Pages

vrijdag 13 maart 2015

Halverwege Dagen Zonder Vlees

Nu zondag is het Halfvasten en dus zijn ook mijn Dagen Zonder Vlees halverwege. Mooi moment om u al eens te laten weten hoe het mij tot nu toe vergaan is, dacht ik zo.

Ik bespaarde 253m² op mijn ecologische voetafdruk = 345 km autorijden = 230 baden en moest nog maar één bolletje rood kleuren omdat ik die dag vlees at.



Zonder vlees is makkelijk

Dat viel me wel op, op zich heb ik er geen moeite mee om het vlees weg te laten of te vervangen in mijn eetpatroon. Ik eet nog altijd even veel en even lekker.

Wat niet wil zeggen dat ik het niet mis, mijn stukje vlees, we gaan daar eerlijk in zijn. Ik heb al gefantaseerd over een lekker sappige steak of een goeie spaghetti bolognaise met echt gehakt. Maar omdat het natuurlijk maar voor deze 40 dagen is en ik mezelf daarna weer af en toe ga trakteren op echt vlees, vind ik dat ik deze periode maar eens echt mijn best moet doen.

Tot nu toe heb ik dan ook nog niet echt gezondigd. Behalve dan die ene keer dat ik na het werk nog langs de supermarkt ging voor wat junkfood en ik per ongeluk een voorverpakte calzone met ham en kaas meepakte. Ik zweer dat ik echt dacht dat er alleen maar kaas inzat. Pas toen hij al in de oven stak zag ik op de verpakking staan dat er ook ham inzit. Die heb ik dan toch maar opgegeten.

Dan heb ik ook nog eens een keer per ongeluk (echt waar!) de lepel bolognaisesaus afgelikt toen ik die voor de kindjes uitschepte, want zij doen dus niet mee, en heb ik een restje zelfgemaakte pizza met een stukje hesp opgegeten dat Anna had laten liggen (wel expres...).

Eén sneetje ham in de calzone, één lepeltje bolognaisesaus en één stukje pizza vond ik nog wel gerechtvaardigd om onder te brengen in één gezondigde dag.

Tweederangs restaurantbezoeker

Als ik dan al eens uit eten ga vind ik het wel een beetje sneu om behoorlijk stiefmoederlijk behandeld te worden omwille van mijn vleesloosheid: de croque mozarella was dan wel lekker, maar ook wel ongeveer de enige keuze die ik had. En de vegetarische tagliatelli smaakte verdacht veel naar een kant-en-klare pot vegetarische spaghettisaus die ik ook al eens klaarmaakte.

Het moet zijn dat het vegetarisme hier in de buurt nog niet doorgedrongen is, of dat ik gewoon de goeie adresjes nog niet weet, maar een beetje jammer vond ik het wel.

Ook uitgenodigd worden bij familie wordt wat gecompliceerder: mama's klassieker witloof met kaassaus is toch niet hetzelfde als mét het stukje hesp.

koetjes en kalfjes

Verstrooide vegetariër?

Geen idee of er een rechtstreeks verband is, maar de laatste dagen liep ik er behoorlijk verstrooid bij: op een ochtend was ik al op weg naar het werk, terwijl ik toch best eerst meneertje Leon bij de onthaalmoeder zou gaan afzetten. En dan was hij nog volop aan het babbelen ook! Ik heb dan maar vlug een omweg gemaakt en alles kwam goed, maar toch een beetje schrikken, zo 's morgens in de auto op de verkeerde weg...

Een andere keer ben ik na het werk rechtstreeks naar huis gereden in plaats van naar de mama waar we uitgenodigd waren om witloof met kaassaus te gaan eten. Ik was de echtgenoot al aan het sms'en van 'waar blijven jullie nu' en nog was mijn frank niet gevallen dat er een lekker warm dampend bord eten al lang voor mij klaarstond!

Ik vind dat het toch best veel energie vraagt om mijn vegetarische menu in te plannen, ook qua boodschappen en wat de echtgenoot en kindjes kunnen eten. In de praktijk dus al gauw twee aparte menuutjes en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Gezonder lichaam?

Opnieuw, geen idee of het echt met de vleesloosheid te maken heeft, maar een tijdje geleden leek het alsof mijn buik opvallend platter was dan anders. Al was daar meteen de echtgenoot met al zijn tact en subtiliteit om op te merken dat het hem toch nog echt niet opgevallen was. Ja, bedankt voor het compliment hoor!

Volgens mij zou het wel kunnen, omdat je lichaam toch meer tijd nodig heeft om vlees te verteren dan groenten. Maak ik mezelf dan wijs...

Want verder weet ik ook wel dat vegetarisch niet noodzakelijk gelijkstaat aan gezonder: ik deed al meermaals beroep op kant-en-klare potten pastasaus, voorverpakte 'verse' pasta of een brik soep. Mijn optimistische verse soep en slaatjes voor de lunch worden in de praktijk vaker boterhammen met kaas/choco/confituur. En hoewel ze zeker lekker zijn, de gepaneerde groentenburgers twijfel ik toch of ze wel zo'n gezond alternatief zijn voor vlees.

Maar zo blijft het wel vol te houden, want natuurlijk vallen de Dagen Zonder Vlees in een sowieso drukke periode in plaats van een periode met tijd genoeg om vers en gezond te koken elke dag!

Nieuwe receptjes

Aan de andere kant heb ik wel al een paar nieuwe vegetarische receptjes kunnen toevoegen aan mijn repertoire en wil ik er tegen het einde van de veertigdagentijd nog een paar uitproberen, die ik tegen dan misschien wel met u deel. Ik ga nog even vegetarisch verder en kijk ook al uit naar dat stukje vlees dat ik daarna weer mag opeten.

7 opmerkingen:

  1. Super dat je volhoudt! Die spaghetti zonder gehakt zou ik ook missen! Vanavond doe ik hier toevallig een vegetarisch gerechtje klaar: Quinoa met champignons en eitjes, zou maar 5 minuten voorbereiding vragen... Als het lekker was, stuur ik je het receptje eens door...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat het gesmaakt heeft, stuur me dan zeker het recept maar door!

      Verwijderen
    2. Mijn man was absoluut geen fan. Ik vond het nog oké maar had er liever nog wat meer smaak in gehad, ik vond de quinoa iets te overheersen. Afin, het was dit recept: http://www.njam.tv/recepten/quinoa-met-paddenstoelen-en-een-gebakken-eitje

      Verwijderen
  2. Keigoed bezig! Bij mij gaat het ook nog altijd super. Nog niks 'gezondigd' en ben dat ook absoluut niet van plan.

    Als mede-spaghettiliefhebber (of beter gezegd: -verslaafde) moet ik toch even linken naar m'n eigen blogje. Daar plaatste ik namelijk een paar weken geleden een recept voor de allerlekkerste (en snelle!) veggie bolognaisesaus, met alleen maar verse ingredriënten. Echt waar!

    Ik dacht ook dat het onmogelijk was om geen gehakt te missen in spaghetti, maar het kan toch echt wel! :-)

    http://amuse-rouge.blogspot.be/2015/02/de-beste-veggie-spaghetti-bolognaise.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik had het gezien! Stond al op mijn lijstje van zeker nog te maken gerechtjes :-) Ik laat je weten hoe het hier gesmaakt wordt!

      Verwijderen
  3. Haha, dat zijn slechte punten voor de echtgenoot he! :-)
    Hebben hij en de kindjes geen zin om mee te doen? Misschien zelfs maar af en toe? Maakt het misschien toch al wat makkelijker als er niet alle dagen twee verschillende gerechten op tafel moeten komen?

    En ja, dat tweederangs behandeld worden... Ook buiten DZV check ik altijd de kaart op vegetarische gerechten en bij sommigen is dat echt dik in orde, bij anderen gewoon belachelijk. Jammer inderdaad dat dat nog niet overal ingeburgerd is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, ik ben al wat gewoon van de echtgenoot intussen! ;-) Hij doet wel af en toe mee en de kindjes ook als het iets is wat ze lusten... Na DZV wil ik sowieso weer meer moeite doen voor hun eetgewoonten want nu kies ik te vaak de gemakkelijke weg door hen iets te geven wat ze zeker lusten. Kleuters en eten, het is wat!

      Verwijderen