Pages

maandag 5 januari 2015

Een lijstje mooie dingen

Ik weet niet of u het merkte, maar mij is het wel opgevallen bij het lezen van de andere goede voornemens die tegenwoordig her en der gemaakt worden: veel mensen willen minder gaan consumeren, bewuster kleren kopen of zelfs helemaal stoppen met shoppen terwijl ik me voorgenomen heb om minstens 12 keer kleren te kopen.



Dat komt omdat ik een Under-Buyer ben, dat heb ik geleerd van Gretchen Rubin. Ik probeer aankopen zo veel mogelijk te vermijden of uit te stellen en raak dan gefrustreerd als ik niet in huis heb wat ik echt nodig heb... Wil je zelf testen of je eerder een under- of over-buyer bent, dan moet je hier maar eens een kijkje nemen.

Wie trouwens nog op zoek is naar inspiratie bij het uitkiezen van zijn of haar goede voornemens kan ik ten zeerste Gretchens boeken "The Happiness Project" en "Happier at Home" aanraden. Over het eerste boek schreef ik twee jaar geleden al een recensie en die vind je hier.

Maar ik ben dus een under-buyer, een kei in het uitstellen van aankopen onder het mom van 'dat heb ik nu nog niet nodig'. En tegen dat ik het dan toch echt wel nodig heb, tja, dan ben ik te laat hè. En dan zijn er nog die dingetjes die je eigenlijk nooit echt 'nodig' hebt, maar die gewoon mooi zijn. Da's al helemaal moeilijk voor mij om die te kopen. Zal ik ze hieronder eens oplijsten zodat ik weet welke cadeautjes ik mezelf in de loop van het jaar nog moet geven? Want dat verdienen we wel, af en toe een cadeautje voor onszelf!

Nu nog een kerstboom om ze onder te leggen!

Juweeltjes

Van het juiste juweeltje bij de juiste outfit kan ik enorm opvrolijken, er zijn massa's leuke en niet dure spulletjes te vinden, maar ik grabbel altijd opnieuw in mijn bestaande collectie waar ik stilaan op uitgekeken raak...

Aan dit puntje wordt trouwens momenteel al gewerkt, met dank aan deze lieve madam. Binnenkort meer hierover!

Een gepersonaliseerd juweel

Dit is iets wat al lang op mijn lijstje staat, een juweel met de namen (of initialen) van mijn twee kindjes. Eigenlijk was het ooit, lang geleden, de bedoeling om een tattoo te laten zetten met de eerste letters van de namen van de kindjes of iets anders 'kindgerelateerd'. Maar het lef om daar werk van te maken ontbreekt vooralsnog, een juweel is dan een mooi second best thing, dacht ik zo.

Hier heb ik zelfs ooit al wat onderzoekwerk naar gedaan, maar natuurlijk heb ik er toen geen werk van gemaakt en nu vind niet meer terug wat ik in gedachten had. Tips welkom over waar ik een mooi juweel kan laten maken.

Een nieuwe bril

Zoonlief is niet de enige brildrager hier, ikzelf bril al een jaar of twintig. Nooit lenzen, dat geprul aan die ogen daar ben ik nooit voor geweest. Oh ironie dat ik mijn eigen peutertje dagelijks met het grootste gemak een lens in z'n oogje schuif. Such is life!

Mijn huidige model is ook alweer bijna drie jaar oud. Ik ging toen nieuwe glazen in mijn vorige montuur laten steken, wat nooit gebeurd is. Een reservebril is nu toch ook geen overbodige luxe en een beetje afwisseling bij iets wat dag in dag uit op je neus staat, kan zeker geen kwaad. Hoog tijd om werk te maken van een nieuw montuurtje.

Parfum

Een paar lege flesjes in de badkamer, da's al. Een van de eerste symptomen van mijn beide zwangerschappen was wel mijn onmiddellijke afkeer voor parfums. Parfum en koffie heb ik twee keer negen maanden lang niet kunnen ruiken. Meer dan een jaar na datum telt dat niet meer als excuus vrees ik. Kans is groot dat ik binnenkort investeer in een fles van Nuxe: ik ben momenteel helemaal verslingerd aan de tyische geur van deze verzorgingsproducten.

Ik schrijf het hier nu op en als het op de blog staat, dan is het voor echt: dit zijn allemaal dingetjes die ik waard ben en waar ik wat van mijn zuurverdiende spaarcentjes ga aan besteden.

Wat mijn 12 keer kleren kopen voornemen betreft: ik ga morgen soldekes doen, wish me luck!

En u, wat gaat u uzelf nog cadeau doen dit jaar? 

6 opmerkingen:

  1. Dan ben ik het omgekeerde denk ik: ik koop te veel. Ik heb altijd wel een excuus en ik heb altijd wel iets te kort (of zo lijkt het). Dan heb ik het wel niet over grote aankopen, die stel ik wel uit maar kledij... Ik koop wel bijna altijd in solden of in een outlet. Wat juwelen betreft: erg veel heb ik ook niet maar twee mooie merkjes die van prijs wel ok zijn: Nona en Naiomy. En Nuxe: ik ben ook verkocht! Als ik de hand crème aanheb, ben ik voortdurend aan mijn eigen handen aan het ruiken, een gek zicht waarschijnlijk maar zalige geur gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe dat eigenlijk ook niet graag, gaan kleren kopen. Vandaag ben ik wel flink geweest: in de solden alles gevonden wat ik echt wel kon gebruiken, binnen mijn vooropgesteld budget, goed gedaan van mij :-)

      Verwijderen
    2. Super! Winkelen op zich doe ik ook niet graag, ik heb een paar winkeltjes... Maar zo winkel in, winkel uit, niks voor mij:-)

      Verwijderen
  2. Wat? Wat is dit? Daar bestaan termen voor! Ik was een over-buyer en ben nu een under, denk ik. Ik koop nog dingen voor mezelf, maar dan verantwoord ik ze hard.

    Onlangs laarzen gekocht want de vorige waren TE kapot. Wel 2 weken rondgelopen met koude voeten want "solden". Winterjas heb ik, maar wel maar één. Hij is vuil en ik kan die niet wassen, want dan kan ik hem niet dragen en het is TE koud daarvoor. However, zomerjasjes, daar heb ik er 4 van. Begrijpen wie begrijpen kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Winterjassen en -schoenen dat stel ik ook iedere keer uit, alsof ik nog altijd geloof 'dat het dit jaar wel geen winter zal worden'!

      Verwijderen
  3. Hmm, ik ben gewoon tussenin denk ik. Een over-buyer zeker niet, want ik word zot van te grote voorraden van dingen, teveel rommel in kasten, dus koop ik zelden in grote hoeveelheden of heel impulsief... Op één uitzondering na: boeken, mijn grote zonde! :-)

    Tegelijk, als ik iets nodig heb of echt graag wil én ik heb er het budget voor (belangrijk! :-), dan koop ik het eigenlijk wel, dus een under-buyer ben ik ook zeker niet.

    Wel interessant om te lezen!
    En veel plezier met je aankopen dit jaar! :-)

    BeantwoordenVerwijderen