Pages

vrijdag 19 juni 2015

Verbeelding Book Challenge 2015 - juni update

Ik kan niet genoeg zeggen hoe dankbaar ik Kathleen en haar Verbeelding Bookclub ben om mij, een tijdje geleden alweer, uit een chronische leesdip te halen. Ze kreeg me zelfs zo gek om me begin dit jaar te engageren voor de Verbeelding Book Challenge 2015, een leeslijst met dertig punten en de meest uiteenlopende soorten boeken om dit jaar te lezen.



Lees even mee welke punten ik op dit moment, halverwege het jaar, al kan afstrepen:

1. Een boek van 500 pagina's of meer - "De stam van de holenbeer", het eerste boek uit de reeks "De Aardkinderen" van Jean M. Auel telde 543 pagina's.

2. Een boek gepubliceerd in je geboortejaar - "De vallei van de paarden", deel twee uit de "Aardkinderen"-reeks van Jean M. Auel werd gepubliceerd in 1982, mijn geboortejaar. Strikt genomen heb ik het boek nog niet uitgelezen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik dit boek snel zal uitlezen.

3. Een non-fictie boek  - "The gifts of imperfection" van Brené Brown.

4. Een fantasy boek - Ik kan er ook niet aan doen, maar hier kan ik voor de derde keer beroep doen op de "Aardkinderen"-reeks, want die valt onder de noemer fantasy. Prehistorische fantasy zelfs. Trouwens, ware het niet voor deze challenge dan was de kans heel klein geweest dat ik deze boeken ooit gelezen zou hebben, en intussen supporter ik zo hard voor Ayla het hoofdpersonage uit boek 1 en 2. Missie geslaagd om eens boeken buiten je comfort zone te lezen én leuk te vinden!

5. Een sci-fi boek - Dat gaat hier goed, want dankzij "The Martian" van Andy Weir las ik dit jaar ook al science-fiction. Ondanks het feit dat ik van een groot deel van dit boek geen snars begreep (fysica, chemie, not my cup of tea) heb ik erg genoten van het relaas van gestrande Marsreiziger Mark Watney.

6. Een graphic novel - "De maagd en de neger" van Judith van Istendael werd me aangeraden. Het was meteen mijn eerste graphic novel ooit (want ik denk dat de Bollie en Billie-strips die ik als kind verslonden heb, niet onder deze noemer vallen) en ik vond het een ontroerend mooi verhaal.

7. Een mystery of thriller boek - Lijkt me een genre dat perfect te combineren valt met mijn aankomende vakantie! Wie tips heeft, moet ze zeker achterlaten in de comments.

8. Een romance of chicklit  - "Voor jou" van Jojo Moyes.

9. Een boek dat gericht is op kinderen onder de 12 - Dat lees ik hier natuurlijk dagelijks. "Dora houdt van dieren" is momenteel favoriet van de dochter. Ja, een boek over het irritante tekenfilmmeisje. Zonder haar irritante stemmetje is het in boekvorm veel beter doenbaar. Mijn regel hier is: als ik in een boekenwinkel een boek voor mezelf koop en dochter is erbij, dan mag zij ook een boek kiezen. En zo komt het dat wij hier avond na avond Dora en de puppy-processie of Dora en de gekke pony of zoiets lezen!

10. Een boek gebaseerd op waargebeurde feiten - "Into the Wild" van Jon Krakauer belandde op mijn leeslijst nadat ik de aflevering van Reizen Waes zag die over dit verhaal gaat. Ik vond het een straf en meeslepend boek en nu staat de film nog op mijn must see-lijstje.

11. Een historische roman - Hiervoor zou ik nog een keer kunnen verwijzen naar "De Aardkinderen", maar dat is toch meer prehistorie, nietwaar? Ik wil nog altijd "Oorlog en terpentijn" van Stefan Hertmans lezen, en dat valt in deze categorie.

12. Een boek met prentjes - "De hond is een beetje kapot" van Wouter Deprez.

13. Een boek dat een prijs heeft gewonnen (Pulitzer, Man Booker, Nobel, Gouden Uil,...) - Hier ga ik opnieuw een beroep doen op "Oorlog en terpentijn" (AKO Literatuurprijs)

14. Een boek dat iemand je heeft aangeraden - Ik kreeg "Kom hier dat ik u kus" van Griet op de Beeck aangeraden en wil dit zeker snel gaan lezen.

15. Een boek dat voor 1900 werd gepubliceerd - "Walden" van Henry David Thoreau is ooit op mijn leeslijst terechtgekomen en aangezien dit in 1854 gepubliceerd werd moet ik het hier misschien maar eens een kans geven.

16. Een reeks (mag een reeks zijn die je al begonnen bent) - Of het haalbaar is om alle zes delen dit jaar uit te lezen is zeer de vraag, maar het zal u niet verbazen dat "De Aardkinderen" van Jean M. Auel voor mij nu al dé reeks van deze challenge is.

versjesboek

17. Een boek waar je gek van was als kind - En nu is mijn eigen kind er ook gek van! Alleen noemen we het nu "Het versjesboek van mama waar we heel voorzichtig mee moeten zijn" omdat het boek niet meer in al te beste staat is. Maar zo veel hartjes voor "Mijn eerste versjesboek" van Lea Smulders en Cyndy Szekeres. Nog meer hartjes trouwens voor degene die mij een (tweedehands) reserve-exemplaar aan de hand zou kunnen doen...

18. Een boek dat je ooit begonnen bent maar nooit hebt uitgelezen - "The hitchhiker's guide to the galaxy" van Douglas Adams.

19. Een boek met een 65+ hoofdpersonage - "Huis van herinneringen" van Nicci Gerrard.

20. Een boek dat je kan uitlezen op een dag - Dat moet wel lukken met een van de twee andere boekjes van Wouter Deprez. Nu nog een geschikte (vakantie-)dag vinden!

21. Een boek dat verfilmd werd -"Never Let Me Go" van Kazuo Ishiguro staat al op mijn leeslijst en werd ook verfilmd.

22. Een boek waar een televisie reeks werd op gebaseerd -"Orange is the new black" van Piper Kerman.

23. Een boek dat al zeer zeer lang op je te lezen lijst staat - "The Hours" van Michael Cunningham

24. Een boek dat zich afspeelt in Azië - Ik pikte ergens de tip "Wilde Zwanen" van Jung Chang op.

25. Een boek dat zich afspeelt in Afrika - "De erfgenamen van Courtney" van Wilbur Smith.

26. Een boek dat zich afspeelt in Latijns-Amerika

Dat zal iets worden van Isabel Allende of Gabriel Garcia Marquez. Nog nooit iets van gelezen.

27. Een boek dat zich afspeelt in Oceanië - De titel is ooit blijven hangen: "Australië op blote voeten" van Marlo Morgan en het past in deze categorie.

28. Een boek in een andere taal dan dat je anders leest (Engels? Frans? Duits? Islensku?) - "Le Petit Prince" van Antoine de Saint-Exupéry.

29. Een bundel kortverhalen

30. Een poëziebundel - Ik durf nog te betwijfelen of "Mijn eerste versjesboek" wel echt poëzie is, maar ik las ook al "Verzamel de liefde" van Bart Moeyaert, en dat is poëzie van de bovenste plank, me dunkt! Lees zelf maar, hier.

Als ik goed geteld heb, twaalf van de dertig punten afgestreept. Toch nog wat werk aan de winkel en vooral heel wat mooie leesavonden in het verschiet.

3 opmerkingen:

  1. Le Petit Prince heb ik ook nog moeten lezen voor de Franse les op school... Ik verstond er echt niks van (mijn Frans is dan ook maar erbarmelijk). Hopelijk heb jij meer succes :) En Into the wild is echt een hele mooie film, mooie muziek ook. Ik denk dat ik hem al vier keer gezien heb ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oké, zo'n lijst ga ik mezelf niet opleggen :-)
    Into the wild ;-) Laat me weten wat je van de film vindt. Ik ga hem komende week nog eens opnieuw zien denk ik. Inge heeft helemaal gelijk! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed bezig! The hitchhiker's guide... ga ik normaal ook lezen, maar dan voor sci-fi, al heb ik toch wel wat schrik of het wel mijn ding zal zijn. Dat boek van Brene Brown wil ik al sinds je het mij aanraadde lezen, maar noch in de bib noch in de winkel is het te vinden. Die Zwitsers lopen duidelijk wat achter! :-)

    Heb wel moeten lachen met je "versjesboek van mama waar we heel voorzichtig mee moeten zijn". Bij mij was dat geen issue tot hier vorige week vrienden met kinderen bezoek waren en ik plots aan het voorlezen was uit het "sprookjesboek van Haaike waar we heel voorzichtig mee moeten zijn" ;-)

    BeantwoordenVerwijderen