zaterdag 4 april 2015

Mijn favoriete veggierecepten en eindstand van mijn DZV

De paaslunch gaat mij smaken, dat staat vast (Garnaalcocktail! Koninginnenhapje!).  Want vanaf morgen mag ik weer vlees eten, na mijn eerste echte Dagen Zonder Vlees.



In totaal heb ik slechts vijf dagen gezondigd : een dag voor de hapjes hier en daar (lepel bolognaisesaus van de kindjes afgelikt, stukje pizza met hesp, soepballetje dat op was voor ik het goed en wel besefte); een keer een hamburger (omdat we op weekend waren); een keer gezwicht voor een saté bij frietjes van de frituur (emo-eten!); een keer een pastaschotel met kip (omdat ik moeke toch niet kan verplichten om speciaal voor mij vegetarisch te koken) en dan nog één dag die ik rood kleurde, maar geen flauw idee meer wat ik dan voor vlees gegeten heb.

Vanaf nu ga ik weer af en toe een stukje vlees eten, omdat het minder gedoe is om met het hele gezin hetzelfde te eten én omdat ik me dan niet te veel zorgen moet maken of ik wel genoeg ijzer en vitamines binnenkrijg, waar je toch op moet letten bij een volledig plantaardig dieet.

Ik ben wel van plan om vaker een veggiedag in te lassen, en gelukkig heb ik de laatste anderhalve maand mijn menu kunnen uitbreiden met superlekkere veggie recepten die hier nog regelmatig op tafel gaan komen.

Ik ben zo vriendelijk geweest om mijn favoriete recepten hieronder op te lijsten, maar niet zo vriendelijk om de recepten uit te typen - daar heb ik echt een hekel aan - dus ik ga u vragen om even door te klikken naar waar ik ze vond. Zeker doen, het is de moeite.

Als laatste vegetarisch avondmaal trakteerde ik mezelf nog eens op dé ontdekking van deze DZV wat mij betreft: croque mozzarella. En dan te bedenken dat ik me er eerst nog een tweederangs restaurantbezoeker bij voelde, al hoef je er helemaal niet voor op restaurant te gaan, speciaal voor u én omdat het écht zo simpel is typ ik het recept uit:

Heb je nodig :
Twee sneetjes brood
Bolletje mozzarella
Groene pesto
Rode Ajuin + olijfolie
Tomaat

Zo maak je het klaar :
- Rode Ajuin op een zacht vuurtje in wat olijfolie zacht laten worden
- Een sneetje brood royaal besmeren met pesto
- Beleggen met schijfjes mozzarella, tomaat en de zacht geworden rode ui, evt. kruiden met peper
- Tweede sneetje brood erbovenop en in het croque monsieur machine steken
- Na een paar minuutjes komt er een hemels croqueje uit!

Blogbrunch quinoa salade

De #boostyourpositivity  blogbrunch quinoa salade. Ge zijt zot als ge dit recept ook eens niet probeert!

Geniaal idee van Eilish om het recept op te vragen bij de cateraars want zo kunnen we allemaal nog vaak nagenieten van die heerlijke blogbrunch.

Lasagne met gegrilde groente en boursin 

Met dit recept van Miss Pixie kan je verstokte vleeseters verleiden om vleesloos te gaan!

De net echte vegetarische spaghettisaus van Amuse Rouge

spaghettisaus

Haal je blender boven en gooi er de gekste ingrediënten in (bloemkool, noten!) voor de beste net echte namaak bolognaisesaus.

Gratin met zoete aardappel en pinda's

Opnieuw een recept van Amuse Rouge, met pindakaas of all ingredients! Voorwaar een van de weinige geslaagde gratins die ik al op tafel toverde, ik deed er ook een 'gewoon' patatje bij. Past ook prima bij het volgende gerechtje :

gratin - asperges - tartaar

Asperges met tartaarsaus en groentenburger

La vie en mama maakt het met zalm en dat zal ook wel zeer oké zijn, maar met een groentenburger gaat het ook prima.

Check trouwens ook de salade mix die zij tipt om je slaatjes net dat beetje extra te geven!

Mozzarellapuree

mozzarellapuree

Omdat vegetariërs ook recht hebben op comfortfood.

Verder heb ik twee keer beroep gedaan op de HelloFresh veggie box en daar zaten ook een paar pareltjes van receptjes tussen:

Lasagne met provolone en pijnboompitten

Al kan hij niet tippen aan die van hierboven, met lasagne doe je nooit verkeerd. Wie heeft er trouwens gehakt nodig om lasagne te maken? Ik alvast niet meer!

Couscous met gegrilde groenten, kikkererwten en fetablokjes

Net zoals in de quinoa salade zitten hier ook fetablokjes in en ik weet nog altijd niet goed of ik dat nu lust of eigenlijk niet. Maar in feite gooi je gewoon al wat je lekker vindt in dit soort salades en dan komt het goed.

Platbroodpizza's met groenten en oude kaas

Wij aten vandaag jummie veggie platbroodpizza van #hellofresh want nog altijd #dzv !

Applaus voor platbroodpizza's!

Pastasalade met semi-zongedroogde gele tomaten en buffelmozzarella

pastasalade

Hoera voor pastasalades!

Smakelijk en Vrolijk Pasen!

13 opmerkingen:

  1. Leuk initiatief die dagen zonder vlees.
    Wij houden een vegetarische dag per week, maar meestal blijft het bij een groenteburger, vegetarische pasta of pizza. Ik ga zeker je receptjes er eens bijnemen voor een volgende veggiedag :-)
    Die croque mozzarella kan niet slecht zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat ik minstens één veggiedag per week ga kunnen houden.

      Verwijderen
  2. Chapeau voor jou!! Ik zou het niet kunnen... Ben een echte vleeseter (dochter van een slager ook), maar wij lassen hier wel geregeld veggie-dagen in. Bewust hoor. Dus ik let er wel op. De griekse pastasalade met paprikaharissa en geitenkaas of feta van Dagelijkse Kost is zoooooooo lekker! Ik doe er alleen geen pikante kruiden in omdat Berre ook zou kunnen mee-eten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat het 'maar' voor 40 dagen was had ik er tot mijn eigen grote verbazing maar weinig moeite mee. Merci voor de tip, ga ik ook eens in kindvriendelijke versie maken dan :-)

      Verwijderen
    2. Goed gedaan hoor!!! Ik weet niet of ik het zo zou volgehouden hebben. Ik denk dat de combinatie met het gezin die dan wel vlees eet wel moeilijk moet zijn. Die croque klinkt zo simpel en zo lekker dat ik die zeker en vast eens ga proberen! Blij dat de tartaarsaus smaakte, bedankt voor de vermelding ;)

      Verwijderen
    3. Bedankt en de tartaarsaus heeft zeker gesmaakt, ik maak ze nog wel eens bij een stukje vis denk ik!

      Verwijderen
  3. Blij dat mijn lasagne in de smaak viel :)
    Ik ga deze post pinnen om alle receptjes op te slaan.
    Ik ga deze week ook nog bloggen over DZV. Alvast een dikke proficiat omdat je het zo goed hebt gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en nog eens bedankt voor je lasagne recept, dat gaat hier nog vaak op tafel komen!

      Verwijderen
  4. Bedankt voor de inspiratie! Sommige dingen maakte ik al (vb. die spaghettisaus van aMuse Rouge), maar er zitten weer wat nieuwe dingen tussen die ik zeker ook eens wil uitproberen.

    Ik ben geëindigd met evenveel dagen vlees als jij. Ik at vier dagen achtereenvolgend vlees (of vis) in België, omdat ik net zoals jij mensen niet wilde verplichten om speciaal voor mij vegetarisch te koken. De vijfde dag was eigenlijk stom: ik had op de voorlaatste dag van DZV kip in pesto-boursinsaus gemaakt voor ons bezoek en was van plan om er zelf de stukjes kip uit te halen. Tot ik dus al drie happen gegeten had en plots besefte dat ik vlees aan het eten was. 't Was efkes van "aaaaargh, neeeeen, dit mag niet", maar ach ja, of het nu vier of vijf dagen op 40 (46) is, maakt ook niet zoveel uit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook goed gedaan van jou dan! Die paar stukjes kip gaan de zaak niet maken ;-) Ik merk trouwens dat ik nu nog altijd minder zin heb om vlees te eten, dus bij mij is er lijkt er alvast wel een langetermijneffect te zijn.

      Verwijderen
  5. Wat een lekkere gerechten allemaal zeg! Ze zien er heerlijk uit.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die croque mozarella ga ik deze week zeker eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen