Pages

zondag 4 oktober 2015

Sabrina GAAT GEZOND - weekmenu deel 4

De oplettende lezer had misschien al gemerkt dat hier de laatste twee weken geen update meer verscheen over mijn GAAT GEZOND - weekmenu project. Het had zomaar gekund dat ik er stiekem de brui aan gegeven had, maar niets is minder waar. Om mijn weekmenu project in schoonheid af te sluiten hieronder nog een overzicht van wat wij zoal gegeten hebben, de laatste twee weken van september.



CROQUE MONSIEUR

Want als dochterlief vraagt 'Wanneer eten we nog eens ..." dan zorg ik ervoor dat het gevraagde zo snel mogelijk op tafel komt (tenzij het weer ijsjes of chips of taart is, natuurlijk).

PATATJES BLOEMKOOL EN HAMBURGER

Ik probeer er toch voor te zorgen dat er regelmatig gewoon patatjes, groentjes & vleesje op tafel komen. Maar dat lukt eigenlijk minder vaak dan ik zou willen.

BALLETJES IN TOMATENSAUS MET PASTA

Deze maak ik vaak op zondag al klaar om op maandagavond gewoon te kunnen opwarmen. Als ik dit klaarmaak met penne dan heet dat hier 'opgerolde pasta die lijken op krulletjes'. Aldus Anna, en als we dat zo moeten noemen om haar pasta te doen eten, dan doen we dat.

RIJST MET KIP EN CURRYSAUS

In de categorie fast food kan deze wel eens smaken. Met twee kindjes die niet dol zijn op rijst (understatement) zorg ik dan dat zij een kommetje soep kunnen eten. Of niet, afhankelijk van waar ze zin in hebben.

SALADE MET PERZIK EN TONIJN

Dit is een vrije interpretatie van de koude schotel klassieker 'gevulde perzik met tonijn'. Blijkt dat je de perzik en de tonijn ook gewoon naast elkaar kan eten! Je kan het zelfs moeilijk een recept noemen, maar ik geef het hier toch graag mee:

Blog van Sabrina : Salade met perzik en tonijn

Nodig :

- een blik halve perziken op sap
- een blik tonijn
- mayonaise
- veldsla of andere sla
- een pakje mini-krieltjes of andere patatjes

Laat de perziken en de tonijn uitlekken.
Meng een paar lepeltjes mayonaise onder de tonijn.
Bak intussen de krieltjes goudbruin.
Schik de sla op een bord en daarbovenop de perziken en de tonijn.
Serveer met de gebakken patatjes.

BROCCOLI QUICHE MET GEROOKTE ZALM

Zal ik eens iets bekennen? Voor de meeste gerechten die ik klaarmaak heb ik de houvast van een recept nodig, ook al heb ik het waarschijnlijk al een miljoen keer klaargemaakt. Niet zo met deze quiche, dat is hier intussen al zo'n gouden oude dat ik het blindelings kan klaarmaken.

Blog van Sabrina : Quiche met broccoli en gerookte zalm

Nodig :

- een pak bladerdeeg (of kruimeldeeg)
- een flesje light room
- drie of vier eitjes
- een zakje gemalen kaas
- een broccoli
- een pakje gerookte zalm (kan ook met spekjes!)

Kook de broccoli gaar, laat afkoelen en snij in kleine stukjes (zodat kieskeurige kindervingertjes er de groenseltjes minder makkelijk kunnen uit peuteren).

Leg het deeg in een taartvorm, snij de overtollige randen af en prik met een vork gaatjes in de bodem. Schik de broccoli en gerookte zalm op de bodem.

Kluts de eitjes met de room in een kommetje en kruid met peper, zout en nootmuskaat. Giet over de broccoli en zalm. Strooi er de gemalen kaas over.

Zet ongeveer 45 minuten in een voorverwarmde oven op 180°.
Serveer met toevallig in de koelkast aanwezige rauwkost.

MACARONI MET HAM EN KAAS

Meestal is dit een geslaagde kinderfavoriet. Maar soms ook niet, het valt hier tegenwoordig moeilijk te voorspellen.

Blog van Sabrina : Macaroni

Maar het is toch het risico waard om te proberen en als de kinderen er niet van eten dan kan je er zelf een extra grote portie van eten!

Nodig :

- 250 gram macaroni
- 1 liter melk
- gemalen kaas
- reepjes gekookte ham
- maizena roux minute

Kook de macaroni gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Breng de melk aan de kook en voeg de maizena roux toe, opnieuw volgens de aanwijzingen op het pakje.
Haal de melk van het vuur en voeg de gemalen kaas toe, kruid met peper zout en nootmuskaat.
Voeg de macaroni en ham toe.
Stort alles in een ovenschotel en strooi er voor een krokant korstje nog wat kaas, of paneermeel, over.
Laat gratineren in een voorverwarmde oven van 200°.
Hoop dat de kinderen zin hebben in macaroni, of trek je daar niks van aan en eet smakelijk!

PATATJES, BOONTJES EN VEGGIEBURGER

Hoera, nog een keer patatjes, groentjes en (namaak-)vleesje!

WOKGROENTJES

Opnieuw een fastfood-gerecht waarbij ik voor mijn kieskeurige kindertjes soep voorzie, want dat zijn toch wel echt te veel groentjes ineens voor hen?! Afhankelijk van de inspiratie doe ik er rijst, pasta of noedels bij. Misschien gooi ik er wel wat gebakken kippenreepjes bij en in een mum van tijd staat er iets lekkers op tafel.

Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te zien dat dit bijlange niet alles is wat we aten de voorbije twee weken. De eerlijkheid gebiedt me wel om te zeggen dat ik de teugels weer wat gevierd heb op weekmenu vlak.

 Bij de vorige update verzuchtte ik al dat het toch allemaal niet bijzonder gezond was wat er op mijn weekmenu verscheen. Dat was mede geïnspireerd door mijn weegschaal die een beetje te veel naar naar de verkeerde kant neigde.  Met behulp van de Weight Watchers-app hoop ik daar weer een beetje evenwicht in te vinden en ik ontdekte intussen dat fruitjes en groentjes snijden een dag op voorhand echt niet zo veel moeite is als gevreesd.

In combinatie met een weekmenu uitdenken én het boodschappen doen op tijd inplannen kan ik mezelf minstens 1 keer per week een huismoederlijk schouderklopje geven en tevreden glimlachen bij de aanblik van mijn gezond gevulde koelkast.

Conclusie: ik blijf min of meer verder weekemenu's maken. Zeker nu het weer tijd is voor herfst- & winterkost. Mandarijntjes, spruiten, ovenschotels, pompoensoep! Jummie!

Hopelijk heb ik jullie toch een beetje weten te inspireren met doordeweekse weekmenu ideetjes. Volgende week ga ik het hebben over ons ontbijt, in het kader van de nieuwe editie van #boostyourpositivity waar ik ook deze keer met volle goesting aan meedoe!

GAAT GEZOND - deel 1
GAAT GEZOND - deel 2
GAAT GEZOND - deel 3

3 opmerkingen:

  1. Oh, die foto van Leon met die macaroni, ik balanceer hier tussen hard lachen of het toch wel heel triestig vinden :-)

    Herkenbaar, dat blijvend nodig hebben van recepten, ook al heb je iets al tig keer gemaakt. Ergens weet ik wel hoe het moet, maar ik twijfel dan toch altijd weer of ik niet toch iets vergeet.

    En hoera voor de nieuwe, frissere zijbalk! Veel rustiger zo met die icoontjes gebundeld bovenaan in bijpassende kleuren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het vooral om mee te wenen, de hele eetsituatie hier tegenwoordig. (Het is een fase. Het is een fase...) En ja, ik ben content van mijn nieuwe zijbalk en het was helemaal niet zo veel werk om dat aan te passen als ik altijd dacht! :-)

      Verwijderen
    2. Ah oei, ik vond de foto zelf wel grappig, maar als het vaak voorkomt kan ik mij inbeelden dat er inderdaad niet veel grappigs meer aan is. Ik duim voor een snel einde van deze fase!

      Verwijderen