zondag 1 november 2015

WEEKMENU INSPIRATIE - Appelkruimeltaart

Het is de tijd van het jaar bij uitstek voor lekkere verse appeltjes. En omdat ik pas een verjaardag te vieren had, stel ik voor dat we een lekkere appeltaart maken. Dat deed ik onlangs toch volgens een recept uit het boek “The Hummingbird Bakery – Cake Days. Taart- en cakerecepten waarmee u elke dag bijzonder maakt.” Ik kreeg dit boek een paar jaar geleden cadeau en ik maakte er intussen al heel wat uit klaar. Mijn standaard recept voor cakejes voor op school of bij de onthaalmoeder komt ook uit dit boek.


Deze appelkruimeltaart is eigenlijk ook meer een cake met appel en een kruimellaagje erop, een uitermate verrukkelijke cake met appel en kruimellaagje zelfs! In het boek wordt voorgesteld om er slagroom, ijs of custard bij te serveren, maar ik kan u bevestigen dat het gewoon zonder ook heel geslaagd is.

En gemakkelijk om te maken! Laten we eraan beginnen.

Blog van Sabrina : Zondag

Nodig:

Voor de cake

60 g zachte boter, plus extra voor het invetten
100 g fijne tafelsuiker
1 groot ei
½ tl vanille-extract (ik heb dat bijna nooit in huis, kan zonder ook)
140 g bloem, plus extra voor het bestuiven
1 tl bakpoeder
80 ml volle melk
3 appels (granny smith, of eender welke je hebt liggen!)

Voor de kruimellaag

70 g bloem
½ tl kaneel (heb ik weggelaten)
40 g koude boter, in blokjes
70 g lichtbruine basterdsuiker

+ een springvorm van 20 cm doorsnee

1.       Verwarm de oven voor op 170°C, vet de springvorm in met boter en bestuif hem met bloem.

2.       Maak eerst de kruimellaag. Zeef de bloem en kaneel in een kom. Voeg de boter toe en meng de ingrediënten met je vingers door elkaar tot een kruimelig mengsel ontstaat. Roer de suiker erdoor en zet het mengsel apart terwijl je het beslag maakt.

3.       Gebruik een handmixer of stand mixer met platte deeghaak om de boter en suiker voor de cake licht en romig te kloppen. Voeg het ei en vanille-extract toe en meng alles goed. Schraap de zijkanten van de kom schoon, zodat alle ingrediënten goed worden opgenomen.

4.       Zeef de bloem, het bakpoeder en het zout samen in een komt. Voeg de helft van de droge ingrediënten toe aan het boter-ei mengsel, gevolgd door de helft van de melk. Klop het mengsel na elke toevoeging op matige snelheid en schraap ook de zijkanten van de kom schoon. Herhaal dit met de resterende droge ingrediënten en melk. Giet het beslag in de springvorm.

5.       Schil de appels, verwijder de klokhuizen en snijd de appels in kwarten. Snijd elk kwart in drie of vier plakken, afhankelijk van het formaat van de appels. Leg de appels in cirkels (al komt dat echt zo nauw niet) op het beslag en verdeel daar de kruimellaag over.

6.       Bak de taart 35-45 minuten, tot hij goudbruin is en een prikker die je midden in de taart steekt er schoon uit komt. Laat de taart afkoelen en haal hem dan uit de springvorm. Serveer warm of koud, al dan niet met extra’s.

Laat me zeker weten wat jij ervan vond als je deze taart klaarmaakt!


En ja, ik vind dat deze taart zeker ook op een weekmenu thuishoort. Na mijn GAAT GEZOND-projectje in september heb ik de smaak te pakken om af een toe een receptje op jullie los te laten. Het idee was om vooral dingen te delen die ik zelf op ons weekmenu zet en deze taart/cake hoort daar dus ook bij.

6 opmerkingen:

  1. Je taart ziet er heerlijk uit. Mag ik je een tip geven? Als je hurkt om de taart meer in close-up te trekken zou je beter de twee lagen kunnen tonen denk ik. Niettemin, ik zou er in bijten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk, maar eten fotograferen is momenteel bij mij vooral nog een kwestie van snelheid: snel een foto voor het helemaal op is :-)

      Verwijderen
  2. Hij ziet er erg yummie uit! Ik ga hem zeker en vast eens uitproberen... Dat boek spreekt me ook wel aan eigenlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai, mijn man gaat hier van smullen :-)
    Ik ben fan van je recepten trouwens. Al een paar goede ideeën opgedaan!

    BeantwoordenVerwijderen