donderdag 10 september 2015

Sabrina GAAT GEZOND - weekmenu deel 2

Tijd voor een update van wat we deze week aten, in het kader van mijn ambitie om in september volgens een gezond weekmenu te eten. Tot zover lukt het aardig. Wat ik wel al bedacht is dat de moeilijkheid niet zozeer het gezond eten is, maar wel het verhoogde niveau van organisatie en planning dat zo'n weekmenu vereist.



Je moet wel even op voorhand bedenken wat je gaat eten, of dat haalbaar is binnen de planning van de dag, je moet desnoods al eens de recepten opzoeken, opschrijven wat je nodig hebt en zorgen dat je een winkelbezoek inplant en desnoods een tweede winkelrondje in het midden van de week om verse ingrediënten in te slaan. Klinkt nogal vermoeiend he? Vind ik toch. Als ik maar onthoud dat dat allemaal heel hard de moeite waard is dan ga ik nog lang van gezond weekmenu doen.

ZATERDAG - PREISTOEMP MET KABELJAUW


Blog van Sabrina : GAAT GEZOND - preistoemp

Dit is een vereenvoudigde versie van een recept uit Dagelijkse Kost van Jeroen Meus. Er hoort eigenlijk ook nog een beurre blanc saus met witbier bij, maar zonder gaat evengoed. Peuter was fan, kleuter iets minder. Ikzelf was vergeten hoe lekker preistoemp is. En omdat het tenslotte zaterdag was, serveerde ik er wat grijze garnaaltjes bij.

ZONDAG - KOTELET MET WORTEL- EN AARDAPPELBLOKJES

Als ik een toonbeeld van georganiseerde efficiëntie was dan had ik u hier het recept kunnen meedelen, maar ik ben het intussen kwijtgeraakt. Het was er eentje dat bij de libelle zat en ik kan u wel uit het hoofd vertellen dat het niks in zijn eigen is: koteletjes bakken, wortelen en aardappels in blokjes snijden, gaar koken en aanbakken in de pan. Met het aanbaksel van de koteletten maak je een lekker mosterdsausje door er ongeveer 500 ml runderbouillon en een eetlepel graantjesmosterd aan toe te voegen die je dan even laat inkoken.

MAANDAG - GEKOOKTE PATATJES MET CORDON BLEU EN WORTELTJES EN ERWTJES

Op maandag geen gedoe, de avond ervoor al patatjes schillen en vlees uit de diepvries halen is op maandagavond snel eten dat door de kindjes nog het meest gesmaakt wordt. Al hadden die deze maandag al bij moeke gegeten omdat onze werkdagen wat uitliepen en mama en papa dus een dubbele portie cordon bleu konden eten. Want ja, die lag al ontdooid klaar in de koelkast. Klein minpuntje aan vooruitplannen.

DINSDAG - ORZO MET KIP

Orzo, of Griekse pasta, dat zijn van die mini-pastaatjes en dat ben ik dankzij dit recept uit een boekje van de Spar te weten gekomen. Dit komt hier regelmatig op tafel wegens simpel, snel klaar en lekker. En ook gezond want licht en met veel groentjes!

Het recept voor Griekse pasta met kip :

Nodig voor 2 personen:

2 enkele kipfilets
2 in blokjes gesneden tomaten
1 in blokjes gesneden courgette
1 fijngesnipperde grote ui
100 gram Griekse pasta
kippenkruiden
olijfolie

Snij de kipfilets in repen, bestrooi met kippenkruiden en bak ze goudbruin in de wok in hete olijfolie. Haal uit de wok en hou warm.

Bak de ui glazig in olijfolie in de wok en voeg dan de tomaat en courgette toe. Kruid met peper en zout en laat even sudderen.

Kook de pasta gaar, giet af en voeg toe aan de groenten. Voeg tenslotte de kippenrepentoe en breng indien nodig verder op smaak met peper en zout.

WOENSDAG - SALADE MET MOZZARELLA, MELOEN EN GEROOKTE HAM

Ofwel, mijn weekmenu-triomfrecept! Volgens plan ging ik na het werk nog de ingrediënten voor dit gerecht halen en nam ik voor de kindjes een pot tomatensoep met balletjes mee. Thuisgekomen smulden de kindjes van de soep en namen we zelf al een kommetje tegen de grote honger. De kindjes werden gebadderd en in bed gelegd en deze mama en papa deden zichzelf een dinnerdate mét glaasje cava cadeau. Ter ere van woensdag!

Blog van Sabrina : GAAT GEZOND - salade

Dit was weer een receptje uit de Libelle en gelukkig voor u deed ik dit niet kwijt:

Recept voor rucola-salade met meloen, mozzarella en gerookte ham:

Nodig voor 2 personen:

100 gram fijne gerookte ham (ik nam Italiaanse prosciutto)
1 cavaillon
100 gram rucola
1 bolletje buffelmozzarella (of doe zoals ik en neem een pakje van die mini-bolletjes)
witte balsamicoazijn (ik dénk dat dat hetzelfde is als de witte wijnazijn die ik nam, die werkte ook)
honing
maïsolie
peper en zout

Spoel en droog de rucola (open het zakje en kieper in de slakom).
Verwijder de pitjes uit de meloen en haal er met een parisiennelepel bolletjes uit (of schil en snij in parten) en voeg bij de rucola.
Scheur de mozzarella in stukken (kieper het zakje bolletjes om), snij de ham in repen en voeg bij de sla.
Maak de dressing met 2 eetlepels maïsolie, 1 eetlepel witte wijnazijn en 1/2 eetlepel honing. Kruid met peper en zout en verdeel over de salade.

Ik bakte hier nog een kruidenbroodje bij af.

DONDERDAG - SPAGHETTIDAG & VRIJDAG - FRIETJESDAG

Op naar week drie, die belooft een uitdaging te worden wegens dat we al een weekend volgepland hebben met onder andere een paar feestjes waarvoor ook nog gewinkeld en eten gemaakt moet worden, te hopen dus dat er nog plan-goesting overblijft voor het menu van de rest van de week.

GAAT GEZOND - DEEL 1

3 opmerkingen:

  1. Ik ben fan van de dinerdate in eigen huis !
    (ohja, en preistoemp is heerlijk. Ik doe er altijd nog fetablokjes door, ook erg lekker vinden wij)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg honger van je foto's. Zeker dat slaatje! :-)

    BeantwoordenVerwijderen