maandag 26 januari 2015

Mijn Verbeelding Book Challenge 2015

Mij gingen ze niet liggen hebben met die Verbeelding Book Challenge 2015 dacht ik nog toen ik ze zag verschijnen. Ik hou mij gewoon aan mijn 18 vooropgestelde boeken voor dit jaar en dan is het goed. Maar het was te verwachten, na het lezen van de enthousiaste leesplannen van verschillende andere deelnemers aan de challenge ben ik ook eens op zoek gegaan naar mijn eigen uitdaging, daarbij gretig gebruik makend van de tips die ik her en der bijeen sprokkelde.



Ik ga mij wel niet vastpinnen op onderstaande lijst, maar ze eerder gebruiken als leidraad bij het kiezen van mijn volgende boek. Omdat het nooit kwaad kan om eens te kijken wat er net buiten je comfort zone ligt, ook qua boeken.

Hier gevonden via Pinterest

1. Een boek van 500 pagina's of meer

"All the light we cannot see" van  Anthony Doerr komt hiervoor in aanmerking met een 540 pagina's.

2. Een boek gepubliceerd in je geboortejaar

"De aanslag" van Harry Mulisch werd gepubliceerd in 1982 dus dat wil ik nog wel eens herlezen.

3. Een non-fictie boek

Dankzij "The gifts of imperfection" van Brené Brown mag ik dit alvast afstrepen.

4. Een fantasy boek

Zal ik eens een gewaagde bekentenis doen? Ik heb maar ooit één Harry Potter boek gelezen, het eerste. Oeps! Laat ik dit jaar dus maar eens werk maken van het tweede boek.

5. Een sci-fi boek

Een genre dat ik nauwelijks lees, maar "Flowers for Algernon" van Daniel Keyes wil ik nog altijd eens lezen (sinds ik het leerde kennen aan de unief, zie puntje 29 hieronder).

6. Een graphic novel

Hiervoor ga ik eens moeten zien wat het aanbod bij ons in de bib is.

7. Een mystery of thriller boek

Ik kan niet onmiddellijk een boek uit deze categorie bedenken dat ik wil lezen, maar ik ga er vanuit dat ik dit in de loop van het jaar wel eens zal tegenkomen.

8. Een romance of chicklit

Met "Voor jou" van Jojo Moyes las ik al mijn eerste boek van het jaar in dit genre, ik vermoed dat er nog zullen volgen.

9. Een boek dat gericht is op kinderen onder de 12

"Rupsje Nooitgenoeg" van Eric Carle, omdat het een boekje uit onze kinderboekencollectie is dat ik even graag eens zelf wil lezen als samen met de kindjes.

10. Een boek gebaseerd op waargebeurde feiten

Ook hier kan ik niet direct iets bedenken, daar vinden we nog wel iets op.

11. Een historische roman

Ik denk dat ik "Oorlog en terpentijn" van Stefan Hertmans wel tot deze categorie mag rekenen.

12. Een boek met prentjes

In "De hond is een beetje kapot" van Wouter Deprez staan prentjes en dat las ik onlangs uit.

13. Een boek dat een prijs heeft gewonnen (Pulitzer, Man Booker, Nobel, Gouden Uil,...)

Hier ga ik opnieuw een beroep doen op "Oorlog en terpentijn" (AKO Literatuurprijs)

14. Een boek dat iemand je heeft aangeraden

Mag ik dit aan jullie vragen? Wat raden jullie me nog aan?

15. Een boek dat voor 1900 werd gepubliceerd

"Walden" van Henry David Thoreau is ooit op mijn leeslijst terechtgekomen en aangezien dit in 1854 gepubliceerd werd moet ik het hier misschien maar eens een kans geven.

16. Een reeks (mag een reeks zijn die je al begonnen bent)

Een van de zes boeken uit de reeks '"De Aardkinderen" van Jean M. Auel werd blijkbaar ook gepubliceerd in mijn geboortejaar. Ik kan me eigenlijk echt niet voorstellen dat dit iets voor mij zou zijn, maar we mogen als eens zot doen, nietwaar?

17. Een boek waar je gek van was als kind

Hiervoor ga ik bij mijn ouders thuis eens op zoek naar een veelgelezen kinderboek. Ik kan gek genoeg niet onmiddellijk iets bedenken. Ik las/lees alles wat los en vast zit, maar onthoud het nauwelijks...

18. Een boek dat je ooit begonnen bent maar nooit hebt uitgelezen

Met "The hitchhiker's guide to the galaxy" van Douglas Adams wil het maar niet zo vlotten.

19. Een boek met een 65+ hoofdpersonage

Het hoofdpersonage in "Huis van herinneringen" van Nicci Gerrard is 94.

20. Een boek dat je kan uitlezen op een dag

Dat moet wel lukken met een van de twee andere boekjes van Wouter Deprez.

21. Een boek dat verfilmd werd

"Never Let Me Go" van Kazuo Ishiguro staat al op mijn leeslijst en werd ook verfilmd.

22. Een boek waar een televisie reeks werd op gebaseerd.

Ik ga eerst het boek eens proberen en daarna misschien de serie: "Orange is the new black" van Piper Kerman.

23. Een boek dat al zeer zeer lang op je te lezen lijst staat

"The Hours" van Michael Cunningham

24. Een boek dat zich afspeelt in Azië

Ik pikte ergens de tip "Wilde Zwanen" van Jung Chang op.

25. Een boek dat zich afspeelt in Afrika

Omdat ik niet onmiddellijk een idee had ging ik wat googelen en kwam ik zo uit bij "De erfgenamen van Courtney" van Wilbur Smith. Ik herkende de cover van het boek onmiddellijk van in de boekenkast bij mijn ouders, ik ben dan ook van plan het daar even te gaan lenen.

26. Een boek dat zich afspeelt in Latijns-Amerika

Dat zal iets worden van Isabel Allende of Gabriel Garcia Marquez. Nog nooit iets van gelezen.

27. Een boek dat zich afspeelt in Oceanië

De titel is ooit blijven hangen: "Australië op blote voeten" van Marlo Morgan en het past in deze categorie.

28. Een boek in een andere taal dan dat je anders leest (Engels? Frans? Duits? Islensku?)

Dat zal dan in het Frans moeten zijn, ik dacht aan "Le Petit Prince" van Antoine de Saint-Exupéry, kwestie van het met niet te moeilijk te maken.

29. Een bundel kortverhalen

Aan de unief was een van mijn favoriete vakken "Verklaring van Engelse schrijvers" en daar hoorde een syllabus met kortverhalen bij die ik altijd bewaard heb, ik denk dat ik die nog eens ga bovenhalen.

30. Een poëziebundel

"Verzamel de liefde" van Bart Moeyaert kwam ik al een paar keer tegen.

Bent u net zo benieuwd als ik om te weten wat ik ervan terecht zal brengen?

7 opmerkingen:

  1. Leuk dat je toch meedoet! Ik zal je via Goodreads wat boeken aanraden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als graphic novel kan ik zeker "Persepolis" van Marjane Satrapi (autobiografisch, dus voldoet ook aan het puntje gebaseerd op waargebeurde feiten) of "De maagd en de neger" van Judith Van Istendael aanraden.
    "Verzamel de liefde" is ongelooflijk mooi, zeker lezen! :-)
    Van Marquez las ik zelf al "Kroniek van een aangekondigde dood"; mijn vriend las datzelfde boek en "100 jaar eenzaamheid" en we waren allebei enthousiast (zodanig zelfs dat hier ondertussen "Herinnering aan mijn droeve hoeren" én "Liefde in tijden van cholera" in de kast staan te blinken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarnet "De maagd en de neger" en "Verzamel de liefde" gevonden in de bib. De boeken van Marquez gaan op mijn leeslijst.

      Verwijderen
  3. Wat een leuke boekenlijst, misschien dat ik deze ook eens invul.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me echt een leuke uitdaging al zou ik me ook niet vastpinnen op die 30 boeken moest ik eraan meedoen. 18 lijkt me ook al heel wat :-)
    Ik ga voor minstens 10 dit jaar... En ondertussen toch al wat verder geraakt in Woesten ;-) en ik kan niet wachten om verder te lezen! Tips voor je heb ik niet echt want ik vrees dat je al veel verder staat dan ik op gebied van boeken. "Haar naam was Sarah" heb ik een tweetal jaar terug gelezen en is me bijgebleven maar ik kan me niet inbeelden dat je dat nog niet zou gelezen hebben :-) Veel succes met deze challenge in elk geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eigenlijk ben ik inderdaad heel benieuwd. Ik doe ook mee en ik vind het echt supertof om boeken te zoeken ook die voldoen aan de 'eisen'.
    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen