Pages

zaterdag 19 maart 2016

BOEKENMAAND JANUARI EN FEBRUARI - Nog niet onder de indruk

Boekenjaar 2015 eindigde ik met het beste boek sinds lang en dus was het wel een beetje sneu voor de eerste boeken die daar begin 2016 op moesten volgen, want die konden vanzelfsprekend niet tippen aan hun voorganger.

Niettemin ben ik in een goed tempo blijven doorlezen: met acht gelezen boeken lig ik volgens goodreads nog altijd twee boeken voor op schema om er dit jaar 32 gelezen te krijgen.



Benieuwd naar wat ik dit jaar al las? Hier gaan we:

The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society, Mary Ann Schaffer

Alleen al omwille van de titel kreeg dit boek een kans van mij. Het is een boek over boeken, dat is ook al een pluspunt. Minpunt is wel dat het een briefroman is, en daar ben ik nu precies toch niet zo zot van. Zoals ik al zei had dit boek de zware en ondankbare taak om "A Little Life" op te volgen. En daar vond ik het net iets te licht voor. Kreeg van mij drie welverdiende sterren en gaf me zin om ooit Guernsey eens te bezoeken.

The Royal We, Heather Cocks & Jessica Morgan

Dit boek trok mijn aandacht omdat het geschreven werd door twee bloggers én omdat het min of meer gebaseerd is op de romance tussen Prince William en Kate Middleton. Heather en Jessica zijn namelijk de dames achter Go Fug Yourself, een populaire Amerikaanse blog waar ze op tamelijk hilarische wijze de fashion-uitspattingen van celebrities bespreken. Tegenwoordig volg ik ze niet meer op de voet, maar wie eens uitgebreid wil gniffelen met uitzinnige outfits van bekende mensen, dit is uw place to be!

Daarbij durf ik bekennen dat ik een boontje heb voor het Britse koningshuis. Soms moet een meisje niet meer hebben dan een beetje zwijmelen bij prinselijke romances, nietwaar? Zo las ik rond de tijd dat Kate en William getrouwd zijn al eens een biografisch boek over hun relatie: "William & Kate: het liefdesverhaal van de eeuw" door Robert Jobson, voor de geïnteresseerden. (En ik ontdekte dat de auteur zelfs nog een vervolg schreef na de komst van kleine prins George, ik voel vakantielectuur aankomen!)

Dat speelde wel een beetje in het nadeel van "The Royal We", want dat is uiteindelijk koninklijke fanfictie die niet kan tippen aan het echte werk, nu ja, zogezegd echte werk, want wat weet Robert Jobson uiteindelijk van de romance tussen Kate en Will, hé. "The Royal We" leest ook als een modern sprookje of chicklit met een koninklijke twist en in dat opzicht is het vlot en grappig geschreven en raad ik het aan aan wie zijn of haar innerlijke prinses wil vertroetelen.

Vele hemels boven de zevende, Griet Op de Beeck

Met van die mega-gehypete boeken is het bij mij vaak erop of eronder en het spijt me te moeten zeggen dat dit er toch eerder onder was voor mij. Het is een heel schoon, heel Vlaams verhaal, met veel ge enzo, maar ik was nooit helemaal mee met de personages. Haar andere boeken wil ik nog een kans geven, misschien dat die me aangenaam weten te verrassen nu mijn hoge verwachtingen wat getemperd zijn?

Het diner, Herman Koch



Blog van Sabrina : boekenmaand

Dankzij het Boekenfestijn kwam dit boek toevallig op mijn pad en dat heb ik me niet beklaagd. Herman Koch weet van het verslag van twee echtparen die op restaurant gaan een beklijvend en bevreemdend boek te maken. Want natuurlijk is er meer aan de hand dan je op het eerste gezicht zou denken. Ik had aan één regenachtig weekend genoeg om het uit te lezen, en dat is altijd een goed teken.

After you, Jojo Moyes

Het vervolg op de tearjerker die "Me Before You" absoluut was. Een aangenaam weerzien met Lou, als was het dan in minder aangename omstandigheden voor haar. Opnieuw goed voor een paar traantjes maar zonder erdoor omver geblazen te worden als in het eerste boek. Niet erg, ik geloof dat ik intussen een volslagen Jojo Moyes-fan ben!

Ik zit trouwens al met mijn doos zakdoekjes bij de hand te popelen om naar de verfilming van het eerste boek te kunnen gaan kijken, deze zomer zou die ergens verschijnen!

Walvisbaai, Jojo Moyes

Met dit boek is mijn liefde voor Jojo's werk ontstaan, een van haar eerste boeken dat ik jaren geleden al eens las. Het is mij altijd bijgebleven en ik wilde wel eens checken of het nu echt zo goed was als ik me herinnerde. Het heeft me zeker niet teleurgesteld. Dit is een ideaal boek voor wie op zoek is naar ontspannende lectuur. Volgens de cover dient het om mee onder de palmbomen gaan te liggen. Die had ik helaas niet in de buurt, maar ik kan u bevestigen dat het ook fijn leest onder een dekentje in de zetel.

Heftig!, David Nicholls


Blog van Sabrina : boekenmaand

Tussen David Nicholls en mezelf wil het dan maar niet klikken: waar ik veel lovende recensies las over "One Day" en "Us" was ik er nooit echt wild van. En na het lezen van "Heftig" begin ik te vrezen dat het nooit wat gaat worden tussen ons. Dit is een van zijn eerdere boeken en hoofdpersonage Brian doet wel heel hard zijn best om te bewijzen dat je studententijd niet noodzakelijk de beste tijd van je leven hoeft te zijn.

Oké, het is bij momenten best grappig, maar iets te vaak naar mijn mening hangt Brian een beetje de sukkel uit zonder dat hij daarbij nog charmant blijft, zoals bijvoorbeeld Don Tillman van "The Rosie Project" dat wel weet klaar te spelen.

Mr. Penumbra's 24-Hour Bookstore, Robin Sloan

Zonet uitgelezen en dus dus feitelijk pas een maart-boek, maar ik ga het hier nu al maar bijzetten omdat er niet veel van gaat blijven hangen, denk ik. Ik las het omdat het boek van de maand is van de Verbeelding Bookclub op goodreads en omdat het al een tijdje op mijn leeslijst stond.

Intussen vraag ik me wel af hoe het ooit op mijn leeslijst terechtgekomen is. Ik had er eerlijk gezegd meer van verwacht. Boeken, nerds en een mysterie vormen de hoofdingrediënten van het verhaal, maar ik ben niet zeker of ik het allemaal wel gesnapt heb... En ik weet ook niet of ik het mysterie nu eigenlijk wel zo mysterieus vond. Ik heb me een beetje moeten verplichten om verder lezen in plaats van dat ik niet kon stoppen met lezen om het geheim ontrafeld te zien...

Na deze allemaal min of meer oké boeken ben ik wel weer eens toe aan een serieus indrukwekkend boek, uw tips zijn daarvoor meer dan welkom!

Zijn wij trouwens al vriendjes op goodreads?

4 opmerkingen:

  1. Hiervan heb ik enkel Het Diner al gelezen. vond ik een schitterend boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik las ook "Vele Hemels..." en ik vond het wel heel goed. Net omdat het zo gewoon was denk ik. :-D En Het Diner, ik had het al een paar keer in mijn handen gehad voor ik het las en vroeg me achteraf af waarom ik het niet eerder had gelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik las enkel nog maar Vele hemels boven de zevende uit dit lijstje en was er compleet zot van; jammer dat dat bij jou niet het geval was! Mr. Penumbra ligt hier ook klaar, 't is ook niet meteen een boek dat ik zelf zou kiezen, dus ik ben eens benieuwd of het gaat mee- of tegenvallen:)
    En als serieus indrukwekkend boek kan ik Disgrace van Coetzee aanraden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmm, ik vond "Vele hemels boven de zevende" ook niet super. Maar een paar weken geleden gaf ik "Kom hier dat ik u kus" toch een kans en die vond ik zo goed waardoor ik ondertussen "Gij nu" ook kocht toen hij nog maar pas uit was. En momenteel zit ik over de helft van "Gij nu" en die vind ik eigenlijk ook wel goed. Dus ik zou Griet Op De Beeck nog een kans geven als ik van jou was. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen