Pages

zaterdag 26 september 2015

Meststoffen voor jouw blog - een review

Ik heb hier al een paar keer laten vallen dat ik de Meststoffen voor jouw blog-cursus volgde. Sinds een paar weken is hij helaas helemaal afgelopen en jullie hadden nog een review met mijn bevindingen bij deze cursus tegoed.



Voor wie niet weet waar ik het over heb: "Meststoffen voor jouw blog" is een online/mail-cursus voor bloggers, uitgewerkt door Kathleen van Verbeelding. Na je inschrijving mag je gedurende vier weken om de drie dagen een mail van Kathleen verwachten (en een paar bonusmails!) die alle aspecten van het bloggen beslaan: de planning van een blog, je blog en sociale media, de inhoud van een blogbericht, hoe je samenwerkingen met andere bloggers/bedrijven aanpakt enzoverder enzovoort. Het is allemaal zo geschreven dat het zowel prima te volgen is voor een absolute blogbeginner als voor wie al een tijdje bezig is met bloggen.



In eerste instantie wilde ik de cursus volgen omdat ik Verbeelding al lange tijd volg en ze me in het verleden al enthousiast wist te krijgen voor een aantal van haar projecten: de Verbeelding Bookclub, bijvoorbeeld, of de blogkalender die ik gebruik sinds ze hem in de vorm van een e-book publiceerde. Om maar te zeggen dat ik wel fan ben van de aanpak van Kathleen en dat ik er vertrouwen in had dat de Meststoffen-cursus zijn geld waard zou zijn.

Daarnaast leek de cursus mij een leuke manier om nieuwe blogs en bloggers te leren kennen. Er hoort een Facebookgroep bij de cursus en dat is de ideale manier om je medecursisten te leren kennen en ervaringen uit te wisselen. Mijn medecursisten bleken een mengeling van mij bekende en totaal nieuwe bloggers te zijn.

Uiteindelijk was ik ook wel benieuwd naar wat de beloofde meststoffen voor mijn blog zelf zouden kunnen betekenen. Je kiest namelijk zelf hoe je de meststoffen invult en wat je wil bereiken met de cursus. Doordat je in het begin en op het eind van de cursus gaat meten waar je staat (qua volgers, reacties etc.), krijg je een goed beeld welke richting je blog uitgaat. Ik kan alleen maar besluiten dat mijn blog zeker de goeie richting uitgaat!

Eigenlijk zonder dat ik er mijn bloggewoonten radicaal voor aanpaste - maar dus wel heel wat nuttige tips uit de cursus toepaste - was ik blij verrast om te merken dat mijn blog er op zo goed als alle vlakken op vooruitging. Alleen de 'unieke bezoekers' hinken wat achterop, maar daar zou dan weer een technische verklaring voor zijn. En sowieso keek ik daar voordien ook nooit naar om, dus daar ga ik nu ook niet van wakker liggen.

Misschien heb je er concreet op mijn blog nog niet zo veel van gemerkt, maar wat heb ik dan al in de praktijk gebracht? Na veel getwijfel kwam er een Facebook-pagina. Het aantal vind-ik-leuks is nog eerder aan de bescheiden kant en veel meer dan updates bij een nieuw blogbericht verschijnt er nog niet, maar ik denk wel dat ik de pagina ga houden, het is een leuke aanvulling om mijn blog bekend te maken.

Zoals jullie wellicht weten, organiseerde ik ook een enquête en haalde daar heel wat interessante feedback uit.

Ik besloot om alvast wat meer met rubrieken gaan te werken, denk aan mijn GAAT GEZOND-project, of het boekenoverzicht van de maand (een update over september volgt binnenkort) of mijn recente berichtjes onder het label PERSOONLIJK.

Waar ik nog niet toekwam is om dit ook naar de lay-out van mijn blog te vertalen. Ik ben nog altijd van plan om daar eens grondig werk van te maken, als ik ooit eens echt veel tijd heb. De ideeën heb ik al, de uitwerking moet nog volgen.

Volgens mij kan het geen toeval zijn dat er onlangs een paar Award-nominaties mijn richting uitkwamen, dat ik eens werd uitgenodigd voor een echt blog-event én dat ik zelfs een paar leuke mailtjes met voorstellen voor samenwerkingen kreeg. Hopelijk kan ik jullie daar heel binnenkort meer over vertellen.

Je merkt het, aan inspiratie en motivatie hier geen gebrek na het volgen van de cursus. Als tegengewicht voor al deze lofbetuigingen zou ik graag een minpuntje bedenken, maar da's moeilijk. Of het moest de prijs zijn, 59 € is niet niks, maar het gaat wel over jouw hobby (of meer dan hobby, misschien) en daar mag je toch in investeren, nietwaar? En ook hier hangt goed nieuws aan vast: Kathleen werkte een partnerprogramma uit waarmee je je inschrijvingsgeld kan terugverdienen. Als jij je bijvoorbeeld via deze link inschrijft, dan verdien ik daar een stukje van mijn inschrijvingsgeld mee terug. (De firma dankt u alvast!)

Ben jij van plan om deze (of een andere) blogcursus te volgen?

14 opmerkingen:

  1. Het is mij al opgevallen dat volgers van de cursus plots veel meer reacties krijgen, zou er toch iets van aan zijn denk ik dan :-) Voorlopig pas ik er nog even voor, wegens die andere cursus van bijna 800 blz'en die ik nog moet zien te doorspartelen :-) Maar misschien in de toekomst wanneer ik een duwtje in de rug nodig heb... Wie weet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 800 blz jawadde, da's andere koek ;-) Zeker een aanrader, de Meststoffen, je kan het ook helemaal op je eigen tempo doen.

      Verwijderen
  2. ik was ook heel tevreden, schreef zelf een firma aan voor een samenwerking ook, krijg nog dagelijks volgers bij...ja, ik ben content! Wat ook een boost is voor je blog is boostyourpositivity! Hopelijk doe je daar ook aan mee!?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, boostyourpositivity: ik wacht vol ongeduld op het vervolg!

      Verwijderen
  3. Ik vind die meststoffen-cursus wel goed klinken, zeker iets om in de toekomst te doen. Voorlopig zit ik nog met mijn andere schrijfcursus ;-)
    Wat bedoel je met die unieke bezoekers en de technische verklaring daarvoor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het feit dat je minder unieke bezoekers krijgt zou kunnen komen door een nieuw algoritme van Google, waardoor minder bezoekers je blog vinden. Ofzoiets, want da's eerlijk gezegd allemaal mijn ding niet zo...

      Verwijderen
  4. Ik vond de cursus ook heel erg leuk! En het is grappig dat je aan andere blogs ook vaak merkt wie er middenin de cursus zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik volg deze cursus ook! Ik heb ze gewonnen als give away via een vriendin, die mij nomineerde voor deze cursus. Als leuke verrassing mocht zij dan ook zelf de cursus volgen. Het gaf mij een enorme boost. En het leuke is, dat ik het op mijn eigen (trage) tempo kan doen. Ik zit momenteel nog maar in week 2. Kruipt soms wel wat tijd in maar het is erg leerrijk. Ik hoop ook wat meer aan mijn lay-out te kunnen werken. Ik ben soms wel wat jaloers op andere blogs die er erg leuk uitzien. Daar ontbreekt mij de inspiratie nog. Misschien komt die wel na de cursus :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar vind ik een link naar je blog? Dan kom ik eens een kijkje nemen, ben wel nieuwsgierig geworden nu! :-)

      Verwijderen
  6. Heb intussen al veel blogposts gelezen van mensen die aan de cursus hebben meegedaan. begin toch ook te twijfelen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ook al veel getwijfeld of ik die cursus wel of niet zou volgen. Misschien toch maar eens doen! En de boostyourpositivity lijkt mij ook echt een tof project, ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij zag ik je naam al tussen de deelnemers aan boostyourpositivity staan: super!

      Verwijderen