dinsdag 17 februari 2015

Mijn eerste echte Dagen Zonder Vlees

Morgen, Aswoensdag, is het zover: mijn eerste officiële Dagen Zonder Vlees gaan in. Ik beloof plechtig, en registreerde me hier, om 40 dagen geen vlees te eten. Eigenlijk is het al van zondag geleden: mijn laatste stukje vlees was een varkensbrochette, voor de liefhebbers. Ik oefen al een paar dagen in het vegetarisch eten om er morgen helemaal klaar voor te zijn.



Het wordt de eerste keer dat ik 'voor echt' meedoe, eerder deed ik al eens een halfslachtige en dus mislukte poging en rond mijn zestiende heb ik ook al eens een vegetarische periode gehad, die dan meestal gedwarsboomd werd als we thuis nog eens spaghetti aten, meestal elke week.

Bovendien komt dankzij de job van de echtgenoot een aanzienlijk deel van ons gezinsinkomen uit de vleesverwerkende industrie. Tot nu toe was dit voor mij het ideale argument/excuus om onder mijn vegetarische voornemens uit te komen.

Waarom ik dan dit jaar samen met meer dan 30 000 anderen wel meedoe?

kalfje

Dat de echtgenoot naast zijn day-job ook nog eens hobby-boer is en ik dus al eens schattige kalfjes in het echt zie, helpt wel om het vegetarisch gevoel te versterken.

Ik ben er intussen ook van overtuigd geraakt dat het helemaal niet nodig is om dieren te doden om ze op te eten en dat de hele vleesindustrie bijzonder schadelijk is voor onze planeet. Ik las onder andere dit boek en dit boek en kan dat iedereen aanraden, qua eye-opener.

Daarnaast vind ik het idee om te vasten ook wel iets hebben, een niet-religieuze invulling van de katholieke traditie waar ik mee opgevoed ben, of zoiets...

Door mezelf te verplichten om eens anders te eten hoop ik een aantal nieuwe recepten te kunnen toevoegen aan mijn weekmenu zodat het na afloop van mijn Dagen Zonder Vlees makkelijker wordt om vegetarisch te blijven koken. Want met deze 40-daagse wil ik vooral bereiken dat ik ook daarna nog regelmatig vleesloos blijf eten, flexitariër geloof ik dat ze dat noemen.

Ik heb een hele lijst veggie recepten klaarliggen, maar vraag me wel af wat ik behalve kaas en confituur tussen de boterham nog kan meenemen naar het werk. Daar voorzie ik eerlijk gezegd nog de meeste moeilijkheden. Tips welkom, maar ik denk dat het ook wel gewoon neerkomt op een beetje meer voorbereiding en planning om voor een gevarieerde lunch te zorgen (denk soepje, slaatje, pasta in plaats van de eeuwige boterhammetjes).

Voor de volledigheid zeg ik er even bij dat man en kinderen niet meedoen, en wel nog gewoon hun stukje vlees zullen eten terwijl ik voor het vleesloze alternatief ga.

Dagen Zonder Vlees gaat dit jaar voor het groepsgevoel en ik sloot me voor de gezelligheid al aan bij de groepen van bloggers amuse-rouge en fiekefatjerietjes. Kwestie van mezelf ook wat sociale druk op te leggen.

Tenslotte al een voorsmaakje voor mijn shortcuts die ik later van de week post voor #boostyourpositivity: bamischijven en kaaskroketten to the vegetarische rescue in het frituur!

4 opmerkingen:

  1. Amai! Succes ermee... Ik vind het zeker een goed initiatief want laatst zag ik nog een reportage op Canvas over hoe belastend de vleesindustrie is voor het milieu en het is inderdaad schandalig en eigenlijk onverantwoord om veel vlees te eten. Wij zijn sowieso geen grote vleeseters en meestal staat er kip of kalkoen op het menu (blijkbaar is dat minst belastende)...
    Het gehakt in mijn spaghetti zou ik echter wel hard missen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwijg me van de spaghettisaus, dat gaat nog moeilijk te weerstaan worden dat weet ik nu al! Nu ja, voor 40 dagen zie ik het nog wel zitten en daarna regelmatig eens zonder vlees dat zou mooi zijn.

      Verwijderen
    2. Spaghettisaus vind ik eigenlijk een van de makkelijkste dingen om te laten, omdat ik het helemaal niet moet laten. Veggie gehakt erin, beetje meer kruiden dan anders en het smaakt bijna helemaal hetzelfde! :-)
      Ik doe ook voor het eerst mee met Dagen zonder Vlees, al eet ik eigenlijk sowieso al wel vaak vegetarisch. De volle 46 dagen zullen wel niet lukken, want we gaan een paar keer ergens eten (bij vrienden die al stoofvlees met frietjes hebben aangekondigd; bij mijn ouders die nogal fervente vleeseters zijn) en ik wil ook niet "lastig" doen als ik dat buiten de DZV-periode ook niet doe :-)

      Verwijderen
    3. Ik moet precies nog mijn angst voor nepvleesjes overwinnen, maar de tofoeblokjes liggen al klaar voor een eerste experiment ;-)

      Verwijderen