Pages

zondag 30 november 2014

Wat wij vonden van ons Smartmat-proefpakket

Ik zou u nog mijn bevindingen laten weten bij ons Smartmat-proefpakket. Dat de volgende levering gepland is voor volgende week zegt genoeg zeker?



Wat gaan we morgen eten? En overmorgen? En daarna? SMARTMAT!

Wie tegenwoordig wel eens wat blogjes leest, die heeft zeker al van Smartmat gehoord. Smartmat levert wekelijks pakketten met ingrediënten en recepten voor een aantal personen dat je zelf kiest en in verschillende formules. Er is bijvoorbeeld een veggie-pakket, maar wij kozen voor het Quick and Easy-pakket. Daarmee krijg je vier maaltijden, die zoals de naam het zegt, makkelijk en snel klaar zijn. Bovendien leek het mij het meest kindvriendelijke pakket.

Bio-patatjes zijn betere patatjes

Op dinsdag (de pakketten worden op maandavond geleverd) stonden er bijvoorbeeld zelfgemaakte vissticks met patatjes op het menu. Dat was scoren bij de kindjes. Al moest de kleuter, natuurlijk, eerst niet weten van de huisgemaakte vissticks. Na een hapje proeven bleef ze vragen om meer.

De patatjes dat waren er biologische, nog een troef van Smartmat is dat ze zo veel mogelijk met biologische producten werken. En dus zijn we hier nu overtuigd van bio-aardappelen. Wij kopen eigenlijk niet standaard bio-producten en al zeker geen bio-patatjes. Maar deze smaakten echt naar de aardappelen van vroeger, een heel verschil met de bij nader inzien vrij smakeloze supermarkt-patatjes. Er hing zelfs nog zand aan!

Snelkook-rijst is geen echte rijst

Rijst was de ontdekking van woensdag. Er stond een curry-stoofpotje met broccoli en kip op het menu. Met rijst, echte langkorrelrijst in plaats van de snelkookrijst die wij normaal eten. Tja, logisch dat rijst hier meestal met lange tanden gegeten werd. Rijst proeft dus niet altijd naar karton. Ik heb me ineens een pakje 'echte' rijst aangeschaft.

Koolrabi, raapjes it's not you, it's me

Wat ik ook geweldig vond is hoe gezond mijn koelkast er tijdens de Smartmat-week uitzag. Er lagen groenten in die anders nooit de weg naar ons thuis gevonden zouden hebben.

Zoete aardappel, gele wortel en pastinaak belanden bijvoorbeeld niet gemakkelijk in mijn winkelkarretje maar werden zeer gesmaakt.

Koolrabi en raapjes, echter, wij moeten eens praten: het wordt niks tussen ons. We hebben geprobeerd en misschien laten we ons ooit nog wel eens verleiden, maar grote liefde is het niet.

Trouwens, heeft iemand nog een receptje om gekookte rode bietjes in te verwerken? Er was voorzien om die te serveren als bijgerecht bij de ovenschotel, maar ze zijn in de koelkast blijven liggen. Voor mij smaken bietjes vooral gewoon als modder...

En wat moet dat kosten?

We gaan daar eerlijk in zijn, de toch wel hoge prijs heeft mij het langst tegengehouden om dit eens uit te proberen.

Maar uiteindelijk is het een luxe die ik me af en toe wel wil permitteren: ik kan een keer de wekelijkse trip richting supermarkt overslaan, ik hoef niet na te denken over 'wat we vandaag gaan eten', ik schotel mijn gezin nieuwe en gezonde smaken voor, ik probeer nieuwe recepten uit en ontdek weer het plezier om te kokkerellen. Ze zouden alleen nog een kaboutertje om achteraf de keuken op te ruimen mogen meeleveren.

Je neemt wel een abonnement, maar het is vrij makkelijk aan te passen wanneer je een levering wenst te ontvangen of als je een keertje wil overslaan.

Eén eitje van de zes had het transport niet overleefd, en dat is zowat het enige minpuntje wat ik kan bedenken, of het moet zijn dat er geen vegetarisch recept in het Quick and Easy-pakket zat. Dat zou ik ook graag proberen, maar de veggie-pakketten leken mij moeilijk om verkocht te krijgen aan de kindjes.

Tot zover de reclame. Ik werd niet gesponsord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten