Pages

donderdag 25 juni 2015

Mijn zomervakantie inspiratielijst

Vakantie voorpret is toch minstens even belangrijk als de vakantie zelf. Of niet soms? Volgende week rond deze tijd is de grote vakantie in elk geval al volop bezig. Hoog tijd dus om nog snel mijn voornemens voor deze vakantie te delen.



Ik noem het geen bucket list, maar liever een inspiratielijst met dingen die ik in een ideale vakantie allemaal zou willen doen. Want die grote vakantie die heeft sinds ik mama ben, en zeker sinds ik mama ben van een schoolgaande kleuter weer wat van zijn magie van weleer gekregen. Twee héle lange maanden die zich eindeloos uitstrekken met alleen maar zon en zand en ijsjes.

Drie weekjes vakantie voor mama, amper twee voor papa en een hele hoop geploeter met opvang-geregel en dan hopelijk niet te veel regen komt dichter bij de realiteit.

Niettemin droom ik graag weg bij alles wat mogelijk is. Tenslotte telt de zomervakantie nog altijd negen weekends (ik heb dat voor u nageteld!) die we goed kunnen gebruiken om heel veel leuks in te proppen. Of om, als het buiten regent, lui in de zetel voor de TV te hangen...

Hapjes en drankjes

Tot mijn groot plezier heb ik al een paar hele fijne vrienden en familie-afspraakjes in het vooruitzicht en natuurlijk hoort daar lekker eten en drinken bij.

We geven binnenkort een BBQ-feestje en van die gelegenheid wil ik gebruik maken om mijn gasten te overtuigen van de heerlijk lekkere quinoa-salade. Elk excuus is goed om hem zelf nog eens te kunnen eten!

Ik ben ook van plan om eens zelf limonade te maken en misschien wel een keer tinto de verano.

Mocht het nu toch een dag gaan regenen dan hou ik het idee om eens zelf popcorn te maken achter de hand.

Zomer vraagt ook om lichte en gezonde gerechtjes en wil ik me in de weken vakantie dat we thuis zijn trakteren op een Hellofresh-box omdat het nog net iets leuker is om op het gemakje te kokkerellen in plaats van rap rap na het werk. Daar kan ik echt van genieten.

Tenslotte kijk ik al uit naar het jaarlijkse etentje uit met de echtgenoot ter ere van onze huwelijksverjaardag.

Daguitstapjes

Zoals gezegd zijn er negen weekends die optimaal benut kunnen worden met uitstapjes allerlei. Omdat we nog met een peuter zitten die nogal gesteld is op zijn middagdutjes houden we het best op uitjes in onze eigen buurt. Een rondje googlen leerde me dat er hier in de buurt best wat leuke dingen te beleven zijn.

Bokrijk!

Vraag aan Anna wat zij wil doen in de vakantie en ze antwoordt gegarandeerd: zwemmen. Dus gaan we dat zeker doen, liefst van al in een zwembad waar we nog niet eerder geweest zijn, bijvoorbeeld in Sportoase Mijn Zwemparadijs of Dommelslag.

Nu Leon stevig genoeg in een fietsstoeltje zit en ik binnenkort hopelijk met een gloednieuw stalen ros kan rondtoeren (die historie vertel ik u nog wel eens!) gaan we zeker af en toe een fietstochtje maken. Onze gemeente organiseert een toeristische fietszoektocht en niets zegt dat het verboden is om de toerist uit te hangen in je eigen gemeente. Benieuwd of we nog nieuwe plekjes zullen ontdekken (mezelf kennende zal dat wel zo zijn!).

Naast zwemmen staat ook picknicken hoog op Anna's zomers to do-lijstje en ik weet uit ervaring dat de speeltuin van Bokrijk daar een ideaal plekje voor is.

Iets verder van huis, maar het wordt omschreven als de grootste boerderij-belevenisoase in Europa en ik hoorde er al vele goeie dingen over dus dat moeten we ook eens testen: Irrland. Hier kan je zelfs je barbecue-vleesjes meenemen en ter plaatse bakken, van een luxe-picknick gesproken.

We hebben ook een echt Nationaal Park ongeveer in onze achtertuin liggen en ik ben er nog nooit geweest. Ik ontdekte net dat je het Park kan verkennen vanuit Domein Pietersheim in Lanaken waar ze ook een kinderboerderij met speeltuin en kabouterpad hebben. Sounds like a plan!

Over kabouters gesproken: de kabouterberg in Kasterlee verdient hier ook een plaatsje. Leuk uitstapje én nostalgie ineen.

Als we dan nog niet genoeg boslucht opgesnoven hebben dan denk ik dat er in Bosland, waar we eerder al eens waren nog genoeg leuke plekjes zijn om ons uit te leven.

Wat ik ook graag eens wil doen samen met m'n kindjes is een festival bezoeken, maar dan liefst eentje dat een beetje op kindermaat is. Op mijn rondje internet afschuimen kwam ik zo terecht bij het Boombalfestival waar dit jaar onder andere de sympathieke Kapitein Winokio en zo mogelijk nog sympathiekere Urbanus optreden. Ware het niet zo ver van huis, ik denk dat ik al ticketjes gereserveerd had.

Wél heel kort bij huis is Looi Feest! in onze buurgemeente. Het zal u niet verbazen dat dat altijd een feest is, met kermis en ook hier een gezellige festivalsfeer.

Home sweet home

Dit is waarvoor play-dates dienen!

Maar eerlijk is eerlijk, ik ben evenzeer een echte huismus en heb het regelmatig nodig om gewoon thuis te zijn. En de kindjes komen ook pas helemaal tot rust als ze een keer een dagje thuis kunnen rondscharrelen. Gelukkig heb ik een paar leuke plannetjes om thuis te doen.

Ongeveer één keer per jaar kan ik het geduld opbrengen om samen met Anna te knutselen. Ja sorry, meestal zorg ik dat kleurtjes/papier/verf/schaar/pritt/... klaarliggen en laat ik haar haar plan trekken, maar zo heel af en toe maken we een gezamenlijk projectje. Vorig jaar waren dat bijvoorbeeld de strijkparelkommetjes uit Het Leuke Vakantieboek. Met als gevolg dat hier nog ergens een gigantische bokaal strijkparels rondslingert waar we vast dit jaar nog wat leuks mee kunnen doen, juweeltjes maken ofzo!

Vroeger was het mijn pony, nu is het Anna's pony en heet hij niet meer gewoon Blits maar wel Vriend Blits en spendeert hij het grootste deel van zijn tijd al grazend in de wei, in feite zouden we hem wat vaker een bezoekje moeten brengen en een ritje te paard maken of hem eens goed borstelen en verzorgen.

Staycation allemaal goed en wel, maar dan zit ik niet graag tussen de rommel en dan durf ik al eens opruimkriebels krijgen. Ik nam mezelf voor om deze keer de speelgoedberg, mijn en de echtgenoot z'n kleerkast en de stapel tekeningen/knutselwerkjes van school onder handen te nemen. En als er nog wat tijd overschiet de achterstand in fotoalbums afdrukken wegwerken en nieuwe prentjes zorgen voor in de fotokaders hier in huis. Niet om bijzonder hard naar uit te kijken, maar zorgt toch voor voldoening gedurende dat kwartiertje dat je ervan kan genieten.

Waar ik wel bijzonder hard naar uitkijk is om mijn nieuwe tuinplekje te kunnen inrichten. Een tijdje geleden lieten we een heerlijk terras aanleggen en nu volgt er nog een nieuw tuinhuisje met zithoek. Mijn enige vereiste was een stopcontact om mijn lampenslinger te kunnen aansluiten. Ik wil al zo lang van die gezellige lampjes in mijn tuin en binnen een paar weken komt het er van. Pinterestwaardige foto's volgen (misschien).

Waar ik ook een beetje wil gaan herinrichten is hierzo op de blog. Maar daarover ga ik eerst nog wat moeten mediteren in mijn nieuwe zithoekje, met een glaasje rosé bij de hand ofzo.

Persoonlijke ontplooiing

Zo mediteren, en wat aandacht geven aan mijn eigen zelve daar heb ik in de vakantie altijd wat meer inspiratie voor.

Heb ik u trouwens al verteld over de geweldige Adriene die mij een paar keer per week vergezelt op mijn yogamat die ik uitrol in mijn eigen slaapkamer? Nee hé, ik ga u daar binnenkort eens wat over vertellen.

Het zou geen kwaad kunnen om wat meer te focussen op gezond eten en eventueel nog een paar hardnekkige kilootjes weg te werken.

Annelyse is er momenteel mee bezig, en ik ben feitelijk ferm geïntrigeerd door het concept van een Helweek, zou ik het boek durven lezen en dan zo'n week inplannen? Zou ik misschien ook eens toegeven aan de Marie Kondo-hype in verband met de eerder genoemde opruimkriebels? Eerlijk gezegd kan ik gerust een hele zomerleeslijst samenstellen en die met u delen, soon on this blog!

Dan vergat ik nog te zeggen dat we ook nog een weekje weggaan, en ik graag een keertje naar zee wil. Maar zoals ik al zei, dit is vooral een lijstje ter inspiratie, we gaan in de eerste plaats gewoon zien wat de dag brengt.

Nu ga ik bijvoorbeeld al wat vakantie houden op mijn terras. Schol!

En wat zijn uw plannen voor de zomer?

5 opmerkingen:

  1. Een fijne vakantie gewenst, ziet er een leuk lijstje uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik duim ook vooral voor mooi weer... Dan zijn er direct al hopen meer opties! Een dagje strand wil ik zeker eens doen. Met de trein naar Zeebrugge en dan de kindjes op het strandspeeltuintje laten spelen. En het zandsculpturen festival in het thema van Frozen wil ik ook wel eens zien! Maar van gewoon thuis rondhangen kan ik ook, net als jij, wel van genieten! Maar eerst Landal!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, Landal! De vraag "En gaan we dan naar het Bollo-huisje??" ben ik nog maar een béétje beu gehoord, maar nu is het echt niet lang meer, laat de vakantie maar komen :-)

      Verwijderen
  3. Hier ook fan van de Sportoase :-)
    Is dat ook in Beringen dat jullie gaan?
    Goeie cafetaria ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik wil graag eens in Beringen gaan zwemmen. Ben er nog niet geweest. Ben jij dan ook van hier uit de buurt? Ik had om een of andere reden het idee dat jij van de andere kant van het land was :-)

      Verwijderen