donderdag 3 september 2015

Sabrina GAAT GEZOND in september - deel 1

Begin september is toch bij uitstek ook een moment om vol goede moed weer met goede voornemens te beginnen, niet? Persoonlijk vond ik dat het na een zalige zomer een beetje de spuigaten begon uit te lopen met ijsjes, barbecues, terrasjes, fast food en een beetje te veel van het goede leven in het algemeen. Tijd dus om opnieuw wat ritme en regelmaat op het menu te zetten en ons weekmenu weer boven te halen.



Ik koppel er gelijk een nieuw blogrubriekje aan waarbij ik u deze en de komende vier weken vertel wat er hier op het menu stond én is het plan om u ook telkens een gezond recept mee te geven dat die week uitgetest en hopelijk goedgekeurd werd.

Verwacht geen spectaculaire weekmenu's, maar wel de dingen die hier regelmatig op tafel komen, ook geschikt voor peuter en kleuter. Maar of ze het lusten is een andere zaak. Zo zag ons weekmenu er deze week bijvoorbeeld als volgt uit:

ZATERDAG - RUCOLA STAMPPOT MET SPEKJES / PUREEPATATJES

Dit recept kwam ik tegen in een reclame-magazine van Landal en het voldeed helemaal aan de verwachtingen. Omdat ik er niet op rekende dit aan peuter en kleuter verkocht te krijgen voorzag ik voor hen een aparte portie 'gewone' pureepatatjes.

Blog van Sabrina : rucola stamppot

Het recept voor rucola stamppot :

Nodig voor 4 personen:

1 kg aardappelen
olijfolie
200 gram spekblokjes
2 teentjes knoflook
1 ui
250 kerstomaatjes
150 gram rucola
parmezaan

Kook de aardappelen en verwarm intussen de olijfolie in een pan.
Bak op een matig vuur de gesnipperde ui, knoflook en spekjes tot de spekjes krokant zijn.
Roer er dan de gehalveerde kerstomaatjes door en laat ze even meebakken.
Giet de aardappelen af en stamp er de inhoud van de pan door samen met de parmezaan.
Meng er de rucola onder en breng op smaak met peper en zout.

ZONDAG - ONE POT SPAGHETTI / SPAGHETTI BOLOGNAISE

One pot spaghetti dat is volgens mij een uitvinding van Pinterest en de benaming zegt het zelf al: spaghetti en al in 1 pot en in 1-2-3 een lekker gerecht op tafel. Ik heb zo al een paar versies geprobeerd en altijd denk ik dat het gruwelijk gaat mislukken terwijl het iedere keer nog goed meeviel, zo ook deze keer. Wel goed roeren of zorgen dat de spaghetti niet op de bodem van de pot ligt of hij blijft eraan plakken, ik zeg het maar.

Blog van Sabrina: one pot spaghetti


Het recept voor one pot spaghetti met spinazie, gehaktballetjes en tomaat, uit een Allerhande van Albert Heijn :

Nodig voor 4 personen:

250 gram spaghetti
300 gram spinazie
2 eetlepels (een klein blikje) tomatenpuree
275 gram soepballetjes
600 milliliter kippenbouillon (water + 1 bouillonblokje)
250 gram kerstomaatjes

Breek de spaghetti doormidden en doe samen met de spinazie, tomatenpuree, soepballetjes en bouillon in een ruime pot.
Laat met het deksel op de pot op matig vuur een tiental minuten koken. Regelmatig en goed roeren!
Halveer de tomaatjes en voeg ze de laatste vijf minuutjes toe.
Breng op smaak met peper en zout en serveer eventueel met parmezaan.

Voor de kindjes voorzag ik spaghetti bolognaise omdat ik toch net een nieuw voorraadje maakte op basis van het recept dat ik hier eerder al deelde, die keer dat ik al eens vertelde over ons weekmenu. Ik maakte deze keer een versie met maar de helft gehakt en dubbel zo veel groentjes die ik vooraf in mijn hakmolentje fijnhakte. Op die manier vermijd ik dat kieskeurige kleutervingertjes naar dat ene groot uitgevallen stukje paprika moeten gaan vissen.

MAANDAG - GEKOOKTE PATATJES MET VISSTICKS EN SPINAZIE
DINSDAG - GEKOOKTE PATATJES MET KIPBURGER EN BLOEMKOOL

Patatjes, vlees, groentjes, daar kunnen we kort over zijn. Dat probeer ik altijd in het begin van de week in te plannen, dan zijn we toch al gezond begonnen.

WOENSDAG - DIEPVRIESFRIETJES MET VIDEE EN WORTEL & ERWTJES

Want tegen woensdag moet mijn wilskracht om gezond te eten het al eens afleggen tegen mijn drang naar comfort food. En dan is het feit dat de echtgenoot later dan gepland thuis is een ideaal excuus om terug te grijpen naar diepvries-eten van de bovenste plank. Ik ben trouwens bezig om onze diepvries leeg te maken zodat ik hem eens kan ontdooien dus dit was eigenlijk gewoon het nuttige aan het aangename koppelen.

DONDERDAG - SPAGHETTIDAG
VRIJDAG - FRIETJESDAG

Een groot gemak is dat, die twee dagen in de week waarop ik niet moet nadenken over wat we eten. En al helemaal gemakkelijk dat er een paar potten versgemaakte spaghettisaus klaarstaan. De frietjes zijn zelfgemaakte frietjes van moeke en dus iets heel anders dan de diepvriesfrietjes van woensdag, toch?!

Als ik het zo bekijk was het een gewoon gemiddeld gezonde week. En daar ben ik al best tevreden mee, rekening houdend met het feit dat het dus wel degelijk de eerste schoolweek was, ik me niet al te best voelde (beetje meer last gehad van de weer naar school-stress dan gedacht) en ik verder wel elke dag flink ontbeten heb en 's avonds niet te veel gezondigd heb met late night-snacks.

* * *

PS : Superblij ben ik met de respons die ik tot nu toe al op mijn enquête kreeg, dankjewel aan wie 'm al invulde! De vragenlijst staat nog een weekje online, dus invullen (evenuteel kans maken op een boek en in elk geval mij heel blij maken) kan nog altijd, en wel HIER.

8 opmerkingen:

  1. Leuk, ik kom hier mee volgen. Misschien pik ik wel leuke ideeën op om zelf te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weekmenu ideetjes zijn altijd welkom:-) Leuke rubriek en de stamppot zet ik volgende week op ons menu! Bedankt voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tziet er ook echt lekker uit allemaal! Mmm :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tziet er ook echt lekker uit allemaal! Mmm :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier nog nooit stamppot met rucola gegeten. En ook nog nooit met spekjes. Zouden hier wel hamblokjes moeten worden, want ik ben geen fan van spek. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die stamppot toch eens echt proberen percies :)
    Echt gezond is twee keer in de week frietjes wel niet hé :p (niet dat het bij ons anders is hoor :))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmm, die rucolapuree klinkt lekker (al zou ik de spekjes er misschien uitlaten, want daar ben ik niet zo zot van).
    En zo'n one pot spaghetti, dat is iets dat ik al zoo lang eens wil uitproberen, maar ik precies elke keer weer vergeet als ik mijn boodschappenlijstje opstel :-) Eens proberen om het deze week te onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen