maandag 24 november 2014

Onze favoriete Sinterklaasboeken uit de bib

Dit is een van de geplande berichtjes die wegens de eerder vermelde buikgriep eventjes uitgesteld werden. Maar niet getreurd, het is nog altijd actueel: Sinterklaas en meerbepaald de boekjes over de Goedheilig Man die wij onlangs in de bib ontleenden.



Sinds de zomer gaan we weer regelmatig (als de boeken hun maximale uitleentermijn bereikt hebben) naar de bib. Anna is daar al kind aan huis en kent vlotjes de weg, ik hoef haar dan ook maar met een half oog in de gaten te houden terwijl ik zelf mijn boeken uitkies. Gevaar van deze tactiek is wel dat Anna steevast met dezelfde boekjes naar huis gaat: bijvoorbeeld de Anna-reeks van Kathleen Amant, de Leon-boekjes van Linne Bie of de boekjes van Liesbet Slegers.

Recent kwam het ook een paar keer voor dat Anna er boekjes uitkiest die ik toch niet zo geschikt vind: een boekje over een dood konijntje om het thema 'dood' aanschouwelijk te maken of een boek over een meisje dat door een auto-ongeval in een rolstoel belandde en voor het eerst weer naar school gaat. Heel goed dat die boekjes er zijn, maar niet wat ik een paar weken lang zomaar elke avond wil voorlezen.

Tijd voor een actieplan: ik zocht zelf een aantal boekjes over de sint op (aangezien ik daar voor de verandering eens op tijd mee was!) en printte twee covers af die we in de bib samen gingen opzoeken.

Ik had er op voorhand niet echt bij stilgestaan dat een paar van deze boeken al echte voorleesverhalen zijn, terwijl we tot nu toe nog vooral prentenboeken lazen. Een uitdaging voor de 3-jarige met beperkte aandachtsboog, maar het lukt (meestal).

En wat we dan (voor-)lezen?
Hier onze selectie sinterklaasboeken:

heerlijkste voorleesboek


Het heerlijkste Sinterklaas voorleesboek met verhalen van Annie M.G. Schmidt, Bart Moeyaert, ... en illustraties van Fiep Westendorp, Harrie Geelen en vele anderen.

Dit boek bevat een uitgebreide en diverse collectie aan verhalen en is prachtig geïllustreerd.

Voor mij was het een blij weerzien met de verhaaltjes en illustraties van Annie M.G. Schmidt en Fiep Westendorp: Jip en Janneke! Dat rebelse trekje, echt heerlijk.

We lazen nog niet alle verhaaltjes, met enige blijdschap merk ik dat Anna ook vooral aangetrokken (of gestuurd?) wordt door de verhaaltjes van Annie, de favorieten zijn het verhaaltje over de sint die schipbreuk lijdt, het paard van de sint in het mensen-ziekenhuis en De dag na Sinterklaas met Jip en Janneke.

nog 13 nachtjes

Nog 13 nachtjes wakker liggen dan is het Sinterklaas door Erik van Os & Elle van Lieshout. Er zit ook een CD bij dit boek met liedjes ingezongen door Edwin Rutten. Een naam die mij al vagelijk bekend voorkwam en wiens aangename stem ik met zekerheid kende. Toch moest ik hem Wikipedia'en voor ik het zeker wist: da's Ome Willem. Niet dat ik zoveel met Ome Willem heb, maar dan weet u ineens waar u hem van kent.

De liedjes zijn dus leuk en niet de typische sinterklaasliedjes, ze gaan over Pietje Precies, Zielenpiet of Piet Snot. De teksten staan in het boek en ik lees ze ook voor als gedichtjes. Er staan ook nog gedichtjes in die niet op de CD staan en Anna kiest vaak voor 'De grote reis naar Nederland', waarin de sint een plaatsje tekort heeft op zijn boot.

Voor oudere kinderen zit er ook een overkoepelend verhaal in, maar wij zijn al tevreden met de afzonderlijke korte gedichtjes. Beetje alternatief, en dat maakt het net leuk.

spiekpietje

Opstaan en kleertjes aan, Spiekpietje een kartonnen zoekboek van Thaïs Vanderheyden waarbij we het Spiekpietje moeten helpen zijn kleedjes terug te vinden die op elke bladzijde verstopt zijn. Of we zoeken iets anders, want na een paar keer weten de kleine lezertjes de kleedjes natuurlijk blindelings te vinden, maar dan kan mama of papa iets anders kiezen om te zoeken.

Met de Spiekpietjes wil uitgeverij Clavis bij ons een traditie lanceren zoals "the elf on the shelf" in de VS voor kerstmis. Spiekpietjes komen hier spieken of de kindjes braaf zijn en rapporteren aan de sint, een beetje zoals de elf aan de Santa Claus rapporteert. Hoeft niet perse voor mij en je kan het boekje ook perfect lezen zonder dit te weten, maar dan weet je ineens wat een Spiekpietje is!

dag sinterklaasje

Dag, Sinterklaasje van Jacques Vriens met illustraties van Dagmar Stam. Wie op zoek is naar een traditioneel sinterklaasverhaal moet dit boek lezen. Grote zus en kleine broer (ha, wat een toeval!), Mieke en Wouter beleven het hele sinterklaasgebeuren: aftellen, schoen zetten, beetje bang zijn, de sint op school, sint een handje geven, de échte liedjes zingen, het zit er allemaal in.

Dit is dan ook een langer verhaal en perfect voor eerste lezertjes, voor ons is het eigenlijk nog niet zo interessant. Het hele verhaal is wat lang om voor te lezen, dus lezen we af en toe wel een hoofdstukje, maar het boeit Anna minder dan de andere boekjes.

Mama vond het trouwens wel heerlijk nostalgisch en dat had vooral te maken met de illustraties: die komen helemaal uit mijn eigen jeugd. Ik ben er zeker van dat ik heb leren lezen in boekjes met tekeningen van Dagmar Stam!

Door gerichter te gaan zoeken in de bib (her-)ontdekte ik superleuke boekjes, het vergt een beetje meer planning en opzoekwerk, maar het loonde voor mij zeker de moeite. 

Binnenkort ga ik op zoek naar leuke kerstboekjes voor kinderen, als jullie tips hebben, hoor ik ze graag!

3 opmerkingen:

  1. Tof berichtje!
    Hier hebben we het nieuwe boek "Minipiet" van Clavis. Da's wel een leuk verhaal met mooie tekeningen. Ook nog eentje met magneetjes over Sinterklaas van Kathleen Amant, 'kleine handjes' heet die serie.
    Voor Kerstmis heb ik deze gepind: http://www.pinterest.com/pin/101471797830141705/
    en voor onze oudere kindjes heb ik "Kerstmis in de stal" van Astrid Lindgren gekocht.
    Ook heel goed voor kleintjes vind ik "het kindje in de stal" van Liesbet Slegers en "het kerstverhaal" van Kathleen Amant.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En Dagmar Stam, volgens mij tekende die in onze zonnestraaltjes of zo, die tekeningen komen me ook heel bekend voor! Pure nostalgie, hè :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Zonnestraal! Daar ken ik de tekeningen van :)
      Bedankt ook voor de kerstboekentips, ik ga al eens kijken welke ze bij ons in de bib hebben.

      Verwijderen