vrijdag 18 september 2015

Sabrina GAAT GEZOND - weekmenu deel 3

Derde week van mijn GAAT GEZOND rubriekje alweer. En ik begin te vermoeden dat ik niet noodzakelijk de meest toepasselijke titel gekozen heb voor mijn projectje. De bedoeling was dus om me een aantal weken aan een weekmenu te houden om zo weer wat regelmaat te vinden en opnieuw voor gezonde voeding te gaan.



Intussen heb ik al geleerd dat een weekmenu niet per definitie ook gezond is (lekker, dat wel). Ook kwam ik erachter dat gezond avondeten niet meteen gelijkstaat met gezond eten de rest van de dag. Ik had daar nu wel stiekem een beetje op gehoopt, dat ik door moeite te doen om een gezond avondmaal in te plannen meteen ook geïnspireerd zou zijn om de rest van de dag niet te zondigen. En daar ging ik toch iets of wat de mist in.

De laatavondsnack is mijn grootste zwakte. En nu wil het toeval dat ik de laatste dagen op twee verschillende plekken (ergens op een blog en in de Libelle, of all places!) zo'n inzicht tegenkwam dat bij mij een paar puzzelstukjes in elkaar deed vallen. Let op, het is helemaal niet wereldschokkend, maar eigenlijk voor mij wel: als je 's avonds veel last hebt van goestingskes/vreetbuitjes dan betekent dat dat je overdag niet regelmatig en gezond genoeg eet. Als in drie hoofdmaaltijden en twee gezonde tussendoortjes. Die hoofdmaaltijden lukken nog wel, maar mijn tussendoortjes zijn in het beste geval ongeïnspireerd of gewoonweg onbestaand.

In plaats van weekmenu's voor avondeten had ik misschien beter tussendoormenuutjes gemaakt. Vaak kom ik niet verder dan een yoghurtje om 10 uur en een koekje om 16 uur. Als ik fruit mee naar het werk neem is de kans groot dat ik het gewoon 's avonds weer mee naar huis neem. Ik heb al bedacht dat ik sneller geneigd zou zijn om het op te eten als ik er een fruitslaatje van maak, maar dat vind ik dan weer zo'n gedoe. Bij de lunch zou ik graag wat vaker groentjes meenemen, maar opnieuw, het gedoe zeg. Misschien toch eens werk van maken, heb ik meteen weer inspiratie voor een nieuw blogrubriekje.

Laten we nu eens kijken wat hier de voorbije week op tafel kwam. U weze gewaarschuwd: gezond it was not (really), lekker des te meer.

ZATERDAG - BRUNCH EN TAART EN TIRAMISU EN CHOCOLADETAART

We vierden feest met een brunch en taart en twee toppers van desserten die ik zelf maakte: bananentiramisu uit een kookboekje van Kind en Gezin en een chocolade speculaastaart van Pascale Naessens.

Die bananentiramisu smaakt echt niet zo vreemd als de naam misschien doet vermoeden, het is een kindvriendelijke versie van dit altijd geslaagde dessert. En ondanks dat het een recept is van mevrouw Naessens is de chocoladespeculaastaart een serieus heerlijk caloriebommetje.

Blog van Sabrina : bananentiramisu en chocolade speculaastaart

Recept voor bananen-tiramisu (uit "Wat eten we vandaag", Editie 2009 van Kind & Gezin) :

Nodig:

3 bananen
300 ml fruitsap
250 gram mascarpone
150 ml slagroom
50 gram suiker
2 eetlepels cacao
1 pakje vingerkoekjes

Snij de bananen in plakjes.
Klop de slagroom stijf met een mixer.
Doe de mascarpone in een kom en roer hem even door.
Meng de suiker en slagroom voorzichtig door de mascarpone.
Haal de koekjes één voor één door het fruitsap en leg ze tegen elkaar in een schaal als eerste laag van de tiramisu.
Leg er de helft van de stukjes banaan op.
Verdeel de helft van het mascarponemengsel over de stukjes banaan.
Leg weer een laag koekjes - banaan - mascarpone en bestrooi de tiramisu met de cacao.

Recept voor chocolade speculaastaart (dat ik eigenlijk bij Photo-copy vond) :

Nodig:

250 gram speculaaskoekjes
75 gram gesmolten boter
5 eieren
300 gram zwarte chocolade
chocoladeschilfers

Verkruimel de koekjes tot ze heel erg fijn zijn (bijvoorbeeld in een keukenrobot).
Giet er de gesmolten boter over en meng goed.
Neem een mooie schaal en bedek de bodem met de speculaasmassa. Druk goed aan.
Smelt de chocolade au bain-marie en laat wat afkoelen (mag echt niet heet worden!)
Splits de eieren.
Roer de eierdooiers onder de chocolade (deze wordt nu serieus vast, maar dat hoort zo)
Klop het eiwit heel stijf (evt. met een snufje zout) - het is sowieso al een best zware chocomousse, dus dit is een cruciale stap!
Meng voorzichtig het eiwit onder de chocolade tot je een echte chocolademousse hebt.
Verdeel de mousse over de speculaasbodem en besprenkel met de chocoladeschilfers.
Laat (minstens) een uurtje opstijven voor je de taart serveert.

ZONDAG - RESTJESDAG

Zondag waren we in Brussel en hadden we nog genoeg feestoverschot om een dagje niet te moeten koken.

MAANDAG - TORTELLINI MET CHAMPIGNONS

Hiervoor haalde ik inspiratie uit een foldertje van de Colruyt en het is niet meer dan zo'n kant en klaar pakje tortellini proscuitto, met gebakken champignons, gemengd met een mengeling van eitjes en geraspte parmezaan. Scoort mijns inziens niet geweldig hoog op de gezondheidsschaal.

DINSDAG - PITTIGE PIZZA MET MOZZARELLA EN SPINAZIE

Ofwel the best of both worlds zoals de echtgenoot deze pizza noemde want het recept, opnieuw uit het Colruyt-foldertje, gebruikt gemarineerde runderreepjes, maar omdat ze dat in mijn Alvo niet hadden, nam ik pitareepjes: een kebap-pizza zodus. Met spinazie, want daar word je groot en sterk van, dus toch nog een paar gezondheidspuntjes!

Blog van Sabrina : pittige pizza

Recept voor pittige pizza met mozzarella en spinazie

Nodig voor 2 personen:

500 gram gemarineerde runderreepjes (of pitareepjes)
400 gram diepvriesspinazie
2 sjalotten (of een ajuintje)
250 gram mozzarella
2 rollen pizzadeeg
nootmuskaat
peper en zout

Laat de spinazie ontdooien en uitlekken.
Snij de ui fijn.
Snij de mozzarella in sneetjes.

Ik bakte eerst de ui en de pitareepjes een beetje voor, maar volgens het recept is dat niet nodig.
Verdeel het vlees en de ui over de pizzabodems, samen met de spinazie en mozzarella.
Kruid met peper, zout en nootmuskaat.
Bak 20 minuten in een oven voorverwarmd op 200°C.

Suggestie van Colruyt: de runderreepjes vervangen door gerookte zalm, maar trust me, de pitareepjes zijn een aanrader.

WOENSDAG - PUREE MET PREI, ZALM EN MELKSAUS

Amai, eindelijk nog eens normaal eten durven we dan als eens te verzuchten. Want op sommige dagen heb je gewoon geen zin in de dagelijkse 'iew, mama dat lust ik écht niet'-drama's en met puree zitten we altijd goed. Vis en prei was dan weer minder, maar ik ga daar dan geen discussie over aan.

DONDERDAG & VRIJDAG - SPAGHETTI- EN FRIETJESDAG

Ik besef dat dit een tamelijk schaamtelijk weekmenu is, zeker met 'gezond' in de titel. Maar het was toch zonde geweest als ik u mijn dessert-recepten en de best of both worlds-pizza niet gedeeld had, nietwaar?

Wie trouwens nog toptips voor gezonde tussendoortjes heeft, mag ze zeker laten weten in de comments!

GAAT GEZOND - DEEL 1
GAAT GEZOND - DEEL 2

10 opmerkingen:

  1. Die bananentiramisu intrigeert me! Ik vind de combi mascarpone en fruitsap heel gek. Fruitsap, koekjes en bananen doen me aan fruitpap denken. Heerlijk vind ik dat. Ja, ik eet dat hier nog regelmatig als ontbijt of tussendoortje ;-)
    Mss toch eens de tiramisu zo maken... Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk is het ook gewoon fruitpap voor volwassenen. What's not to like?! Het fruitsap smaakt niet te sterk door, vind ik. Gewoon eens proberen :-)

      Verwijderen
  2. Oh, een weekmenu is hier ook niet altijd gezond zenne. Of dan inderdaad de warme maaltijd wel, maar dan de rest veel minder. Maar: dit is één week he en dan nog eens een halve feestweek ook (en dat is toch bij weinig mensen heel gezond). Als je de rest van de weken er bij neemt, is het toch al meteen een pak beter?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedoel je een blonde roux met melksaus? Heb ik nog nooit gegeten bij zalm... Misschien maar eens proberen dan! (Elisa lust natuurlijk wel geen zalm)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaja, blonde roux dus. Vond dat nu eerlijk gezegd niet zo'n fantastische combinatie, maar kom, kon er voor een keer wel mee door.

      Verwijderen
  4. Ik vind gezond eten ook niet zo makkelijk hoor, die drie hoofdmaaltijden en twee tussendoortjes. Dan ben je precies de hele dag aan het eten :s Maar ik probeer het wel. Ook al vind ik het nog steeds een heel engagement.
    Mijn grootste zonde is ook de laatavondsnack btw ;-)
    Ik heb je trouwens voor een Liebster Award genomineerd. Ik hoop dat je eens tijd kan vinden voor de vragen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja he ik denk vaak niet eens aan die tussendoortjes tot ik ineens razende honger heb... Bedankt voor de nominatie, ik maak er een dezer zeker werk van!

      Verwijderen
    2. Oké, en laat het me dan zeker weten, dan kom ik lezen :-)

      Verwijderen
  5. Oh, dat doet me eraan denken dat ik nog een weekmenu moet opstellen ;-) Wow, jij bent wel goed bezig! Tips voor het fruit of groente tussendoor: in hapklare reepjes klaarmaken. Het is veel werk vooraf maar dan is het gemakkelijk te eten op het moment zelf. Zo snij ik voor de kinderen al een paprika in reepjes, maak ik een stuk komkommer klaar, .... Ander gemakkelijk fruit/groente: druifjes, blauwe besjes, kerstomaatjes, ... Veel succes!!
    En die bananentiramisu en chocoladespeculaastaart: mmm!!!
    Mijn voornemen voor mijn boekenblogpost is er ook nog niet van gekomen. Ik heb nauwelijks tijd om te bloggen, hoe doe jij dat toch? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat lekkers van zaterdag, oooooh njammienjammie.

    BeantwoordenVerwijderen