donderdag 19 februari 2015

Mijn huishoud-shortcuts - #boostyourpositivity

De #boostyourpositivity-opdracht voor deze week was om je shortcuts te delen. Dat treft, want ik had het onlangs nog over de goede gewoontes die mijn werkweek vlot laten verlopen.



Het grote voordeel van tegen je eigen grenzen aanlopen en opnieuw beginnen is dat je met vallen en opstaan leert waar je prioriteiten liggen. Want om alle bordjes draaiende te houden komt het volgens mij toch vooral aan op goed kiezen waar je prioriteit aan wil geven. Een volle wasmand wegwerken of dat boek uitlezen? En op tijd en stond de shortcuts laten voor wat ze zijn.

Lifehack met mate

Want eerlijk gezegd vond ik dit wel een moeilijke opdracht, met name bij het lezen van alle andere lifehacks: ik denk dan altijd heel enthousiast, "Oh ja, dat moet ik ook gaan doen" en "Zo zou ik dat eigenlijk moeten aanpakken", terwijl ik al moeite genoeg heb met om de boel draaiende te houden met mijn huidige systeempjes. Ik moet me dus wat tegen mezelf beschermen en me niet laten meeslepen door weer een of ander nieuw huishoudprojectje. Shortcut met mate en op tijd de boel de boel laten!

Wat ik verder nog kan aanbevelen voor een gestroomlijnd huishouden:

Mentale voorbereiding telt ook

Voorbereiding is alles, is een populaire shortcut. Maar voor mij werkt dat dus niet, en ik heb het vaak genoeg geprobeerd: 's avonds kleren voor de volgende dag klaarleggen, tafel al dekken voor het ontbijt etc. Ik wil 's avonds nog niet met mijn hoofd al bij de volgende ochtend zitten. Ik moet mijn dag rustig kunnen afsluiten zonder al met de komende dag geconfronteerd te worden.

Maar aan de andere kant is het wel zo handig om te weten wat ikzelf en de kindjes moeten aantrekken 's morgens, wat we meenemen tussen de boterham en als tussendoortje.

Mijn aha-moment kwam met het besef dat ik dat ook even kan bedenken zonder het fysiek klaar te leggen. Nee, dat had ik echt nog niet eerder bedacht, ik stond 's morgens liever voor mijn kleerkast te zuchten en de koelkast uit te spitten op zoek naar iets lekkers.

Nu spreek ik 's avonds met mezelf af wat ik ga aantrekken en kijk desnoods even na of het wel proper gewassen in de kleerkast hangt en that's it. Hetzelfde voor de brooddozen, ik bedenk wat ik kan klaarmaken met hetgeen we nog in huis hebben en ik weet 's morgens waar ik moet beginnen.

Poetsen als het past

Er huppelen hier al eens dust bunnies rond, maar so be it. Een kraaknet huis staat momenteel tamelijk laag op mijn prioriteitenlijstje. Poetshulp hebben we niet en komt er ook niet, mezelf kennende. Ik kan er precies niet het geld aan geven en zie op tegen het geregel dat er bij komt kijken.

Ik ben tevreden met hygiënische netheid, alle extra geklaarde klusjes zijn mooi meegenomen, maar zeldzaam. Elke dag een beetje bijhouden en in het weekend een poetsrondje voor de belangrijkste taken, daar doen wij het mee.

Dat, en ik kan nogal goed rommel negeren. In tegenstelling tot de echtgenoot. Wat dan weer een voordeel is omdat hij dan al eens het speelgoed opruimen op zich neemt.

Eén wasje per dag en geen strijk

Strijken doe ik niet, dat kan ik gelukkig uitbesteden aan mijn moeder die eens per week een wasmand krijgt en proper gestreken terugbezorgt. Poetshulp hoef ik niet, maar om niet te moeten strijken zou ik gerust willen betalen.

Een wasje per dag is de theorie, in de praktijk staan er momenteel een droogrek met al twee dagen droge was en een wasmand met op te plooien handdoeken te wachten op aandacht. Maar er draait ook een wasmachine om niet alle was te laten opstapelen tot in het weekend. Door elke dag een beetje te doen blijven de kleerkasten wat aangevuld en ben ik niet verplicht om mijn weekend te moeten indelen naargelang de wasmachineprogramma's.

Ik onthou dat ik dus in feite zo veel mogelijk werk uitstel, negeer, uitbesteed of delegeer. En daardoor heb ik af en toe een uurtje tijd om te bloggen bijvoorbeeld. Goed bezig!

6 opmerkingen:

  1. Goed zo! Bij mij werkt een strakke organisatie van het huishouden ook niet. Gewoon je gevoel volgen en ingrijpen als het nodig is ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, vandaag een inhaalbeweging gedaan bij het was wegwerken en we kunnen er weer even tegen!

      Verwijderen
  2. Dat 's avonds klaarleggen probeer ik wel te doen maar alleen omdat ik dan weet dat ik vijf minuten langer in mijn bed kan blijven liggen... Maar je hebt gelijk wat die mentale voorbereiding betreft. Wat ik zelf aantrek de volgende dag bedenk ik voor het slapen gaan. Poetsvrouw heb ik wel, soms zou ik die centjes liever sparen maar ik weet dat ik knettergek wordt als mijn huis niet proper ligt (een werkpunt van me) en dus is het beter dat ik ze heb want anders is het gewoon niet haalbaar. Zo'n strijkende mama lijkt me enorm handig ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, ik weet natuurlijk niet wat ik mis zo zonder poetshulp en ergens wil ik dat gewoon zo houden zo lang het lukt. Mijn strijkende mama zou ik dan weer helemaal niet kunnen missen. Al was het maar omdat ze nog heel wat meer doet dan alleen strijken! ;-)

      Verwijderen
  3. Haha, die ga ik onthouden "zo veel mogelijk werk uitstel, negeer, uitbesteed of delegeer" :-)
    Ik probeer momenteel een "jaarplanning" voor het huishouden uit en dat lijkt wel te werken: 't is flexibel genoeg om dingen te doen wanneer ik er zin in heb, dus als ik er vandaag geen zin in heb, dan maar morgen of daarna. Tegelijk zorgt het er wel voor dat het tenminste ooit gebeurt en daardoor geeft het wel rust. Vroeger kon ik daar soms te extreem in gaan als er vb. stofpluizen lagen: de ene keer trok ik het mij totaal niet aan, de andere keer irriteerde het mij zo verschrikkelijk dat er NU ONMIDDELLIJK ZONDER UITSTEL gekuist moest worden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n jaarplan lijkt met idd heel handig om toch een beetje het overzicht te bewaren, zeker als je nogal een 'impulsieve poetser' bent zoals ik!

      Verwijderen