dinsdag 6 oktober 2015

Hoe onze ochtend verloopt en een croissant-recept - #boostyourpositivity

Toch de volle dertig seconden heb ik getwijfeld of ik zou deelnemen aan de tweede editie van #boostyourpositivity. In augustus had ik me op Instagram laten meeslepen in de #augustbreak-challenge en in september had ik voor mezelf mijn gaat gezond-project in het leven geroepen. Genoeg uitdagingen voor eventjes, dacht ik zo. Maar we hebben het hier wel over #boostyourpositivity, hé. Als ik bedenk wat de eerste editie me opgeleverd heeft, voor mijn blog én voor mezelf, dan moet ik gewoon weer meedoen.



Daarom ga ik u nu vertellen hoe hier ten huize Sabrina doorgaans de ochtenden verlopen, want Lilith vroeg immers :
“Ochtenden kunnen behoorlijk druk zijn. Hoe zien die van jou eruit en hoe slaag je erin om ze goed te doorspartelen?”
Blog van Sabrina : croissantjes 

Op weekdagen sta ik er voor de ochtendspits doorgaans alleen voor. De echtgenoot werkt met een vaste vroege shift, dus wanneer hij opstaat draai ik mij nog eens om in bed. Het betekent wel dat hij het huis voor zich alleen heeft en in alle rust kan ontbijten. Ik zou er bijna jaloers op zijn als het niet zo ontiegelijk vroeg was.

Mijn wekker loopt af om 06.26u en ik tot mijn eigen grote ergernis moet ik bekennen dat ik een snoozer ben. Combinatie van uitstelgedrag, ochtendhumeur en twee kinderen voorzien van een ingebouwde sensor om wakker te worden van zodra ik ook maar één voet uit bed zet (als er al niet eentje ligt te roepen in zijn bedje van "Leonneke, wakkerrrre!" tegen dat mijn wekker afloopt).

Mocht ik in alle rust van een kopje koffie kunnen genieten alvorens me te moeten ontfermen over mijn twee kindjes dan zou ik zo lang niet hoeven te snoozen. Maar soms meestal denk ik zolang ze nog slapen/stil in hun bedje liggen: "Flut, ik blijf nog even lekker warm liggen in peis en vree." Ergens tussen half zeven en zeven ben ik beu gesnoozed en als nog geen van beide kindjes wakker is sluip ik stilletjes naar beneden om bekers Nesquik klaar te maken (koud voor de kleuter en warm voor de peuter). Ik kijk ook even op mijn smartphone of ik niks wereldschokkends gemist heb op sociale media allerhande.

In het zeldzame geval dat de kleuter nog niet naar beneden getrippeld kwam en de peuter nog ligt te slapen dan haal ik ze nu uit hun bedje en installeer ik ze met hun boterhammetjes met choco voor de TV. De echtgenoot zorgt er voor hij naar z'n werk vertrekt voor dat de boterhammen met choco voor de kinderen alvast klaarliggen, ik hoef ze maar uit te delen. En ja, de TV gaat hier 's ochtends aan op Nick Jr, al wil Anna het weerbericht ook altijd zien als dat er toevallig op is. Broer wil steevast wat zus doet, dus die zet zich tegenwoordig gezellig mee in de zetel.

Intussen maak ik brooddozen, fruitjes en koekjes klaar, zet ik eindelijk mijn kopje koffie en maak ik mijn eigen ontbijt klaar. Een tijdje geleden liet ik hier al eens zien hoe mijn ontbijt er vaak uitziet en dat is grotendeels nog altijd zo: granola/muesli + Griekse yoghurt of van die Quaker Express havermoutzakjes. Als Leon het geluid van de lepel in een kommetje hoort is hij er als de kippen bij om op mijn schoot te komen zitten om te proeven. Heerlijk onpraktisch knuffelmomentje midden in de ochtendspits.

Dan ga ik me klaarmaken, steevast onderbroken door een of andere dramatische kreet van Anna ("Mama, ik krijg dit boterhammetje niet meer op, mag ik het laten liggen????" etc.). Ik heb geen make-up aan te brengen en douche dikwijls 's avonds al waardoor 's morgens een kattenwasje volstaat, dus de tijd die ik in de badkamer doorbreng is beperkt. Daarna zoek ik kleren voor Anna en Leon, in een uitermate efficiënte bui had ik die de avond voordien al klaargelegd, maar dat gebeurt zelden. Ook mijn eigen outfit kies ik doorgaans 's morgens uit op basis van mijn humeur & de al dan niet bijgewerkte status van mijn wasmand.

Tegen dat het tijd is om het aankleedgevecht aan te gaan belt moeke aan. Ik word om half negen aan mijn bureau verwacht, maar Anna's school begint pas om 8.50u en ik moet Leon eerst nog bij de onthaalmoeder afzetten. Dus springt moeke in om Anna naar het schooltje te brengen als ik met Leon al vertrokken ben.

Ik maak dankbaar gebruik van de helpende moeke-hand om Leon te helpen aankleden zodat ik intussen nog wat kan opruimen en tassen klaarzet. Ik zorg dat Leon z'n lens in heeft en z'n bril op en rond acht uur zijn we vertrekkensklaar. Leon gaat blijgezind naar de onthaalmoeder en na een babbeltje daar rijd ik - al dan niet blijgezind - naar het werk waar ik omstreeks half negen toekom.

Anna heeft nog de tijd om zich rustig samen met moeke aan te kleden en nog wat te spelen of TV te kijken voor zij om half negen te voet de straat oversteekt naar haar schooltje.

Op zich vind ik het niet eens zo erg om die ochtendshift  grotendeels alleen te beredderen, ik vind het zelfs  best aangenaam dat er niet al te veel volwassen conversatie van mij verwacht wordt zo vroeg op de dag. Maar de tijd nemen om in pyjama aan de ontbijttafel te kunnen blijven hangen en te genieten van een kopje koffie  (of twee), dat is meer iets voor in het weekend. En dan doen we dat al eens met een eitje en een sapje, of deze supersimpele zelfgemaakte en ovenverse chocolade croissantjes :

Nodig :

1 rol bladerdeeg
8 koffielepeltjes Nutella
1 losgeklopt eitje

Verdeel het bladerdeeg in 8 gelijke stukken.
Lepel op elk stuk  in het midden een koffielepel Nutella.
Rol de stukjes op, knijp de uiteinden een beetje samen en breng ze min of meer in halvemaanvorm.
Borstel wat van het losgekloptje eitje over elk croissantje.
Zet ze ongeveer 20 min. in een oven voorverwarmd op 200°.

Et voilà. Bon appétit!

Deze blogpost schreef ik voor het eerste thema in de nieuwe #boostyourpositivity-reeks, alle info daarover vind je hier.

7 opmerkingen:

  1. Mmm gow zeg, zo simpel die croissants!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk receptje, ga ik dit weekend mss eens uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er inderdaad erg simpel uit! Die helpende mama hand lijkt me enorm handig en voor de rest lijken onze ochtenden wel wat op elkaar... Het snoozen, de kledij die weer niet klaargelegd werd...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Verhofstede: ik ken de mens erachter (zat ooit met hem in de muziekschool) en is hier in de buurt :-) Die croissantjes zijn hier voor eens in het weekend: daar ik bijna geen tijd heb voor een kop koffie en dan maar mijn koffie drink als ik mijn klas 's morgens klaar zet. Om dan toch wat wakker te lijken als de leerlingen aankomen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was de eerste keer dat ik zo'n sapje kocht, maar ik vond het wel geslaagd! En ik kom niet altijd aan koffie toe, dan sleep ik zo'n thermosbeker mee voor onderweg ;-)

      Verwijderen
  5. Ik hou ook meer van de weekends dan van de drukke ochtendspits ;-)
    Bijna anderhalf jaar geleden heb ik onze ochtend ook eens beschreven:
    http://villaspeelmama.blogspot.be/2014/04/6-tips-voor-een-vlottere-ochtendrush.html
    Leuk om achteraf te herlezen, al is het nu nog drukker geworden met 3 kindjes die klaar moeten zijn voor school.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het verandert ook altijd he. Ik kan het nog niet goed geloven, maar tegen eind dit schooljaar heb ik normaalgezien ook twee schoolgaande kindjes en valt het onthaalmoeder-gedeelte van de routine weg. Dan zal het er hier 's morgens weer helemaal anders uitzien.

      Verwijderen