zondag 28 december 2014

Nieuw jaar, nieuwe voornemens!

Wanneer dit bericht online komt, is de kans groot dat ik in badjas bij het haardvuur zit, waarschijnlijk ook met een glaasje cava binnen handbereik en uitzicht op de jacuzzi want naar jaarlijkse traditie trekken echtgenoot en ikzelf op mijn verjaardag voor een paar uurtjes pure ontspanning richting sauna.



sauna

Een nieuw jaar, een nieuwe kans voor goede voornemens. Dat mijn verjaardag en de eerste dag van het nieuwe jaar zo kort bij elkaar vallen, maakt het voor mij alleen maar verleidelijker om elk jaar weer geweldig goede (en onrealistische) voornemens te maken.

Dit jaar is dus niet anders, ik schakel zelfs een versnelling hoger en leg mezelf de druk op van mijn voornemens met u daar, op het wereldwijde web, te delen. Voor 2015 is mijn plan om het vooral leuk te houden. Ik zou het kunnen hebben over poetsschema's, budgetbeheer, mijn gewicht op een gezond peil houden enzoverder. Ook dat moet allemaal gebeuren, maar is het echt zo leuk om me daar een heel jaar mee bezig te moeten houden? Dacht het niet.

In 2015 wil ik dingen doen waar ik soms wel een beetje tegen opzie om eraan te beginnen, maar waarvan ik zeker weet dat ik achteraf blij ben dat ik er mijn tijd in gestoken heb.

Dus, laten we niet langer talmen, zie hier mijn feel good-voornemens voor volgend jaar:

52 x bewegen

Ja, het is zo erg gesteld met mij dat ik 'bewegen' kan schrijven in plaats van 'sporten'. Ik bedoel dan ook minstens een half uurtje wandelen of zwemmen, alleen of samen met de kindjes. En dat elke week. Kan ook een actief uitstapje naar de speeltuin zijn. Of een fikse boswandeling.

18 boeken lezen

Er lag een e-reader voor mij onder de kerstboom (joepie!) en mijn leesdoel van 12 boeken in 2014 lijk ik wel te gaan halen (nog een paar pagina's te gaan). In al mijn enthousiasme had ik mijn doel voor 2015 al op 24 boeken gezet, maar met enige zin voor realiteit ga ik al tevreden zijn als ik het komende jaar 18 boeken zal lezen.

12 foto's van de maand nemen

Een jaar lang heb ik dit volgehouden, Leons eerste jaar werd elke maand vastgelegd via een broer en zus-foto in de zetel: 1 maand, 2 maanden3 & 4 maanden, 4 - 6 en 7 maanden, 8 maanden, 10 maanden, 11 maanden (ja, negen maanden heb ik niet geblogd...) Maar toen werd hij dus 1 en wist ik niet goed of ik er mee door wou gaan of niet. Ik heb even getwijfeld om voor een andere setting te gaan, maar dat werkte dan toch weer niet zo goed. Intussen heb ik een paar maanden overgeslagen, maar de foto voor ons kerstkaartje was ook weer gewoon broer en zus in de zetel, dus dat werkt wel. Zo goed dat ik ook 2015 wil vastleggen in maandelijkse zetel-foto's.

12 keer bakken

Da's altijd hetzelfde, ik zie er iedere keer zo tegenop om aan te beginnen en achteraf denk ik altijd 'dat valt toch goed mee, zou ik meer moeten doen'. Minstens 1 keer per maand wil ik dus een taart bakken, of een ander dessert maken en misschien eindelijk ook eens zelfgemaakt vanille-ijs maken met de ijsmaker die ik kreeg bij aankoop van mijn Kitchenaid een paar jaar geleden.

12 keer nieuwe kleren kopen

Voor mij is dat een opgave, kleren kopen. Voor de kindjes is dat al iets gemakkelijker als voor mezelf of voor de echtgenoot. Meestal gebeurt dat hier dus zo eens om de zo veel maanden, of in de solden, en wordt er een hele stapel ineens ingeslagen. Maar feitelijk is het zeker zo leuk om regelmatig iets nieuws te kunnen aantrekken én mijn garderobe is nog altijd dringend aan een update toe nu ik de zwangerschapskilootjes (hopelijk) definitief achter mij gelaten heb. We hebben hier intussen zelfs een H&M op haalbare winkelafstand, dus niks houdt mij tegen om er in 2015 weer een beetje modieus bij te lopen.

365 keer mijn dagboekje invullen & de flow kalender lezen


Voor begin 2014 maakte ik mij een dagboekje, een beetje geïnspireerd op de 'five year-journals' die ik wel al eens zag en dit idee, maar dan zonder de foto's. Eigenlijk nam ik gewoon een klein klasseurtje (zo eentje voor rekeningafschriften) en van die fiche-kaartjes. Ik maakte voor elke dag van het jaar een fiche en het plan was om gedurende een paar jaar elke dag een zinnetje op te schrijven. In de praktijk schreef ik elke dag van januari 2014 een zinnetje op en daarna werd het veel minder. In 2015 ga ik er werk van maken, al sta ik mezelf toe om het eventueel ook 1 keer per week aan te vullen. Net zoals ik ook het kalendertje van flow wil bijhouden qua inspiratie-momentje voor mezelf.

En dan kom ik hier om de paar maanden wel eens bloggen over hoe het zo gaat met de voornemens, want bloggen, dat wil ik in 2015 ook nog blijven doen!

Wat denken jullie? Haalbaar? Doen jullie aan goede voornemens? Ik vind het altijd inspirerend om te lezen wat anderen met hun jaar willen doen, dus laat mij zeker weten als jij ook wilde plannen hebt voor 2015!

4 opmerkingen:

  1. Heerlijk hoor, veel plezier in de sauna. Heb het hier ook geprobeerd iedere maand een foto, zo'n leuk idee maar vergeet het helaas dus gestopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. beste wensen en een inspirerend blogjaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goeie voornemens! Veel succes ermee en gelukkige verjaardag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hopelijk heb je ervan genoten! Je voornemens lijken mij goed te doen. Ik moet dringend eens over nadenken over de mijne... :)

    BeantwoordenVerwijderen