zaterdag 7 februari 2015

Mijn goede gewoontes - working nine to five

Een maand ben ik intussen weer aan het werk. Het spannende van de nieuwe start heeft plaats gemaakt voor de oude vertrouwde routine, maar het doet me goed.



Het doet deugd om weer in het ritme te zitten, om weer het gevoel te hebben 'mee te doen', maar dan wel met mijn nieuw gevonden evenwicht en met oog voor mijn grenzen die ik moet bewaken.

Ik wist tot zover met succes enkele goede gewoonten toe te passen om de werkdagen vlotjes en de weekends vrolijk te laten verlopen, lees maar even mee.

Typisch ik? Van "Eens zien voor een kleedje" naar "Ooh, ronde prijzen, let's buy everything!" in no time. #boostyourpositivity

Happy mommy = happy family

Belachelijk lang heb ik erover gedaan om in te zien dat je het aan jezelf als mama verplicht bent om af en toe wat 'me-time' in te lassen en dat dat echt niet profiteren is. Eindelijk plan ik wekelijks mijn sport-moment in (wandelen of zwemmen tot dusver), neem ik tijd voor een winkeluitstapje (en echte vondsten doen in het ronde prijzen-rek!) of geef ik toe aan een avond uitzonderlijk vroeg in bed om rustig te kunnen verderlezen in mijn boek van het moment. Als ik daar toevallig zin in heb las ik zelfs een heuse lummeldag in. Het gelummel (blogjes lezen, theetjes drinken, uit het raam staren, ...) wordt de dag erna ruimschoots goedgemaakt door de energie om alles weer aan de kant te krijgen die ik ervan krijg.

Gezond eten

Een onmiskenbaar voordeel van gestructureerde dagen doorbrengen aan mijn bureau is mijn eveneens gestructureerde eetpatroon. Op het werk lukt het mij moeiteloos om voldoende water te drinken, met een fles Spa Reine binnen handbereik naast me. Ik neem een lekker theetje mee en eet gezonde tussendoortjes. Thuis loert de verleiding om de hoek met als gevolg dat ik 's avonds wel eens in de val trap van een Cola Zero en nog eentje, een koffietje met een chocolaatje, of twee, en dan nog een zout goestingske en dus nog wat chipjes. Het was er de laatste dagen een beetje over, maar het gezonde weekmenu voor de komende week is ingepland en voor binnenkort heb ik de Dagen Zonder Vlees op mijn planning staan, dus gezonde voeding zit wel snor.


Bron

A clean house is the sign of a wasted life

Zolang het er op z'n minst hygi├źnisch bij ligt is het huishouden niet mijn grootste prioriteit. Niet alles kan even belangrijk zijn en als ik moet kiezen tussen op zondag een winterwandeling maken of zorgen dat mijn huis er spic en span bij ligt, dan weet ik het wel.

In elk geval zit de theorie wel goed: zo probeer ik me te houden aan het principe van '1 wasje per dag' m.a.w. elke dag de wasberg intomen en propere was onmiddellijk op de juiste plaats wegleggen. In de praktijk draait ons wasmachine overuren in het weekend, maar het blijft doenbaar.

Ik probeer zo veel mogelijk de keuken 's avonds proper achter te laten (dit en '1 wasje per dag' zijn tips die ik van Flylady leerde) en ga ik in het weekend op een kort poetstourtje om de meest hoogdringende taakjes aan te pakken.

Quality time

Door mijn huishouden low-maintenance te houden blijft er in het weekend tijd over voor leuke dingen om samen te doen, uitstapjes, spelen, of gewoon samen TV-kijken.

Dochterlief kwam onlangs thuis met de mededeling dat de juf verteld had dat het binnenkort liefjesdag is en dat de papa's dan iets liefs moeten doen voor de mama's, wat me deed beseffen dat dat nog wel een werkpuntje is, om nog eens een date night in te plannen. (Tenzij de papa mij voor geweest is natuurlijk, fingers crossed!)

Het is een fijn gevoel om alles min of meer onder controle te hebben - voor zolang het duurt tenminste, want ik weet wel dat er dagen komen waarop al het bovenstaande een illusie zal lijken. Ik weet ook dat die dagen ook weer over zullen gaan...

En mocht je tenslotte nog een een paar minuutjes tijd hebben, lees dan zeker The gift of not knowing door Jenny van Mama Needs Coffee:
It's been confounding and enlightening, at turns, as a parent to have no idea what is wrong, or even whether something is, in fact, "wrong" with her.

And it's been a humbling exercise in "what ifs" in terms of the much bigger and much scarier situations that other parents really are facing.
Zij weet zo goed te verwoorden wat ik ook wilde zeggen met mijn bericht over ouderlijke intuïtie en hoe het is om een klein medisch mysterietje te mogen hebben.

UPDATE - letterlijk minder dan 30 minuten na het publiceren van dit bericht was ik al overgeef uit de haren van mijn kleutertje aan het wassen. Tot zover het 'alles onder controle'-gevoel...

4 opmerkingen:

  1. Fijn dat je weer het ritme hebt gevonden! Zelf heb ik nog geen kinderen, maar ik vind het nu soms al lastig om het huishouden en mijn voltijdse baan (met weekend- en avondwerk) onder controle te houden. Nog veel werk aan de winkel dus...

    Nog veel succes daar, en vergeet inderdaad de me-time niet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is niet gemakkelijk om alles geregeld en gepland te krijgen... kindjes, werken, huishouden, hobby's... op tijd en stond even Me-time moet kunnen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is inderdaad een fijn bericht om te lezen. Leuk dat je een ritme hebt gevonden die het allemaal haalbaar maakt... Het is niet evident, dat kan ik alleen maar beamen en op momenten dat het wat minder gaat, lees dan dit bericht nog eens door ;-) Me-time is absoluut van belang, mama en papa tijd ook (ik duim voor je dat papa je voor is geweest).
    Tja, en dat laatste... De wet van Murphy zeker... Dat heb ik ook enorm vaak voor, net wanneer je alles onder controle lijkt te hebben gebeurt zoiets... Veel beterschap voor Anna!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super dat het zo goed verloopt (op de logische dipjes af en toe na). Het geeft moed ook, want eerlijk gezegd kijk ik er soms naar uit om terug aan het werk te gaan, maar schrikt het mij even vaak heel hard af (want ga ik niet gewoon weer meteen uit de bocht vliegen).

    BeantwoordenVerwijderen