Pages

maandag 15 december 2014

Read-a-thon resultaat: (beetje) gefaald!

Vorige week deden we bij de Verbeelding Bookclub voor de tweede keer een read-a-thon. Ik had beloofd nog te laten weten hoe het mij vergaan is.



Ik kan u zeggen: mijn doel heb ik niet behaald. Twee boeken lezen op een week tijd was een beetje te hoog gegrepen. Eigenlijk had ik al een voorgevoel dat het niet zo makkelijk zou zijn dit keer. Ten opzichte van de eerste read-a-thon, in september, had ik mijn leesdoel deze keer ook verdubbeld.

Daarbij komt dat ik toch een zekere rust in mijn hoofd moet hebben om mij volop te kunnen concentreren op een boek en dat was nu ook niet echt het geval, nog veel te veel ditjes en datjes die bleven rondspoken.

koffie - chocolade - boek

Ook de keuze van boeken kan helpen en daar had ik mij misschien ook een beetje aan mispakt: Muchachas van Katherine Pancol moest dringend uitgelezen worden want de uitleentermijn was bijna verstreken. Ondanks het feit dat de cover een vrolijk verhaal doet vermoeden (toch?) vond ik het vooral een verhaal van miserie, mishandeling en ellende. Wat niet wil zeggen dat ik het een slecht boek vond. Het is goed geschreven want ik wilde zeker weten hoe het de personages verging. Dit is het eerste deel van een trilogie, de kans bestaat dat ik de andere delen ooit nog ga lezen. En dan ben ik tenminste voorbereid dat ik het niet moet lezen om vrolijk van te worden. U bent gewaarschuwd!

the rosie effect

Hierna was ik wel toe aan wat vrolijkheid en iets luchtigers, gelukkig had ik ook The Rosie Effect van Graeme Simsion klaarliggen. Het vervolg op The Rosie Project, mijn zomervakantieboek dit jaar. Gratis vakantieherinneringen bij het lezen van het dit boek bij de kerstboom dus!

In The Rosie Project leren we Don Tillman kennen, een socially challenged (durven we zeggen lichtjes autistische?) professor genetica die op zoek gaat naar een vrouw en dat heel wetenschappelijk aanpakt via The Wife Project. Allerlei dolkomische situaties volgen. 

The Rosie Effect gaat verder waar het eerste boek eindigde: Don Tillman wordt papa. Ook hier is doorgedreven, wetenschappelijk en uitermate rationeel onderzoekswerk vereist. Je kan niet anders dan sympathie opbrengen voor Don's goede bedoelingen die steevast mislopen.

Hoe het afloopt kan ik nog niet vertellen, het lukte me dus niet om het boek helemaal uit te lezen. Nog een 200+ pagina's te gaan.

Wat betreft leesdoelen mag ik dan wel gefaald hebben, ik blijf een read-a-thon een heel fijne manier vinden om lezen voorrang te geven op alle andere dringende projectjes die ook aandacht opeisen. Het zorgt er bij mij in elk geval voor dat de leesgoesting aanwezig blijft, dus bij een eventuele volgende editie zal ik weer paraat zijn en ik hoop van u hetzelfde!

Oh ja, de eerder aan mezelf beloofde e-reader heb ik dus voorlopig nog niet verdiend, maar daarvoor heb ik in feite nog tijd tot het einde van het jaar, komt nog helemaal goed!

2 opmerkingen:

  1. Ik zou ook absoluut een vrolijk verhaal verwachten op basis van die cover!
    Leuk idee om jezelf een e-reader te beloven als je je leesdoel haalt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja he, zo ben ik gemotiveerd om verder te lezen en als beloning mag ik nog meer lezen. Win-win situatie! :-)

      Verwijderen