zondag 2 augustus 2015

Dagje Leuven met de kindjes

Na mijn mini-citytripje eerder van de week vond ik het tijd om ook eens een stadsbezoekje te doen samen met mijn gezinnetje, en als er één stad is die mijn hart gestolen heeft dan is het wel Leuven. Het is de enige stad behalve mijn hometown waar ik ooit woonde, tijdens mijn studententijd dan nog. Het zal dus wel duidelijk zijn dat Leuven nog altijd een beetje voelt als thuiskomen. Al was het intussen ook weer veel te lang geleden dat ik er nog was, zodat ik tegelijk ook onbeschaamd de toerist kon uithangen.



dagje leuven

Bijkomend voordeel is dat Leuven voor ons prima bereikbaar is per trein en Anna al zo lang zo graag nog eens met de trein op stap ging. Waar ik vooral uitkeek naar mijn weerzien met Leuven, was voor Anna de trein werkelijk het hoogtepunt van de dag. Zeker toen ze op de terugrit haar eigen kaartje mocht knippen én op het fluitje mocht blazen zodat de trein kon verder rijden. Merci, vriendelijke treinbegeleider die ook nog eens hielp om de buggy met daarin een slapende Leon uit de trein te dragen!

Dagje Leuven

Na een spannend treinritje - Leon z'n eerst treinrit ooit! - stonden we in het station van Leuven en stapten we via de Bondgenotenlaan richting Rector De Somerplein. Ik las namelijk onlangs bij Sheena Blogt de geniale tip dat je daar in de ondergrondse fietsparking buggy's kan lenen. Ideaal als je met peuter én kleuter die nog niet van harte lange afstanden stapt met de trein op pad gaat: één plooibuggy neem je (relatief) makkelijk mee de trein op en de tweede haal je in ruil voor een kopie van je identiteitskaart op en dan heb je de ganse dag een extra buggy ter beschikking. Hier vind je alle details over het buggyverhuur in Leuven.

Dagje Leuven

We haalden nog even koffiekoeken en brachten een bezoekje aan mijn zus die in Leuven woont. Na ons ontbijtje staken we de straat over naar Park Den Bruul. Handig zeg, een tante die op een steenworp afstand woont van zo'n gezellig parkje met leuke speeltuin! Het is trouwens ook vlakbij het centrum voor wie geen zus/tante in de buurt heeft en nood heeft aan ontspanning en speelplezier.

Bruul

Bruul

Na de speeltijd werd het winkeltijd en wandelden we via de Mechelsestraat naar het centrum. In de Mechelsestraat ligt ook The Grasshopper, een speelgoedwinkel barstensvol origineel en ook duurzaam speelgoed. Daar binnenwandelen met een kleuter... is buitenwandelen met de grootst mogelijke doos poppenspeelgoed. En een mooi houten bootje voor de peuter.

grasshopper

Wat een speelgoedwinkel is voor een kleuter is Dille & Kamille toch een beetje voor mij. In Leuven vind je er intussen een vestiging van aan het Ladeuzeplein. Gigantisch veel tijd kan ik daar verliezen en bedenken wat ik allemaal zou kunnen gebruiken. Deze keer besloot ik dat ik echt een honeysuckle (kamperfoelie) geurkaars nodig had. Omdat ik honeysuckle een mooi woord vind, en omdat kamperfoelie heerlijk ruikt. 

We gingen ook binnen bij AS Adventure in de Leopold Vanderkelenstraat voor een nieuwe werkuitrusting voor de echtgenoot (een warm vest omdat hij bij koelceltemperaturen werkt).

Dan was het alweer middag en een op voorhand al geslaagde lunch met kinderen daarvoor moet je bij McDonald's aan de Oude Markt zijn, tijdens de vakantie mag dat. Praktisch is ook dat ze daar voorzien zijn van een luiertafel, wel zo handig als je met een peuter op stap bent.

Zelf had ik niet zo'n zin in deze fastfood maar had ik eerder mijn zinnen gezet op een haute dog na onze geslaagde kennismaking op Rock Werchter. Toen we aankwamen wij Würst aan het Margarethaplein besloten we echter om het lot niet te tarten door ons een plekje te bemachtigen op het terras en de toch wel lange wachtrij te trotseren met onze voorlopig nog goedgezinde kindjes en dus wandelden we wat verder op zoek naar een leuk lunchadresje. 

Zo kwamen we uit bij Coffee Cup op de Bondgenotenlaan. Prima adresje voor een snelle lunch, lekkere broodjes en heet water met een plant (a.k.a. verse muntthee!).

lunch

Bij wijze van siësta trokken we richting stadspark, dat blijkbaar officieel het Sint-Donatuspark heet, en wandelden via de Tiensestraat door de dreef het park in. Oh the memories. In het park was het heerlijk rustig om wat rond te kuieren of te spelen met ons nieuwe bootje. Er was ook een zandbak die een groot succes was bij Anna en Leon en voor we het wisten was het stilaan tijd om onze buggy te gaan inleveren en onze trein huiswaarts te nemen.

park

park

park

Zo zonder onze tweede buggy is die verrekte Bondgenotenlaan toch wel héél erg lang stappen voor onze kleuter en dus moésten we onderweg wel stoppen voor een ijsje bij Australian Ice Cream. Niet het allerlekkerste ijsje dat ik ooit at, maar ik at nog nooit een ijsje dat ik echt niet lustte!

leuven

leuven

Mede dankzij het mooie weer hadden wij een zalig dagje in Leuven, getuige ook de peuter die deze keer zijn middagdutje oversloeg maar het toch een beetje moeilijk kreeg en in slaap viel op weg naar huis.

leuven

Het heeft me alleen maar meer overtuigd om wat vaker een stadsbezoekje te doen met onze kindjes. Wie daarvoor leuke tips heeft - in Leuven, of elders - mag ze zeker in de comments laten weten!

5 opmerkingen:

  1. Klinkt als de ideale uitstap! Dat is echt wat ik het liefste doe, nieuwe stadjes ontdekken. Ik noteer alvast je tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat houten bootje ziet er iets goed uit voor de ontwikkeling van de fijne motoriek en nog mooi ook. Weer nen tip bij ;-)
    En o ja, Dille & Kamille, elke keer ik in Gent ben moet ik er ook eens binnen. Het ruikt daar toch ALTIJD lekker ook hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. amaai die buggy's! Zo handig zeg! Ik kom wel vaker in Leuven en inderdaad, gezellige stad!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk dat de buggy tip al meteen van pas kwam :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zag er weer gezellig uit! Zelf doen we niet zo veel citytrips met de kleine man. Misschien eens werk van maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen