Pages

zondag 25 oktober 2015

BOEKENMAAND OKTOBER - "Us" van David Nicholls

Over deze maand kan ik kort zijn: ik las amper één boek uit, zijnde "Us" van David Nicholls. Dit boek is de opvolger van het immens succesvolle "One Day", dat ik onlangs al las maar waarover ik niet zo laaiend enthousiast was als de meeste andere recensies die ik erover tegenkwam. Ik wilde David Nicholls wel nog een kans geven en ook over "Us" las ik niets dan goeds en dus wou ik het nog eens proberen.



Het was misschien al geen goed voorteken dat ik niet helemaal mee was met de hype rond "One Day", want ook "Us" heeft met niet helemaal kunnen overtuigen en ik heb echt heel erg mijn best gedaan om dit boek geweldig te vinden. Ik vraag me af wat ik gemist heb bij het lezen van dit boek.

In elk geval was het wel geen hele grote opgave om het boek uit te lezen, ik moet toegeven dat het bijzonder vlot geschreven is en hoofdpersonage Douglas me heeft doen (schater-)lachen met zijn verhaal over de reis over het Europese vasteland die hij samen met zijn vrouw Connie en puberzoon Albie onderneemt als ultieme poging om zijn huwelijk te redden en zijn gezin samen te houden.

Om nu te zeggen dat ik erdoor van mijn sokken geblazen werd, dat was nu ook weer niet het geval. Het einde, met nog een onverwachte plottwist vond ik bijvoorbeeld lichtjes teleurstellend. Maar niet getreurd, er zijn gelukkig nog genoeg vissen in de boekenzee en ik heb al twee exemplaren klaarliggen om mee verder te gaan: "Pogingen iets van het leven te maken. Het geheime dagboek van Hendrik Groen, 83 1/4 jaar" of "De jongen in de gestreepte pyjama" van John Boyne.

BOEKENMAAND

Twee boeken die sowieso al op mijn leeslijst stonden en toen ik onlangs op zoek was naar een nieuwe agenda voor 2016 bleek dat je deze twee samen kon kopen aan de prijs van één. Koopje dat ik niet kon laten schieten, dus!

Maar zeg mij eens welk boek zou ik nu eerst lezen, dat van Hendrik Groen of dat van John Boyne?

5 opmerkingen:

  1. Was gisteren op zoek naar een lijst met titels waar je de jongen in de gestreepte pyjama bij krijgt maar helaas niks gevonden (en ik was op dat moment net terug van de standaard) :-(. Maar ter info: ik vond dat een goed boek. Ooit ook de verfilming gezien. Ben wel een fan van John Boyne.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb al enkele boeken van John Boyne gelezen, "De jongen in de gestreepte pyama" ook, en dat is zeker een aanrader. Het andere boek heb ik niet gelezen, dus dat kan ik moeilijk aanraden dan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh, ik heb nog geen enkele van beide boeken gelezen... De film van the boy... heb ik wel gezien en vond ik erg goed. Maar het andere boek lijkt me ook wel leuk. Ik ben benieuwd naar je recensie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beide boeken van David Nicholls staan hier klaar in de kast, benieuwd of ze inderdaad gaan voldoen aan de torenhoge verwachtingen en dus ergens wel blij dat jij die wat tempert :-)

    The boy in the striped pyjamas vond ik echt de moeite!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Us staat ook al even op mijn lijstje. Ik geloof dat Kelly van Tales From The Crib dat boek eens had aangeraden. Maar ze had ook Verbroken Beloftes van Jenny Offill aangeraden en na 50 bladzijden heb ik het boek neergelegd. Wat was dat seg.
    Is Us dan wel een aanrader? Min of meer dan. Als je geen hoge verwachtingen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen