vrijdag 13 februari 2015

Weekmenu - #boostyourpositivity

Het was wel te verwachten dat er na mijn optimistische vorige bericht een mindere week zou volgen. Laat ons het erop houden dat we geweten hebben dat de (buik-)griep nog in het land is. Ik was gelukkig wel zo voorzienig geweest en had een weekmenu uitgedokterd zodat we nog konden redden wat er te redden viel om het huishouden draaiende te houden. En dat brengt me bij de tweede opdracht voor het nog altijd heel erg fijne #boostyourpositivity-project. Deze week vroeg Oon ons naar onze favoriete gezonde gerechten.



Wat zij schrijft had evengoed op ons (en vele ander gezinnen met kinderen, neem ik aan) kunnen gaan:
De ene veinst een allergie voor groenten, de ander dan weer voor vlees en het feit dat er elke avond wel iemand zeurt over wat er op tafel verschijnt maakt ons van tijd tot tijd horendol. Rustige tafelmomenten: zeldzaam.
Om het avondeten hier zo aangenaam mogelijk te laten verlopen doe ik een beroep op mijn weekmenu. Ik heb een flexibel maar min of meer vast menu dat er ongeveer zo uitziet : op maandag en dinsdag 'patatjes/groentjes/vleesje', dan zijn we de week toch al goed begonnen, hopelijk zonder klagende kindjes.

Op woensdag wil ik zelf iets lekkers of de kinderen akkoord zijn of niet (zij krijgen dan eventueel diepvriespuree of soep of een boterham ofzo). Bijvoorbeeld pasta, een slaatje of een restje ovenschotel van 's zondags uit de diepvries.

Donderdag is spaghettidag en vrijdag frietjesdag. Al twee dagen waarop ik niet moet nadenken over wat we zullen eten. De frietjes zijn trouwens zelfgemaakt door mijn mama, jum!

Zaterdag leef ik me al eens uit met een nieuw receptje en op zondag kook ik om de diepvriezer aan te vullen, meestal dus een ovenschotel.

Ik geef jullie nog mijn recept voor de spaghettisaus van donderdag. Omdat ik dat hier ooit eens beloofde, maar nog nooit deed en omdat het het eerste recept (dat ik mijn moeder ontfutselde) is dat ik in mijn receptenboekje schreef toen ik ging samenwonen.

spaghettisaus

Nodig:
500g gemengd gehakt
1 ui
1 paprika, in kleine blokjes
200g champignons uit blik
2 x 400g tomatenblokjes
1 klein blikje tomatenpuree
2 worteltjes in kleine blokjes of een paar klontjes suiker

Fijngensipperde ui & het gehakt aanbakken in olijfolie.
De rest toevoegen en op een zacht vuurtje laten sudderen.

Spaghettikruiden naar smaak toevoegen en opdienen met pasta en gemalen kaas!
Het is natuurlijk een basic en flexibel recept, minder (of geen!) vlees en meer groenten (courgette!) kan ook en ik maak altijd minstens een dubbele portie om in te vriezen.

Vanaf volgende week doe ik trouwens mee aan Dagen Zonder Vlees. Om het mij de eerste week makkelijk te maken proberen we het veggie Hello Fresh pakket uit.

En gelukkig vond ik dankzij deze challenge heel wat inspiratie om 46 dagen lang uitsluitend vegetarisch te gaan koken:

- de Mexicaanse wraps van Tess
- de blog van Lieziepeasy was een ontdekking: de zonneschijnsoep, parelcouscous met courgette en tomaat en maïsburgers ga ik binnenkort eens uitproberen
- veggie quesadilla's van Claudia's keukenspot
- supersnelle tips van Lilith

En dan daarna doen we dan weer zoals Romina het aanpakt! ;-)

Smakelijk eten!

4 opmerkingen:

  1. Jouw weekmenu lijkt wat op het onze al is dat hier eerder omdat het zo uitkomt en ik eigenlijk dringend eens werk moet maken van een echt weekmenu :) Hier ook een moeilijke dochter wat eten betreft (van de zoon is het nog even afwachten) maar de laatste weken begint ze meer en meer te proeven van alles wat ik ook al heel goed vind!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed dat jouw dochter vanalles begint te proeven. Hier gaat het van kwaad naar erger, dochterlief wordt met de dag kieskeuriger en zoonlief durft ook al eens moeilijk doen aan tafel (bijvb. korstjes eten, wat denk je wel?!)

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Dankjewel, want het is met lichtjes gemengde gevoelens dat ik er naar uitkijk...

      Verwijderen