Pages

dinsdag 5 januari 2016

BOEKENMAAND DECEMBER - Het laatste was het beste boek

Voor mijn boekenoverzicht blik ik nog een keer terug op 2015.

Ik mag wel besluiten dat 2015 een goed leesjaar was. Ik nam me voor om 18 boeken te lezen en klokte af op 30 stuks. Ik werd gemotiveerd de Verbeelding Book Challenge, maar kan uiteindelijk niet veel meer puntjes afstrepen dan ik al had aangeduid in mijn tussentijdse update. Wat je ook als een goed teken kan zien, aangezien ik blijkbaar zonder externe motivatie genoeg inspiratie had om te blijven lezen. Of ik ga deelnemen aan de Verbeelding Book Challenge 2016 die Kathleen zopas bekend maakte, hou ik dan ook nog even in beraad. Voor als er een leesdipje of inspiratieloos moment opduikt misschien.



En dan nu, de laaste boeken die ik vorig jaar las:

Sacred space. In mijn zetel, onder mijn dekentje, met mijn neus in een boek ❇ #decemberreflections (En ja, mijn schoenen slingeren daar meestal ook rond)



Toewijding, Elizabeth Gilbert

Ik was in de bib op zoek naar nog eens een dik boek en toen zag ik dit exemplaar staan, het vervolg op het immens succesvolle "Eten, bidden, beminnen". Eerlijk waar, ik weet nooit goed of ik die Elizabeth nu een toffe vind of niet, ze komt nogal zweverig over en ik ben niet zo van zweverigheid. Dat gevoel had ik al bij "Eten, bidden, beminnen" en ook bij de verfilming daarvan. Maar toch kijk ik elke keer de film uitgezonden wordt, dus zo slecht zal ik het dan toch ook wel niet vinden?

In dit vervolg op "Eten, bidden, beminnen" worden Elizabeth en Felipe als het ware door de Amerikaanse immigratiedienst verplicht om te trouwen terwijl dat nu net is wat ze gezworen hadden nooit te zullen doen. Hun persoonlijke verhaal wordt verweven met allerlei interessante weetje-watjes over het huwelijk in onze westerse wereld. Niet wereldschokkend, maar toch graag gelezen.

The One Plus One, Jojo Moyes

Jazeker, ik ben grote fan van Jojo en ook van dit boek. Op goodreads kreeg het van mij zelfs vijf sterren, maar ik moest toch even nadenken waarom ook alweer, zo lang was het dan toch niet blijven hangen. Maar toch zeker vierenhalf sterren dan voor dit verhaal over de roadtrip van een onwaarschijnlijk groepje personages. Een beetje zoals "Us" van David Nicholls waar ik dan weer niet zo zot van was. De personages in "The One Plus One" wisten me wél helemaal mee te slepen in hun onwaarschijnlijke avontuur. Hartverwarmend én met een bijrolletje voor bloggen, what's not to like!

Wild, Cheryl Strayed

Dit onwaarschijnlijke verhaal kreeg van mij 'amper' drie sterren. 't is dat het waargebeurd is, of ik had het nooit geloofd. Niet alleen het verhaal van Cheryls wandeltocht over de Pacific Crest Trail, maar ook haar levensverhaal dat haar naar deze tocht leidde.

Jammer genoeg ergerde ik me bij het lezen wat aan de schrijfstijl, niet al te meeslepend, beetje saai geschreven. Al bij al wel zonder morren uitgelezen.

Zotjes! Al 27 boeken gelezen dit jaar. Met deze drie ga ik voor de 30. Dan ga ik nu een beetje lezen 📚 #goodreads #koboereader

A Little Life, Hanya Yanagihara

Dit boek. Save the best for last, gelijk ze zeggen. Ik ben er nog altijd niet goed van.

Ik wist er niet bijzonder veel van voor ik eraan begon, ook niet dat het om een klepper van 700+ pagina's gaat. Maar in dit geval kan ik het zelfs aanbevelen om zo weinig mogelijk te weten over dit boek voor je eraan begint.

Wat ik je wel kan vertellen (wat ik er zelf over wist op voorhand), is dat dit het verhaal is over de vriendschap tussen vier studiegenoten die het proberen te maken in New York. We volgen hen door de jaren heen en mettertijd wordt het duidelijk dat hun vriendschap het meest op de proef wordt gesteld door het trauma dat één van hen, Jude, met zich meedraagt.

Ik herlees eigenlijk nooit boeken, maar ik weet nu al dat ik dit boek en alle 700+ pagina's ooit nog een keer wil lezen. (Al durf ik niet goed omdat ik bang ben dat het boek veel minder goed zal zijn...)

Ondanks dat dit een vreselijk deprimerend en triest verhaal is, is het tegelijk ook zo enorm mooi. Met personages die ik stiekem helemaal alleen voor mezelf wil houden.

Het helpt dat het kerstvakantie was én dat ik mezelf een digitale detox (geen laptop of smartphone voor vijf dagen, heerlijk!) opgelegd had en dus alle tijd had om me helemaal te verliezen in dit verhaal.

Ik heb dit boek volledig in mijn hart gesloten en wil heel graag dat iedereen het zo goed vindt als ik. Al ben ik er achteraf achtergekomen dat er naast de grote groep enthousiaste lezers ook een kamp van lezers is dat er niet zo van onder de indruk is, dat die het er wat over vinden. Waar ik ergens nog wel kan inkomen, het is zo'n boek dat je op het juiste moment moet overvallen. En dat heeft het voor mij zeker gedaan.

Voor zover ik weet is er momenteel nog geen Nederlandse vertaling, maar als je het geen bezwaar vindt om in het Engels te lezen heb je hiermee alvast een boek van meer dan 600 pagina's om het eerste puntje van je Verbeelding Bookchallenge 2016 af te strepen!

Ikzelf hoop in 2016 op hetzelfde elan verder te gaan en stelde mezelf 32 boeken tot doel, twee meer dan dit jaar, dat moet haalbaar zijn, en als er eentje tussenzit dat zo goed is al "A Little Life" dan prijs ik mezelf gelukkig! Of ik lees dat gewoon nog eens opnieuw.

Wat denk jij van het herlezen van lievelingsboeken? Goed idee of beter van niet?

10 opmerkingen:

  1. Oh, ben echt benieuwd naar A Little Life nu.. Engels is geen probleem, gelukkig :)

    Ik herlees regelmatig... bepaalde boeken zijn daar ook echt voor gemaakt, je blijft nieuwe dingen ontdekken, doordat je het verhaal beter kent, of omdat je zelf verandert... en daar zitten voor mij kleppers bij zoals Anna Karenina. Ik vind dat geen verloren tijd ofzo...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn idee was altijd dat er nog zo veel nieuwe boeken te ontdekken zijn, maar deze keer ga ik toch eens een uitzondering maken!

      Verwijderen
  2. Heb ik net toegevoegd om mijn to-read-list op Goodreads. Merci voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jawel, ik herlees ook soms lievelingsboeken, en vind ze dan nog altijd even mooi, maar ik doe dat alleen bij boeken die ik echt supergoed vond, of die me een goed gevoel gaven. Els

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aangezien ik me dit jaar wat meer ga wagen aan lijvigere boeken, staat 'A little life' hier ook nog op het programma. Ben alvast enorm benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hopla, heb die ook maar meteen op mijn 'te lezen' lijstje gezwierd. Merci voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Altijd weer leuk om deze berichtjes te lezen, Sabrina! Ik hoop in 2016 ook zoveel als jou te kunnen lezen en er ook wat blogberichtjes aan te weiden. Veel leesplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oh jammer dat ze het niet vertaald hebben. Ik lees niet graag in het Engels en was nu net getriggerd! :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geen nood, ik meen gelezen te hebben dat er binnenkort een Nederlandse vertaling verschijnt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik was na je op Goodreads al overtuigd en nu nog meer :)

    Leuk dat je ook zoveel genoten hebt van het lezen, dat is toch van het beste, meest ontspannende dat er is he!

    BeantwoordenVerwijderen