zondag 19 juli 2015

Zomerse barbecue met geïmproviseerde gerechtjes

Wie zomer zegt, zegt barbecue. Ik vind dat persoonlijk toch een top combinatie. Alleen had ik niet onmiddellijk een reden om een barbecue-feestje te geven (dat heb je met alleen maar najaars- en winterjarigen in huis), maar gelukkig zijn redenen om feestjes te geven nogal makkelijk te vinden!



Het werd een feestje ter ere van de inwijding van ons pas aangelegde terras en voor de gelegenheid werkte de zon helemaal mee door op een dag die bewolkt begon, in de loop van de namiddag volop te beginnen schijnen tot ruim nadat de feestelijkheden afgelopen waren.

Ik vind het geweldig leuk om mij zo eens helemaal te kunnen uitleven in de keuken. Ook al denk ik iedere keer: "Dit keer hou ik het simpel hoor, niet te veel gedoe." En dan even later: "Weet je wat, ik kan anders ook nog ...  en ... maken."

vleesjes

Nu vind ik persoonlijk dat een barbecue niet veel meer vereist dan wat vleesjes en een beetje groentjes. Maar ik kon het dus weer niet laten en verzon er nog paar extra gerechtjes bij. Allemaal supersimpel, lekker en makkelijk bijeen te improviseren dus ideaal wat mij betreft! Lees snel verder om te ontdekken wat ik klaarmaakte.

Natuurlijk mogen drankjes ook niet ontbreken, en met zo'n gevaarlijke barbecue in de buurt is het wel belangrijk om kinderen uit de buurt te houden. Daarom bedacht ik voor de dochter de belangrijke functie van barvrouw. Ze was maar wat blij dat zij in haar winkeltje drankjes mocht 'verkopen' aan de gasten. Het duurde trouwens niet lang voor ze een eerste tooghanger had!

barvrouw

tooghanger

Alle recepten hieronder zijn voor minstens zes personen en zoals gezegd kan je er gemakkelijk naar smaak mee variëren.

Aperitief glaasjes met gerookte zalm of ham

Deze heb ik al verschillende keren klaargemaakt en ze zijn altijd een toppertje. Gewoon wat lekkers in een glaasje gooien en je hebt een perfect aperitiefhapje. Dit keer ging ik voor een versie met gerookte zalm en eentje met parmaham, maar de mogelijkheden zijn eindeloos!

Heb je nodig :

- kleine glaasjes
- 1 doosje rucola
- 1 bakje kerstomaatjes
- 1 pakje gerookte zalm
- paar sneetjes parmaham
- tuinkers

Doen :

Onderaan in het glaasje een laagje rucola (eventueel in kleine stukjes scheuren zodat het mooi in het glaasje past)

Daarboven een kerstomaatje, in kleine stukken gesneden.

Een royaal laagje zalm of ham erop.

Afwerken met een toefje tuinkers.

Je kan de glaasjes makkelijk een tijdje op voorhand klaarmaken en afgedekt in de koelkast bewaren.

Andere opties om je glaasjes mee te vullen zijn bijvoorbeeld, tomaat-mozzarella-basilicum;  gerookte ham-meloen, tuinkers kan je vervangen door preischeutjes, de rucola door veldsla. Je vindt zeker iets wat helemaal jouw smaak is!

aperitief

Quinoa salade met gegrilde zomergroenten

Of ik een barbecue-feestje gaf om een excuus te hebben om deze salade nog eens klaar te maken? Zou zomaar kunnen. Dit recept is geïnspireerd op het gerecht waar ik het hier al over had en dit keer maakte ik er een zomerse versie van.

Heb je nodig :

- 240g quinoa
- 1 bussel pijpajuin
- 1 handvol bladpeterselie
- 1 courgette, 1 aubergine, 1 rode, 1 gele en 1 groene paprika (om te grillen)
- paprikapoeder, currypoeder, cayennepeper, provençaalse kruiden
- 1 handvol zonnebloempitten
- zout
- olijfolie
- witte wijnazijn

- voor de afwerking: zongedroogde tomaten, boursin aperitief kaasjes, rucola

Doen :

Quinoa koken in groentenbouillon volgens de aanwijzingen op de verpakking en laten afkoelen.

De groenten om te grillen in grove stukken snijden en op een bakplaat schikken, de kruiden toevoegen en een flinke scheut olijfolie, alles goed mengen en een 30-tal minuten bakken in een voorverwarmde oven op 180°C.

Snij intussen de pijpajuin en bladpeterselie fijn.

Rooster de zonnebloempitten in een droge pan tot ze beginnen te verkleuren.

De gegrilde groenten laten afkoelen en mengen met de quinoa, de fijngesneden pijpajuin en bladpeterselie en de zonnebloempitten.

Op smaak brengen met zout, olijfolie en witte wijnazijn.

Om te garneren voorzag ik wat rucola, gedroogde tomaatjes en boursin aperitiefkaasjes (ter vervanging van de fetakaas in het originele recept)

Zo slecht als de foto is, zo lekker smaakt dit gerecht!

salade

Speculaastiramisu

Een dessertje mag toch ook niet ontbreken en hiervoor haalde ik inspiratie bij Mama van vijf die deze tiramisu een tijdje geleden al klaarmaakte.

Heb je nodig :

- minstens zes kopjes of kommetjes
- 3 eieren
- 6 eetlepels suiker
- 500g mascarpone
- 1 kop sterke koffie
- speculaasjes

Doen :

Splits de eieren en meng de eidooiers met de suiker.

Voeg de mascarpone toe.

Klop het eiwit op en spatel luchtig door het mascarponemengsel.

Sop de speculaasjes in de koffie en leg twee koekjes op de bodem van elk kopje.

Lepel daarover het mascarponemengsel.

Verkruimel hierover vlak voor het opdienen nog een paar speculaasjes en je hebt een dessert dat door groot en klein gesmaakt wordt!

tiramisu

Naarmate de avond vorderde had het barvrouwtje meer werk en gingen de kleren uit, ik denk dat we dan mogen spreken van een geslaagd feestje!

(Leon zit in z'n blootje omdat met water morsen zijn nieuwe favoriete bezigheid is en als hij in z'n blootje zit gaat hij het liefst op zoek naar z'n 'neup' zoals hij z'n naveltje noemt. Hij gaat trouwens ook met plezier op zoek naar andermans 'neup', ieder z'n ding, zeker?!)

pintje

neup

4 opmerkingen:

  1. Zalig! Wat een goede barvrouw is Anna. Is die in te huren? ;-)
    En bij ons zeggen we 'bukkepitje' tegen de navel, tegenwoordig ook Berre zijn favoriete bezigheid. Duwen in onze navels tot die rood zien. Blijkbaar toch iets heel fijns op hun leeftijd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel, wat vele mensen met de BBQ hebben, hebben wij met de bakplaat :-) Die halen wij graag boven als het mooi weer is. Lekker vleesjes bakken op het terras :-)
    En speculaastiramisu is hier ook een topper!
    Die salade klinkt wel goed, ga ik eens proberen maken denk ik. Met die ingrediënten kan het niet slecht zijn. Alleen quinoa ken ik nog niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai, je gasten werden nogal verwend! Meestal krijg je van die typische groentjes... Ik zou toch liever bij jou op BBQ komen dan ��

    BeantwoordenVerwijderen