maandag 16 maart 2015

Weekendje oorlogstoerisme in Ieper

Als de babysitgoden ons gunstig gezind zijn (lees: als moeke plaats en tijd heeft) mag er niet getwijfeld worden, en moet er gecitytript worden! Met de kindjes die in goede handen achterbleven kozen wij voor een weekendje Ieper.



Omdat de echtgenoot er nog nooit geweest was en mijn research mij al onmiddellijk genoeg adresjes opleverde om een heel weekend (en meer) mee te vullen. Want ik ben wel zo iemand die bijna evenveel plezier schept in het plannen van het tripje als in het uitvoeren van de planning.

Onze eerste halte zaterdag rond de middag was Tyne Cot Cemetery, de Britse militaire begraafplaats voor gesneuvelden uit de Eerste Wereldoorlog in Passendale. De talloze witte grafstenen en de vele duizenden namen op de muren, ik blijf dat onwezenlijk en beklijvend vinden.

tyne cot

tyne cot


Van daaruit reden we naar het centrum van Zonnebeke waar Brasserie De Volksbond mij een leuk lunchadresje leek. Ik werd niet teleurgesteld en stelde er zelf mijn hamburger samen, met voor de gelegenheid een echte rundsburger, sorry, Dagen Zonder Vlees! Ook een meevallertje dat we de buslading luide en hongeringe Britse toeristen nog net voor waren.

Sorry, Dagen Zonder Vlees. Vandaag even niet...

Om ons eten te laten zakken maakten we een wandeling door het kasteelpark van Zonnebeke dat aan de overkant van de straat gelegen is en waar vorig jaar een aantal 'Poppy gardens' aangelegd werden: thematische tuintjes in de vorm van een klaproos ter herinnering aan de verschillende landen die meevochten in de Slag van Passendale.

In dit park is ook het Memorial Museum Passchendaele 1917 gelegen: het museum focust - uiteraard - op de Slag van Passendale en je kan er ook reconstructies van een dugout en loopgraven bezoeken. Noem mij een watje, maar ik vond dat al eng.


kasteelpark zonnebeke


hotel ariane


Na het museumbezoek konden we gaan inchecken in Hotel Ariane: rustig gelegen, vlakbij de Grote Markt en tiptop in orde. Waar we voormiddag nog konden genieten van het zonnetje was het intussen al helemaal overtrokken en ijskoud.

Het was dus met enige moeite dat wij onze gezellige hotelkamer nog even verlieten voor een wandeling door historisch Ieper. We kozen voor Vestingroute, of toch onze eigen interpretatie van het plannetje en kregen een heel mooie kant van Ieper te zien, langs ondermeer de Menenpoort en Ramparts Cemetery.

vestingroute


ieper


Door al dat wandelen was onze eetlust weer wat aangewakkerd en kwamen we terecht in het Marktcafe Les Halles. Beducht op een tourist trap durfde ik hier wel binnenstappen omdat ik er tijdens mijn research al goeds over gelezen had, ha! Er was gelukkig nog net een tafeltje vrij voor ons en we konden al snel gaan aperitieven en lekker eten.

aperitief


Mooi op tijd zakten we af richting Menenpoort om de Last Post bij te wonen. Je kan je bedenkingen hebben bij al dat oorlogstoerisme, maar die massa toeristen die daar om acht uur 's avonds verzamelt en muisstil wordt uit eerbied voor alle gesneuvelden, ik vind dat indrukwekkend. Of misschien ben ik gewoon een watje, zoals ik al zei.

Terug in het hotel genoten we nog van een drankje bij het haardvuur in de gezellige hotelbar.

20150315_090137

Op zondag was er zelfs tijd voor twéé kopjes koffie bij het ontbijt alvorens we het In Flanders Fields Museum gingen bezoeken. Ik ga eerlijk zijn: het Passchendaele Memorial Museum heeft misschien wel meer indruk op mij gemaakt. In Flanders Fields is vooral groots, spectaculair, multimediaal en audiovisueel opgevat. Of werden we al wat oorlogsmoe?

Pluspunten vond ik hier wel de imposante locatie, de Lakenhalle en de Namenlijst van gesneuvelden waarin we een mogelijke voorouder van de echtgenoot vonden, want deze naamgenoot was ook nog eens afkomstig uit onze buurgemeente. Toch maar eens de familiegeschiedenis navragen!

Omdat we over ons museumbezoek minder lang deden dan ik ingepland had, besloten we nog even de omgeving gaan te verkennen, waaronder de Duitse begraafplaats in Langemark-Poelkapelle en een monument voor Britse soldaten dat we toevallig tegenkwamen en waar ik wegens gebrek aan planning dus ook niet meer over weet!

duitse begraafplaats

monument

Rond het middaguur zakten we af naar Wervik waar we halt hielden in een überkitsch tea-room alvorens een bezoekje te brengen aan de Sint-Janskapel waar nog een weekje de tentoonstelling Warm Hart van Tom van Ryckeghem loopt. Hier was ik behoorlijk van onder de indruk, en ik wil er graag een aparte blogpost aan wijden, die krijgt u later deze week van mij.

IMG_20150316_213327


IMG_20150316_212048

We hebben dit weekend al veel kunnen zien van Ieper en omgeving, maar ik denk dat er nog veel meer te zien is en dat we dus misschien nog wel eens een keertje terug moeten!

Voor mijn research en planning maakte ik dankbaar gebruik van onder andere deze informatie:

http://blog.vierenveertig.be/2015/01/09/tripje-naar-flanders-fields/

https://baiegoed.wordpress.com/2015/02/16/toerist-in-eigen-land-ieper-algemene-city-guide/

http://www.talesfromthecrib.be/2014/03/ieper-city-guide-16-tips-om-je-bezoek-nog-fijner-te-maken/

6 opmerkingen:

  1. Mooie foto's! 't Ziet er wel een ontspannen weekendje uit, al voelt de term "ontspannen" niet echt juist gezien al de confronterende dingen die jullie bezochten... Nu ja, je snapt wel wat ik bedoel, denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoals je al weet, is Ieper mijn geboortestreek en heb ik daar ook mijn jeugd doorgebracht...Het is inderdaad een mooie streek maar sedert ik in Brugge woon, ga ik er niet meer op uitstap (als ik er kom is het om mijn ouders te bezoeken). Tyne Cot is inderdaad heel mooi en indrukwekkend. Wel jammer van het weer! Het is natuurlijk altijd aangenamer om te citytrippen "in 't zonnetje".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto's! Vorig jaar die streek ook nog eens herbezocht, heel rustgevend en tegelijk confronterend. Jullie hotel ziet er ook idyllisch uit, goed gekozen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En ik heb direct ook nog wat ideetjes opgedaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gezellig weekendje! Wij wonen er ook niet ver van.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wil ik ook naartoe! Mooie foto's :-)

    BeantwoordenVerwijderen