Pages

woensdag 25 februari 2015

Hoe ik ontstress en relax - #boostyourpositivity

Destress & relax is alweer het laatste #boostyourpositivity-weekthema. Oon vroeg naar onze ultieme ontspanning en dat was goed getimed: de dagen razen hier weer in sneltreinvaart voorbij en ik zwalp er een beetje door. Ideaal moment om nog eens even stil te staan bij mijn ontstress-momenten.



Eindelijk heb ik geleerd dat het vooral neerkomt op lief zijn voor mezelf en me tegelijk regelmatig te verplichten tot relaxen. Ik geloofde er nooit in om ontspanning in te plannen, en bleef dan hangen in onproductief gelummel waar ik ook niet gelukkiger van werd. Tegenwoordig lukt het me redelijk om ontspanning hoog op mijn agenda te plaatsen, maar als ik dan bedenk hoe moeilijk ik het daar tot nu toe altijd mee gehad heb, dan moet het wel erg met mij gesteld geweest zijn...

Dus hierbij voor mezelf, en ook voor u, nog even op een rijtje hoe ik me zoal ontstress. Verwacht geen spectaculaire trucjes, ik zag al veel dezelfde relax-tips terugkomen bij de andere #boostyourpositivity-bloggers. Het moet zijn dat het dingen zijn die echt werken!

Ik zou u trouwens ook gewoon kunnen verwijzen naar de goede voornemens die ik maakte voor dit jaar want daar staan stuk voor stuk dingen waar ik me mee kan ontspannen als ik er de moeite voor doe.

En verder is er nog:


Pinterest


Slapen

Echt waar, met stip op één (en zeker sinds ik gezegend ben met twee vroege vogeltjes): me kunnen overgeven aan slaap. Als ik er echt nood aan heb, soms zelfs al in de zetel onder mijn dekentje van zodra de kindjes in hun bed liggen. En dan als het echt bedtijd is slaapdronken naar boven waggelen en nog een hele nacht verder slapen. Als ik dan ook pas gewekt word door mijn wekker in plaats van door kinderstemmetjes, is dat helemaal genieten en kan ik er weer eventjes tegen.

Wandelen

Om het woord sporten niet te moeten gebruiken. Het doet mij goed om de buitenlucht op te snuiven, en mijn gedachten te laten verwaaien tijdens mijn verplichte wekelijkse wandelingetje. Of we maken een gezinsuitstapje en profiteren samen van de buitenlucht.

Quality Time

Tja, dat moet ingepland worden hé of het komt er niet van. Gelukkig zijn de echtgenoot en ik daar nogal flexibel in: een date night kan voor ons ook al eens op het gemak aan tafel zitten zijn, zonder gezeur van 'ik lust dat niet' of gekrijs omdat het volgende hapje niet snel genoeg komt.

Door een gelukkige samenloop van omstandigheden staat er over twee weken nog eens een weekendje weg op de planning, Ieper we komen eraan!

Eten

Klaarmaken en opeten. In plaats van toe te geven aan de pizza goesting toverde ik vandaag dan toch nog de mozarella-tomaat-puree ovenschotel van Lilith op tafel (want het zijn nog altijd Dagen Zonder Vlees).

Behalve dat ik me dan een geweldige huisvrouw vind, komt het dicht in de buurt van de ultieme ontspanning om te genieten van het eten dat ik zelf bijna moeiteloos op tafel toverde. Weliswaar met dank aan de echtgenoot die de puree al klaarmaakte voordat ik thuiskwam en zo meehielp aan een geslaagde date night.

Bloggen

Toegegeven, het vraagt best wat energie, en ik moet soms een beetje dwingen om mijn laptop er nog bij te nemen, maar dat heb ik ervoor over omdat ik weet dat ik er mijn batterijen mee oplaad: berichten bedenken en uitwerken, nieuwe blogs ontdekken, leuke contacten met allerlei toffe mensen.

Mijn conclusie, het loont de moeite om te investeren in ontspanning, en soms jezelf voor de goede zaak een beetje buiten je comfort zone te verplichten, bijvoorbeeld voor een brunch met collega bloggers op 8 maart in Gent. Zie ik jullie daar?

PS : Allemaal goed en wel dat verplicht relaxen, maar zeker niet vergeten gewoon niks te doen of de planning af en toe te laten voor wat ze is, dan blijft het leuk!

2 opmerkingen:

  1. Het lijkt wel mijn ontstresslijstje dat je neerpende :-) Eenvoudig maar HEEL doeltreffend!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is 5x herkenbaar! Of neen, zes, want dat laatste is ook belangrijk, een mens zou anders nog stress gaan krijgen van alle ontspanning die gepland is :-)

    BeantwoordenVerwijderen