zaterdag 12 december 2015

WEEKMENU INSPIRATIE - De vegetarische comfort food editie

Ze zijn tegenwoordig iets te talrijk naar mijn zin, de dagen waarop de gedachte aan een heerlijk dampend bord comfort food mij moet rechthouden tot aan het avondeten. Maar goed, nood breekt wet en dus trek ik dezer dagen de kaart van het troostvoer boven het gezonde voer. Want we moeten daar eerlijk in zijn, het voedsel waar ik troost uit put is niet direct het soort eten waarvan ik blijgezind op de weegschaal ga staan. Maar daar hebben ze goede voornemens voor uitgevonden, denk ik dan maar.



Met veel plezier deel jullie een paar van mijn succesrecepten als het op comfort food aankomt.

Vegetarische lasagne

Je moet me niet geloven, maar doe het toch maar: deze lasagne hoeft absoluut niet onder te doen voor de versie met gehakt. Mijn huisgenoten zijn nogal gesteld op hun vleesjes, maar die missen ze niet als er een stuk van deze heerlijke lasagne op hun bord ligt. Ere wie ere toekomt: ik vond het recept bij Miss Pixie en gaf er mijn eigen draai aan.

En omdat ik mijn deel van mislukte veggie lasagnes met spinazie ook al gehad heb, kan ik Falderie bij deze geruststellen dat hier geen spinazie aan te pas komt. Bovendien is het eens zo lekker en troostrijk als je deze lasagne op een rustige weekenddag klaarmaakt en na een hectische maandag maar in de oven hoeft te schuiven, doe er uw voordeel mee!

Blog van Sabrina : Comfort Food

Nodig 

2 courgettes
1 aubergine
1 pot gegrilde paprika's
1 potje Boursin cuisine met look en fijne kruiden
1 zakje geraspte mozzarella
1 blik tomatenblokjes
1 rode ui
1 teentje look (optioneel)
olijfolie, zout, peper, kruidenmix (Italiaanse of Provençaalse of wat er in uw kast staat)
lasagnebladen

Maak eerst de tomatensaus: snipper de ui en de look en stoof aan in olijfolie. Voeg de tomatenblokjes en een half blikje water toe. Kruid met zout, peper, en kruidenmix. Laat een tiental minuten pruttelen, haal van het vuur en mix de saus fijn.

Snijd de groenten in dunne plakken. Volg je het recept van Miss Pixie, dan grill je nu de groenten in de grillpan of oven. Doe je het op de luie wijven-wijze (zoals ik dus) dan laat je het zo en kan je je lasagne gaan samenstellen.

Begin met een lepel saus op de bodem van je ovenschaal. Daarboven komt een laag groenten (waarbij ik zorg dat ik in elke laag wat van alles heb, zijnde aubergine, courgette en paprika), gevolgd door tomatensaus en pasta. Op de pasta smeer je een laagje Boursin cuisine, die ik eerst laat smelten in een pannetje omdat dat makkelijker uitsmeert. Daarna nog één à twee keer groente - saus - pasta - Boursin tot de schaal vol is. Mozzarella erover strooien en klaar!

Dan kan je de schaal afdekken en in de koelkast zetten tot je aan tafel gaat: een halfuurtje in een oven voorverwarmd op 200° en je kan aan tafel.

Meestal heb ik nog wel wat groenten over wanneer mijn ovenschaal al volledig gevuld is, maar daar maak ik dan soep of een vegetarische pastasaus mee, het is maar dat u het weet.

Restjes-risotto

Risotto, da's comfort food voor als ik het écht nodig heb. Ik ben namelijk de enige hier in huis die dat eet, de rest heeft hier om een of andere bizarre reden een afkeer van rijst. Dus de keren dat ik mezelf trakteer op een bord risotto zijn eerder zeldzaam. Nochtans is mijn ervaring dat je met risotto vele kanten uit kan. Bovendien is het ook een van de weinige gerechten die ik zonder recept klaarmaak, zo simpel is het!

Blog van Sabrina : Comfort Food

Nodig

1 kop risotto-rijst
2 koppen bouillon (je neemt je favoriete koffiebeker, vult die met risotto-rijst, vult die twee keer met water, en je doet er een groenten- of kippen-bouillonblokje bij)
1 ui
welke groenten er in je koelkast liggen te verleppen: in mijn geval paprika en wortel
olijfolie
gemalen kaas

Snipper de ui en stoof die aan in olijfolie en laat ook de fijngesneden groentjes meestoven. Voeg na een tiental minuten de rijst toe en roerbak een minuutje mee.
Giet er het water en bouillonblokje bij.
Breng aan de kook en laat een kwartiertje pruttelen met het deksel op de pot. Je hoeft vooral niet te roeren, ik heb dat van Jeroen geleerd en dat is dus echt zo.
Wanneer de rijst al het vocht geabsorbeerd heeft is ie normaalgezien gaar. (Proef even, en als de rijst nog niet gaar is, giet je er nog wat bouillon bij en laat je verder garen). Als de rijst gaar is, zet je het vuur uit en roer je er nog wat gemalen kaas onder. Smakelijk!

Pannenkoeken

Waar risotto comfort food voor me, myself and I is, zijn pannenkoeken dat voor de hele familie! Intussen heb ik met vallen en opstaan mijn pannenkoeken bakken-skills geperfectioneerd tot op een niveau dat aanvaardbaar is om hier te delen, maar nog niet zo ver om nog maar in de buurt te komen van de pannenkoeken die de mama vroeger voor ons bakte...

Blog van Sabrina : Comfort Food

Het recept dat ik gebruik is er gebaseerd op een versie van Jeroen Meus:

1 liter melk
4 eieren
400 gram bloem
80 gram boter, gesmolten
snuifje zout
arachideolie en een halve patat

Het beslag maak je door alle ingrediënten, behalve de arachideolie en aardappel te mengen, in een blender of met de klopper, zoals ik doe.

Ik heb een aparte pannenkoekenpan die ik goed heet laat worden voor ik begin te bakken. Als de pan opgewarmd is, wrijf je ze in met de aardappel die je op een vork prikt en doopt in de arachideolie voor je er het beslag in giet.

Probeer je pannenkoeken zo dun mogelijk te maken en wacht met omdraaien tot de randjes krokant worden.

Traditioneel beleggen wij onze pannenkoeken met Luikse siroop (stroop, gelijk wij zeggen) of bruine suiker (t.t.z. die van Tienen met op het pakje "Cassonade Graeffe" en geen andere!).

Laat het smaken en vertel mij eens wat uw favoriete comfort food is?

4 opmerkingen:

  1. Mij kan je met een ovenschotel altijd blij maken :-) alleen al de geuren die uit de oven komen, brengen mij al in tevreden stemming!

    Leuk trouwens dat je er een veggie editie van gemaakt hebt, da's op zich ook al een goed voornemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk puur toevallig allemaal vegetarisch, maar wel mooi meegenomen :-)

      Verwijderen
  2. Oh wat grappig, ik zit met hetzelfde risotto probleem. Ik eet dat supergraag maar niemand anders hier lust rijst (ik eigenlijk ook alleen maar onder de vorm van risotto), dus ik heb het nog nooit gemaakt! Ik dacht ook dat het nogal wat werk was met dat constant roeren en al. Maar blijkbaar hoeft dat dus niet :-) Ik ga dat receptje zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmm, die lasagne ga ik zeker eens uitproberen!
    Hier zijn ook zaken als lasagne, spaghetti of een curry typisch comfort food, eigenlijk vooral omdat (zeker die laatste twee) degene zijn die we het vaakst in grote hoeveelheden maken en dus in de diepvries in reserve hebben. En comfort food, daar heb ik nu eenmaal het meeste nood aan op dagen dat ik geen tijd heb om te koken :)

    BeantwoordenVerwijderen