woensdag 5 augustus 2015

Weg vakantie, terug naar het werk

Zo hard ik er naar uitgekeken heb, zo snel is het ook voorbijgevlogen, mijn zomervakantie. Sinds gisteren vertoef ik weer aan mijn bureau en ik kan niet zeggen dat ik het gemist heb. Laat het mij zo zeggen: deze week ben ik hartsgrondig jaloers op alle mensen in het onderwijs die nog maar in de helft van hun grote vakantie zitten terwijl het er voor mij al op zit.


Tegelijk besefte ik dat ik hier nog niet eerder echt verteld heb wat mijn job juist inhoudt, dus laat ik daar nu maar eens verandering in brengen. 32 uur per week mag/moet ik mezelf secretaresse noemen. Of administratief bediende, of management assistant, al werk ik wel in het soort bedrijf waar ik eerder als secretaresse door het leven ga (i.e. een niet al te hippe onderneming...).

paradijs

Dat houdt in dat er administratie allerlei mijn richting uitgewaaid komt, van facturatie tot personeelszaken tot briefwisseling enzoverder enzovoort. Ook alle typische secretaresse-taken dien ik voor mijn rekening te nemen: onthaal, telefonisch aanspreekpunt van de firma zijn, koffie zetten en broodjes regelen. Het ene doe ik al met meer plezier dan het andere. Joan en Peggy waren ook secretaresses denk ik maar zo. Al werk ik niet bepaald voor "Sterling Cooper Draper Pryce" (Wie 'Mad Men' nog niet gezien heeft, moet daar dringend werk van maken!)

Ik kan ook al verklappen dat dit niet mijn droomjob was, maar dat ik er toevallig in terechtgekomen ben. Met een opleiding Germaanse Talen ben je in feite toch voorbestemd om in het onderwijs te gaan. En laat dat nu net zijn wat ik niét zag zitten als pas afgestudeerde jonge twintiger. In plaats daarvan koos ik voor een jaar bedrijfscommunicatie en daarmee voelde ik me wat beter voorbereid op de arbeidsmarkt. Na een paar eerdere ervaringen belandde ik als zes maanden zwangere voor oorspronkelijk een interim van een week op de bureaustoel waar ik een paar jaar later nog altijd zit.

En ik mag er dan graag over zagen en klagen, ik doe mijn werk niet helemààl tegen mijn zin! Ik hou van de afwisseling, er is elke dag wel een ander brandje dat geblust moet worden en het geeft me voldoening als ik alle losse eindjes kan afwerken. Het is een job met vaste uren en ik kan me een vrije vrijdag permitteren. Last but not least, ik doe er een tiental minuten over om van mijn eigen voordeur tot aan het bedrijf te raken, het ommetje langs de onthaalmoeder niet meegerekend, dat is mij ook veel waard!

Voor alle duidelijkheid: alle andere weken van het jaar ben ik niét jaloers op de mensen in het onderwijs, ik weet nog altijd heel goed waarom ik destijds niet voor die optie koos. En op alle thuisblijfmama's ben ik al helemaal niet jaloers, voor hen heb ik alleen maar heel veel respect. Behalve dat ik stapelzot zou worden van ganse dagen thuis met mijn kindjes zou ik mijn portie office drama best missen! 

"Als je moet gaan werken is het altijd iets, maar centen verdienen moet je toch," plachten wij hier al eens te zeggen. En als het echt pijn doet om na een zalige vakantie weer aan mijn bureau te moeten gaan zitten, dan neem ik een yoghurtje mee waarmee ik mij bij mijn tussendoortje in het paradijs kan wanen.

Hebben jullie wél je droomjob gevonden?

7 opmerkingen:

  1. En sowieso is het altijd even slikken na een vakantieperiode he! die eerste dagen zijn de hardste ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist dat je ook Germaanse had gedaan. Ikzelf wilde wel graag in het onderwijs, NT2 voor volwassenen weliswaar. Ik geniet nu met volle teugen van de vakantie, omdat ik in het schooljaar lesgeef overdag, 's avonds en op zaterdag. Half augustus schiet trouwens ook in actie met lesvoorbereidingen, inschrijvingen en vergaderingen... Maar de job zelf (inhoudelijk gezien + fijne collega's) heb ik me nog nooit beklaagd.

    Geen enkele job is perfect, soms wil ik ook wel eens thuis zijn op het moment dat anderen naar huis keren van hun werk...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me heel interessant, het volwassenenonderwijs, maar dan inderdaad minder qua uren...

      Verwijderen
  3. Hehe, ik onthou dat ik Mad Men eens moet bekijken ;-)

    En goh ja, droomjob... In Brussel dacht ik dat ik hem had, maar dat bleek het dan toch ook niet helemaal te zijn (al ligt dat grotendeels aan mijn eigen perfectionisme, wat het eigenlijk erger maakt, want dat laat je niet zomaar achter als je van werk wisselt natuurlijk). Waar ik nu werk, behandelen ze mij iets te veel als stagiair (ook mijn functie, dus 't is logisch, maar zo de stomme jobkes doorgeschoven krijgen, terwijl een ander het interessante werk doet, is niet altijd even motiverend). Ach ja, 't is hoe dan ook een goede opstap en ik heb ook taken die wél echt de moeite zijn, dus zo erg is het allemaal niet. Maar een droomjob: nope. (nog) niet gevonden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe, je hebt Mad Men nog niet gezien?! :-)

      Maar het is wel waar dat je eigen instelling je soms ook in de weg kan zitten. Ik hoop voor jou dat je snel ook de meer motiverende taken mag gaan uitvoeren!

      Verwijderen
  4. Die grote vakantie is inderdaad een enorme luxe al blijft het voor mij pas "echt" vakantie tijdens de periode dat mijn man ook thuis is. Mijn job in het onderwijs is momenteel ook verre van mijn droomjob (al heeft dat veel te maken met de school zelf). Dat je zo dichtbij huis zit en toch wat afwisselend werk hebt, is inderdaad ook al veel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mad Men... Staat hier al zo lang op het lijstje om eens te zien. Dat zal dan zijn als er ooit een baby 2 komt en die aan mijn borst gekluisterd zit. Kijk weinig tv. Hier in het buitengewoon onderwijs dus, en helemaal mijn ding. Al begrijp ik Inge als die zegt dat samen vakantie het leukste is. Hier heeft het lief de laatste twee weken van augustus verlof, waarvan ik de laatste week al terug start met werken. Dan zou bij ons op school op het secretariaat je droomjob zijn (ook facturatie, koffie zetten, maar af en toe een ruzie tussen leerlingen oplossen, eens een vergadering,... veel afwisseling, maar is een beetje ver hé ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen