woensdag 31 december 2014

Zo ga ik volgend jaar eindejaarsstress vermijden

Zo, dat zit er weer (bijna) op: vanavond nog een keer doen van feestelijkheden en morgen een dagje familiebezoekjes met nieuwjaarsbrieven en -wensen en we gaan weer gewoon naar de alledaagse routine. Oef!



Begrijp met niet verkeerd, ik hou wel van de eindejaarsperiode, alleen zorgt ze bij mij ook wel voor een hoop (onnodige) stress. Bij ons in de familie is het niet alleen sinterklaas, kerst en nieuwjaar, maar ook nog eens meer dan de helft van alle verjaardagen te vieren op het einde van het jaar.

Dubbel feest, dubbel cadeautjes, maar ook dubbel stress. Op 1 week tijd vieren we de verjaardag van de dochter, kerstmis en mijn verjaardag... Elk jaar opnieuw, je zou denken dat het went.

Maar ik laat me elk jaar weer een beetje vangen. Dus omdat het me nu nog allemaal vers in het geheugen zit lijst ik hier mijn tips op om volgend jaar de drukke decembermaand wat relaxter te laten verlopen.

Laat het gebeuren

Ik geef al maar meteen mijn persoonlijke toptip weg: zelfs zonder tot in detail uitgewerkte planning, cadeautjeslijst en feestmenu's wordt het elk jaar vanzelf opnieuw kerst, en oudejaar enzoverder. Niks mis met last minute cadeau shopping trips of een versimpelde versie van het uitgebreide feestmenu dat er in theorie heerlijk uitzag, maar praktisch niet zo haalbaar blijkt. Plus, als ik er te lang op voorhand begin aan te denken krijg ik toch alleen maar veel te veel ideetjes die ik nooit allemaal uitgevoerd krijg.

Tea Time <3

Cadeautjes

Ook hier ga ik vanaf nu het principe van 'hou het simpel' toepassen.

Ik heb er mij dit jaar bij neergelegd dat ik niet 's werelds meest originele cadeautjesgever ben. Wat niet wil zeggen dat ik niet graag geschenkjes uitdeel, en is het niet het gebaar dat telt?

Dit jaar ging ik bijvoorbeeld voor het thema 'chocolaatjes', iets lekkers om te snoepen is toch altijd leuk om te krijgen en je kan de eindejaarsverpakkingen zomaar in de supermarkt oprapen, ha!

Ook al zijn er overal al pakjes in overvloed, ik vind het wel leuk dat er onder de kerstboom pakjes liggen die we gezellig onder ons viertjes kunnen openmaken op kerstavond. Dit jaar voerde ik per toeval de traditie in dat ik de kindjes en mezelf trakteer op een boek. De papa die kiest iets voor zichzelf uit, en dit jaar was dat een fles whiskey om te degusteren.

Met nieuwjaar worden meter, peters en grootouders in de watten gelegd, en al mag ik natuurlijk nog niet verklappen wat zij krijgen, het zijn hier ook weer traditionele cadeautjes geworden.

En even praktisch: sla ineens voor een voldoende grote voorraad inpakpapier, lint en plakband in!

De foto's bij dit stukje zijn trouwens cadeaus die ik zelf kreeg voor mijn verjaardag (theepot en kopjes, dankuwel, zus en broer) en voor kerstmis (cd Ryan Adams, dankuwel, tante).

Tea Time, part II.

Oh ja, het zou ook helpen om heel het jaar door mijn bol.com verlanglijst aan te vullen, in plaats van de laatste paar weken voor kerst mij het hoofd te breken wat ik eigenlijk nog wil. Op zich wel een wreed gemakkelijk systeem wat we al een paar jaar toepassen in de familie: we houden een bol.com lijstje bij waar dan door de gulle cadeautjesgevers een selectie uit gemaakt wordt voor onder de kerstboom!

Feestmenu's

Opnieuw, simpel kan even lekker zijn.

Als het aan onze kleuter ligt, heb je genoeg aan een taart om een verjaardagsfeestje te kunnen vieren.

Maar ik vind het wel leuk om eens voor de familie te kunnen koken, maar dan zonder culinaire hoogstandjes: spaghetti en lasagne was het dit jaar. En mijn poepsimpele hapjes-glaasjes werden ook zeer gesmaakt.

Sowieso kan het al eens smaken om tussen alle uitgebreide feestmaaltijden door zo gewoon mogelijk te eten.

Kerstversiering

Note to self: volgend jaar de kerstversiering een beetje vroeger controleren en waar nodig aanvullen. Dit jaar hebben we het moeten doen met een half verlichte kerstboom wegens dat een serie lichtjes het grotendeels laat afweten, maar als er al een kleuter staat te springen om de boom te versieren is het niet meer het moment om dat nog even uit te stellen en eerst nog nieuwe lampjes te gaan halen.

Komt daar nog bij dat de piek helemaal verbrijzeld in zijn doos zat en ik dat dus niet op voorhand geverifieerd had. Beetje minimalistische boom dit jaar...

Kerstkaarten

Hoe leuk het ook was om dit jaar op het laatste nippertje toch nog kerstkaartjes te kunnen sturen, als ik er volgend jaar weer aan meedoe moet ik het toch iets georganiseerder aanpakken.

Ik heb een adresboekje, maar dat lag ergens waar ik het niet direct kon vinden en was, zo blijkt, niet helemaal up-to-date. Bijgevolg stuurde ik een kaartje naar een fout adres, gelukkig ging het om het ouderlijk huis van de bestemmeling en kwam het dus alsnog goed terecht, maar toch, beetje gĂȘnant is het wel...

Van een ander kaartje ben ik zeer sterk aan het twijfelen of ik het nu wel of niet verstuurd heb, maar wat doe ik dan? Nog een kaartje sturen met het risico dat het dubbel verstuurd is? Of hopen dat ik het wel zal verstuurd hebben?

Ook hier, een beetje proactief werken zou de zaak vergemakkelijken!

Een frisse neus halen

Er is hier de hele vakantie tot nu toe wel elke dag iemand van ons vier geveld door een of ander virus of een vieze bacterie (intussen aerosollen we weer dat het een lieve lust is).

Dan is het moeilijker om me te motiveren om mijn wandelschoenen aan te trekken, maar koud en zonnig weer vind ik eigenlijk ideaal om een rondje te stappen en de dag met frisse moed aan te pakken. (Wel niet vergeten een muts op te zetten, van zodra ik koude oren krijg vind ik er helemaal niks aan, zo mocht ik onlangs ondervinden.)

Eerlijk gezegd zou ik toch eigenlijk liefst van al een paar daagjes gewoon willen ontsnappen aan de hele heisa. Er wordt al stilletjesaan een plannetje gesmeed om volgend jaar werk te maken van een paar daagjes weg...

Intussen wens ik iedereen voor vanavond een heel fijn feestje en dan zie ik jullie graag terug in 2015!

1 opmerking:

  1. Die cadeautjes gaan kopen vind ik ook altijd vreselijk maar geven en krijgen dat is natuurlijk altijd leuk ;-) Die tip van die spaghetti of lasagne neem ik mee... Je hebt volledig gelijk, iedereen lust dat en waarom eigenlijk ook niet? En aan de heisa ontsnappen daarin kan ik je ook volledig volgen. Twee winters geleden deden wij dat voor het eerst en sedertdien hebben we de smaak wel te pakken: kerst gezellig onder ons drie (dit jaar vier) weg van de drukte. Ik kan het alleen maar aanraden! Gelukkig Nieuwjaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen