammer genoeg niet gewonnen, maar voor het geld dat dat kost, haal je het even goed zelf in huis.

Wat ik dan ook deed en wat ons naadloos bij mijn volgende tip brengt:

Verzorg de uiterlijke mama

Met een getinte dagcrème op ben ik volledig opgemaakt en mijn kapsel heeft niet echt een naam (om de paar maanden 'iets meer dan de puntjes eraf'). Om maar te zeggen dat ik verre van een beauty-kenner ben.

Productjes!

Mijn toppunt van luxe is 's avonds de badkamerdeur dichttrekken voor een ecologisch onverantwoord lange en net iets te warme douche.

In tegenstelling tot de meeste ochtenden wanneer mijn badkamer-moment meer weg heeft van een militaire operatie : peuter even stil in park? kleuter kalm en geïnstalleerd voor tv (ja, voor tv...)?
Go: water, zeep, spoelen, done.
Nog geen peuter in paniek? Kleuter alles naar wens?
Woohoo, tijd om haar te drogen!

Alleen, soms mag het al eens iets meer zijn, maar dan had ik weer het probleem van 'ik kan daar geen geld aan geven'. Tot dus mijn openbaring van hierboven.

Ik passeerde nog eens lang het Kruidvat en bracht de bodylotion met zachte vanillegeur, de haarolie die ook al zo lekker ruikt, handcrème, een lippenbalsem én nagellak & remover mee.

Ik had ook nog een ongeopend potje effet intense dat ik ging gebruiken om mijn gelaat wat extra te verwennen en te beschermen voor de koude dagen. Deze morgen ben ik het al vergeten. Alle begin is moeilijk zeker?

Mijn huid en haar is in ieder geval weer zacht en goed gehydrateerd en het goeie is ook dat ik weer wat beauty-inspiratie heb en nu ga uitkijken naar een nieuw parfum en een nieuwe gekleurde dagcrème omdat mijn huidige tube bijna leeg is. Suggesties, iemand?

Verzorg de innerlijke mama

Bijvoorbeeld, met muntthee en mandarijntjes!

Muntthee en Mandarijntjes!

 Als het allemaal wat minder vlot begint te lopen, is ons weekmenu een van de eerste dingen die eronder beginnen te lijden. De wekelijkse goed geplande uitstap naar de supermarkt maakt plaats voor last-minute iets bedenken en vlug-vlug in huis halen of gewoon frietjes van de frituur.

Dat kan wel voor eventjes, maar al snel voel ik me daar dan zo slecht over dat ik het gevoel krijg dat ik al mijn eetgewoonten over boord moet gooien en alleen nog maar gezonde dingen mag eten.

Terwijl, opnieuw onder het motto dat het niet altijd veel moet kosten, soms een schaal mandarijntjes en een kopje muntthee de ideale aanzet zijn om weer wat gezonder te gaan eten.

Vandaag al twee mandarijntjes gegeten, maar wat is me dat toch dat het ene mandarijntjes het sappigste, lekkerste stukje fruit is dat je je kan voorstellen en het volgende helemaal bah, bitter en droog is...

Uit een gezond kookboek uit de bib maakte ik gisteren miniquiches met champignon: smakelijk, simpel en slank, dat was wat ik nodig had.

Voor het weekmenu ga ik me toeleggen op het betere herfst-eten: spruitjes, witloof, savooikolen.
Tips om het ook aan de kindermondjes verkocht te krijgen, zeer welkom!

Straks eerst lekker frietjes, zondigen moet ook kunnen.

Zo probeer ik dus lief te zijn voor mezelf.

Doen jullie dat ook, af en toe een cadeautje voor jezelf kopen?
Nog aanraders voor een beauty-leek zoals mezelf?
Recepten tegen de herfstblues?
Ik hoor het graag!

4 opmerkingen:

  1. Ik vind dat het zeker moet, cadeautjes voor jezelf. Het hoeft daarom niet duur te zijn, een boek of een mooie pen, ik zeg maar iets.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar, zeker dat van 's ochtends... Jezelf verwennen is zeker geen overbodige luxe met twee kleine kindjes in huis. Onlangs ontdekte ik het Nuxe-gamma, niet zo goedkoop maar vind het heerlijk om aan te doen. Zeker rêve de miel ruikt heerlijk, zelfs mijn man merkte het dus dat betekent wel wat :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ja, Nuxe, daar heb ik ooit ook eens iets van gehad. Maar zoals je zegt, niet zo goedkoop. Misschien moet ik het nog eens op mijn verlanglijstje voor onder de kerstboom zetten :)

      Verwijderen
  3. Volgens mij ben je erg lief, hopelijk lukt het ook dat tegen jezelf te zijn en te blijven!

    BeantwoordenVerwijderen