Pages

zaterdag 5 december 2015

BOEKENMAAND NOVEMBER - Heerlijk leesweer!

Er zit geen lijn in mijn leesritme, de ene maand heb ik genoeg aan één boek, de volgende kruisen een stuk of vier topexemplaren mijn pad. Miezerig herfstweer en donkere avonden zetten natuurlijk al gauw aan om te lezen, doe daar nog een rustig weekendje weg bij en de kans is reeel dat je een heel aantal bladzijden verslonden krijgt.



Pogingen iets van het leven te maken - Hendrik Groen

Boeken die ik lees op vakantie hebben sowieso al een streepje voor, maar dit boek van Hendrik Groen is in alle omstandigheden echt een voltreffer.

Ik viel halsoverkop voor de charmes van Hendrik, die op de gezegende leeftijd van 83 1/4 jaar zijn leven in een Amsterdams rusthuis beschrijft in dagboekvorm. Je leert zijn medebewoners kennen, hoe hij zijn dagen vult en wat hem bezighoudt. Hij beschrijft dit allemaal met heerlijk droge humor, maar je zal je wel kunnen voorstellen dat het niet allemaal dolle pret is, zo bejaard zijn en in een rusthuis wonen. Ook die soms trieste kant weet hij heel goed over te brengen, zonder daarover al te dramatisch te worden. Mocht ik ooit het geluk hebben om in relatief goede gezondheid oud te worden zoals Hendrik dan kan ik alleen maar hopen om in een rusthuis terecht te komen waar er ook een Omanido-clubje is!

Het is trouwens dankzij goodreads (ben jij mijn vriendje al daar?) dat ik dit boek ontdekte en ik zag er ook net dat er begin volgende jaar een tweede dagboek van Hendrik verschijnt. Ik zette het voor alle zekerheid op mijn leeslijst, maar vraag me tegelijk wel af of dit vervolg wel zal kunnen tippen aan het eerste boek?

Blog van Sabrina: Boekenmaand November

De jongen in de gestreepte pyjama - John Boyne

Dit boek van John Boyne stond al een hele tijd op mijn leeslijst en kreeg ik gratis bij aankoop van het dagboek van Hendrik Groen, dus dat waren twee vliegen in een klap die ik niet kon laten liggen.

Het is een dun boekje over Bruno, een Duitse jongen van negen die tijdens de Tweede Wereldoorlog met zijn ouders uit Berlijn verhuist en in zijn nieuwe woonplaats vriendschap sluit met een jongen achter een hek die een gestreepte pyjama draagt.

Tijdens het lezen heb ik een paar keer mijn mening moeten herzien. Ik las nog niet zo lang geleden al een paar oorlogsboeken en vroeg me af of dit niet het boek te veel over de oorlog was. Het boek wordt verteld vanuit het standpunt van een negenjarige jongen en ik moet toegeven dat ik wat moeite had om me in dat perspectief te verplaatsen, toch zeker gezien het zware thema dat het boek behandelt.

Toen bedacht ik dat het misschien juist een goed boek is om jeugdige lezers te vertellen over de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog. Expliciete gruwel komt niet aan bod, simpelweg omdat Bruno hier helemaal geen weet van heeft, dus in dat opzicht kan je het jonge lezers gerust laten lezen. Langs de andere kant kan je het boek misschien beter pas lezen als je goed beseft wat er allemaal gaande was. Dat geeft het boek een extra emotionele lading waardoor ik geneigd ben om te zeggen dat het toch niet echt een boek is voor jongere lezers.

In elk geval besloot ik om het boekje toch uit te lezen en zo kwam het dat ik op de zaterdagochtend na die vreselijke 13e november in Parijs tijdens een dansles van vrolijke vijfjarige meisjes dit boek uitlas. Dan zit je daar met kippenvel en tranen in de ogen het einde van dit boek weg te slikken...

Versplinterd - Dani Atkins

Hierna mocht het even iets luchtigers zijn en mijn keuze viel op "Versplinterd" van Dani Atkins, een boek dat als chicklit geklasseerd kan worden. Maar daarom zeker niet minder goed en bij voorkeur in één ruk uit te lezen op een donkere herfstdag van onder een dekentje.

Rachel raakte vijf jaar geleden betrokken bij een ongeval en komt nu voor het eerst weer samen met haar vriendengroep van toen. Wanneer ze 's avonds het graf bezoekt van Jimmy, de vriend die omkwam bij het ongeval, raakt ze buiten bewustzijn en wanneer ze ontwaakt blijkt niets meer zoals het was: het ongeluk heeft nooit plaatsgevonden, Jimmy is nog in leven. Rachel voelt dat er iets niet klopt en gaat op zoek naar de waarheid. Het einde, de verklaring voor de twee levens van Rachel, is achteraf bekeken misschien wel voorspelbaar, het verhaal had me zozeer in de ban dat het toch nog als een verrassing kwam.

The last letter from your lover - Jojo Moyes

Soms lees ik nu eenmaal graag chicklit boeken en dan weet ik dat ik met Jojo Moyes goed zit, zo ook met dit boek. Alleen een beetje jammer dat hier ook ingrediënten in zaten die ook in "Versplinterd" zaten: een jonge vrouw, een ongeval, geheugenverlies... Dat zal je hebben met veel chicklit boeken zeker?

In elk geval speelt "The last letter from your lover" zicht wel grotendeels af in de jaren zestig, wat toch voor een andere tijdsgeest zorgt.

Wat kan ik hier nog meer over zeggen behalve dat het zeer aangenaam lezen is en dat het niet altijd wereldschokkende en vernieuwende verhalen moeten zijn?

Op dit moment lees ik "Toewijding" van Elizabeth Gilbert, het vervolg op de megasuccesvolle beststeller "Eat, Pray, Love". Ik ben er nog niet goed uit waarom ik perse dit boek wou lezen en wat ik er nu van vind. Mijn bevindingen zal ik je meedelen in de volgende editie van mijn boekenmaand!

3 opmerkingen:

  1. Onmiddellijk enkele boeken van je lijstje in lijn Evernote-te-lezen-boeken geplaatst. Bedankt voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die van Boyne wil ik eindelijk ook wel eens lezen!
    Ik heb net "Het meisje in de rode jas" van Kate Hammer gelezen; ook een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat einde van The boy in the striped pyjamas, dat was hier ook serieus slikken.
    En die Pogingen om iets van het leven te maken zag ik ook al voorbijkomen op Goodreads; je overtuigt mij nog meer om hem binnenkort eens te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen