vrijdag 6 november 2015

Blij met mijn lijf - #boostyourpositivity

Voor #boostyourpositivity moet ik het nog even over mijn body / mijn lijf hebben. Deze keer heb ik de opdracht een beetje voor me uitgeschoven. Omdat ik gewoon niet het gevoel heb dat ik daar veel interessants over te vertellen heb. Kort samengevat: meestal ben ik wel blij met mijn lijf.



Ik ben vooral blij dat mijn lijf doet wat het moet doen. Ongeveer en meestal toch. Dat dat bijlange niet vanzelfsprekend is, besef ik maar al te goed en zolang mijn lijf niet tegensputtert besteed ik er niet buitensporig veel aandacht aan moet ik zeggen.

Op een goeie dag ben ik best trots op mijn lijf, omdat het toch maar mooi twee kindjes gemaakt heeft en dan neem ik er de occasionele striem en beetje blubberbuik graag bij.

Op een slechte dag, of liever na een slechte avond, waarop ik één (of twee) speculazen te veel at, of nog een glas wijn dronk, ga ik zogezegd alles radicaal veranderen, alléén nog maar gezond eten én mij houden aan een intensief sportschema.



Gelukkig weet ik intussen wel dat het allemaal zo'n vaart niet hoeft te lopen en dat je je na een uitspatting gewoon weer kan herpakken zonder alle lekkers van het menu te schrappen en zonder je te onderwerpen aan een militair trainingsregime.

Want dat is echt niks voor mij, weet ik intussen uit ervaring. Ik word heel slechtgezind als ik niet eens af een toe een ongezonde eetuitspatting mag doen. Sinds ik vorig jaar al Weight Watchend een stuk of tien hardnekkige 'zwangerschapskilo's' kwijtspeelde, tel ik tegenwoordig nog af en toe punten als de weegschaal de verkeerde kant uitgaat. Zwangerschapskilo's staat trouwens tussen aanhalingstekens omdat je extra kilo's een jaar nadat je baby geboren werd misschien niet echt meer moet wijten aan de zwangerschap...

Door regelmatig een beetje gezonder te eten (dus niet perse diëten) slaag ik erin om te blijven schommelen net iets boven mijn streefgewicht (min of meer mijn gewicht van voor mijn eerste zwangerschap). En zolang ik er in slaag om mits een matige inspanning de weegschaal weer wat vriendelijker te stemmen, dan heb ik daar vrede mee.

Ook sporten en ik, dat is niet bepaald een match made in heaven. Naar het schijnt bestaan er mensen die zich na een stevige workout helemaal herboren voelen, maar daar hoor ik duidelijk niet bij. Of het moet zijn dat ik niet hard genoeg geprobeerd heb. Maar wacht tot u mijn arsenaal aan excuses om niet te moeten sporten hoort!

Een paar jaar geleden heb ik nochtans kortstondig een loopaffaire gehad met Evy, met als hoogtepunt een loopwedstrijd van 5 km waarbij ik over de finishlijn heen strompelde. Mocht het niet zo'n gedoe zijn met omkleden en haren wassen en naar het zwembad rijden, dan zou ik nog wel vaker gaan zwemmen. Met periodes vind je mij wel regelmatig baantjes trekkend in het zwembad, omdat dat voor mij net niet té inspannend/uitputtend is en een ideale manier is om mijn hoofd leeg te maken en voor de verandering eens nergens aan te denken. (Als ik ga lopen ben ik gegarandeerd na 500 meter aan het nadenken of het normaal is dat je bloed proeft!)

Het mag dus duidelijk zijn dat intensief sporten en ik nooit wat zal worden, maar ik ben wel voorstander van lichaamsbeweging als middel om je beter in je vel te voelen: body & mind enzo. In dat opzicht wil ik hier graag een lans breken voor wandelen: je gaat er misschien geen ijzersterke conditie mee kweken, maar het is alleszins beter dan zetelhangen en buiten in de natuur kan ik mezelf ook heel goed weer opladen.

En als het slecht weer is dan is er nog altijd mijn vriendin Adriene die ik een tijdje geleden in blogland leerde kennen en die ik af en toe zie op de yogamat die ik uitrol in mijn slaapkamer voor een sessie yoga van een half uur. Daar kan ik me ook mee opladen en energie uithalen in plaats van dat het mij uitput. En vergis je niet (zoals ik), zo'n yogasessie kan echt wel stevig zijn.

En dan ga ik nu kijken of we nog een lekker koekje in huis hebben!

9 opmerkingen:

  1. ik heb zo een dubbel gevoel bij die online yoga. Het klinkt zo weinig rustgevend om via een tablet Yoga te doen :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh maar zorgen dat de tablet staat vanwaar je het kan volgen is deel van de oefening! :-) En het helpt dat Adriene echt een toffe is. Voor mij werkt het wel.

      Verwijderen
    2. Ik vind het ook maar gek; die online yoga :-)
      maar bon, als het voor jou maar werkt he!

      Verwijderen
  2. Haha, wat lijken we op elkaar! Te graag (on)gezond eten en niet graag sporten!!!! Ik wou wel dat ik je visie op je eigen lichaam kon overnemen :-) Adriene is inderdaad een toffe, die straalt rust uit... Alhoewel dat de rust iets verder te zoeken is als Florian op me kruipt terwijl ik yoga aan het doen ben :-) En ik was er inderdaad ook van verbaast hoe goed je dat voelt! Het ziet er allemaal veel evidenter uit dan het is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed dat je wat op je voeding let en wat meer beweegt wanneer de weegschaal wat hoger aangeeft. Zo blijf je op je gewicht en moet je niet al te veel laten :)
    Die bloedsmaak tijdens het lopen, heb ik ook, geen idee hoe dat komt. Vervelend! Ik ben zelf ook niet zo'n fanatieke loper, ik ben blij met 5 km te kunnen uitlopen, meer moet dat voor mij niet zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jup, ik herken het helemaal! Een beetje sport is handig om de boel in balans te houden, maar die versnapering achteraf blijft toch datgene wat me motiveert. Ik ben dan ook een kei in nuloperaties :-) En wandelen is inderdaad een superleuke manier om wat te bewegen en tegelijk de omgeving te bewonderen. En het levert vaak nog mooie blogfoto's op ook ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tof om te lezen :-) Ik ga ook wel graag zwemmen, ik sta op mijn wekelijkse duik in het zwembad of ik begin me ambetant te voelen :-)
    Tot anderhalf jaar geleden stopte ik ook heel wat ongezonds in mijn mond maar toen ben ik gestopt met suiker eten en voelde ik me zoveel beter, fitter en gezonder dus raad ik het iedereen aan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stoppen met suiker eten kan ik mij dus echt niet voorstellen. Al zou een beetje minder ook al wel mogen voor mij momenteel, maar dat vind ik al zo moeilijk. Chapeau, dus.

      Verwijderen
  6. Echt diëten doe ik ook niet, in die zin dat ik eerder koekjes en snoepjes enzo zal schrappen, maar niet vb. enkel sapjes drink of ook van gewone maaltijden weinig eet. Maar ook dat schrappen van snoeperij gaat hier in golven: in oktober aten we hier suikervrij en ging dat eigenlijk quasi zonder problemen; november was heel stressvol en heeft mij weer doen kantelen naar de verkeerde kant. Het blijft hier precies ofwel het ene ofwel het andere uiterste, een soort tussenweg lijk ik maar niet te kunnen vinden.

    Die bloedsmaak bij het lopen heb ik soms ook, zij het gelukkig enkel als ik te snel start wanneer het koud is buiten. Moet inderdaad wel vervelend zijn als je dat elke keer hebt!

    BeantwoordenVerwijderen