zondag 3 juli 2016

BOEKENMAAND: MAART, APRIL, MEI

Mijn Goodreads-challenge zegt me dat ik met 18 gelezen boeken drie boeken voor op schema lig, om dit jaar 32 boeken gelezen te krijgen (dat zouden twee boeken meer zijn dan ik vorig jaar las, aim high!). Mijn blog vertelt me dat het geleden is van januari & februari dat ik nog eens een boekenoverzichtje maakte, laat ik daar dus maar snel eens verandering in brengen.



De schok van de val, Nathan Filer


Blog van Sabrina : boekenmaand

Best lastig om me zoveel maanden later nog te herinneren wat ik van dit boek vond. Volgens mij had ik er meer van verwacht. Hoofdpersonage Matthew vertelt het verhaal van zijn jeugd en zijn broer, Simon van wie we weten dat hij overleden is en syndroom van Down had. Matthew verblijft in een psychiatrische instelling en schrijft daar ook zijn verhaal op. Ik heb het uiteindelijk heel snel uitgelezen omdat ik per se wilde weten hoe het nu in elkaar zat. Daar is achteraf niet al te veel van blijven hangen. De donkere, dreigende sfeer blijft me wel bij, die maakte het geen luchtige leeservaring, maar toch eentje die de moeite waard was.

Een man die Ove heet, Fredrik Backman

Ove verdient een plaatsje naast "De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween" en Hendrik Groen: krasse knarren die met hun literaire avonturen mijn hart veroverd hebben. Waar je op Hendrik Groen kan rekenen voor wat Hollandse joligheid, kan je bij Ove terecht voor (Scandinavische?) mistroostigheid, maar dan op een goede manier.

Fredrik Backman schreef een grappig en hartverwarmend boek dat mij wel wist te bekoren. Ik las toevallig in de Humo dat er een verfilming van uit is, maar ik heb zopas de beste verfilming van een boek ooit gezien (waarover hieronder meer!), dus deze ga ik aan mij laten voorbij gaan.

Huwelijk, vlees en andere obsessies, Julie Powell


Blog van Sabrina : boekenmaand

Bekentenis: ik ben fan van "Julie & Julia", de film over het project van blogger Julie die elke dag een recept van Julia Child klaarmaakt en daarover blogt. Ik kan me niet bepaald herinneren of ik dat boek ooit las, dus als het zo was heeft het zeker geen blijvende indruk gemaakt, maar de film heb ik met zekerheid wel al een aantal keren gezien.

Genoeg reden voor mij om dit vervolg een keer mee te nemen in de bib. Ik wist helemaal niet dat er een vervolg was en misschien was het beter geweest dat ik het nooit geweten had, want het doet wel wat af aan het romantische plaatje van de film. Ik kan u maar beter meteen waarschuwen.

Na het succes van "Julie & Julia" blijkt immers dat Julie er een minnaar op nahoudt en om een en ander op een rijtje te zetten besluit ze het slagersvak te gaan leren. Dit boek is dus zowel een verslag van haar leertijd in de slagerij als een messcherpe (ha, goed hé!) analyse van haar relatie.

Je moet het haar wel nageven dat ze zo bloedeerlijk over haar persoonlijk leven schrijft, het maakt haar er helaas niet sympathieker op. En wat betreft het slagersvak, ik had gedacht dat ik dat nog wel eens graag zou lezen: het is zo een beetje de business van de echtgenoot, dus wie weet leerde ik nog wat interessants bij. Maar ik moet zeggen dat ik dat een beetje vond tegenvallen: heel veel hakken en snijden in hompen vlees waar ik me dan uiteindelijk toch niet zo veel kon bij voorstellen.

Toch uitgelezen en om door te spoelen me misschien nog eens trakteren op een "Julie & Julia"-filmavond.

Wat de golven brengen, Fabio Genovesi


Blog van Sabrina : boekenmaand

Als ik mag kiezen lees ik het vaakst Angelsaksische boeken, al dan niet in vertaling. Dit boek is een vertaling uit het Italiaans, niet iets wat ik gemakkelijk zelf zou kiezen, maar toch blij dat ik me heb laten overhalen.

Ik ga daar eerlijk in zijn, ik vond vooral dat de cover met het VW-busje er zo vrolijk en zonnig uitzag. En ik wist ook al dat Luna, het hoofdpersonage een slechtziend albino-meisje is. Geen idee of het toeval is, of toeval zelfs wel bestaat, maar sinds ik dankzij Leon ervaringsdeskundige in omgaan met slechtziendheid word, word ik wel vaker aangetrokken door boeken met een slechtziend of blind personage: "All the light we cannot see", om maar een voorbeeld te noemen.

Nu wordt er in dit boek op een heel natuurlijke en eerlijke manier omgegaan met de slechtziendheid van Luna en is "Wat de golven brengen" vooral een ode aan de verbeelding, heerlijk tragikomisch en ook wel een heel traag verhaal. Als je de korte inhoud kent, dan weet je het wel een beetje, en misschien had het hele verhaal niet zo lang uitgesponnen gemoeten voor mij, maar dat is muggenziften. Wie eens geen zin heeft in spannende actie, maar een beetje wil meedobberen op een mooi verhaal kan ik dit zeker aanraden.

Life on sneakers, Evi Renaux


Blog van Sabrina : boekenmaand

Op zijn minst moet je zeggen dat Evi een geweldig goeie promocampagne voert voor haar verhaal: langs alle kanten kreeg ik veel goeds over haar boek te horen. Maar ge kent mij hé: ik ging mij niet laten vangen aan de hype, hoor! Maar hoe gaan die dingen: dan sta je opeens in de Standaard Boekhandel met het vooruitzicht op een middag in het daghospitaal voor een controle-onderzoek en dan besluit je om jezelf een toepasselijke portie leesvoer cadeau te doen.

Ik had aan het namiddagje ziekenhuis genoeg om het hele verhaal uit te lezen, het boek is daarbij ook nog eens heel mooi vormgegeven. En ondanks alle miserie waar Evi door moet slaagt ze erin een krachtige, positieve boodschap te brengen waar ik me helemaal in kan vinden: geluk vinden in de kleine dingen...

Dat ik dit boek las in het ziekenhuis, doet de boodschap natuurlijk des te beter aankomen. Het onderzoek wees in mijn geval trouwens het best mogelijke resultaat uit: na jaren medicatie nemen tegen colitis ulcerosa was er geen spoor van ontsteking meer te zien in mijn darm en mag ik afbouwen en eventueel ook stoppen met de medicatie. Misschien blog ik daar wel eens wat uitgebreider over, of misschien ook niet...

In elk geval blijf ik genieten van de kleine gelukjes en heb ik alle respect voor Evi en de manier waarop zij tot dit besef moest komen.

Me before you, Jojo Moyes -  the movie


Blog van Sabrina : boekenmaand

Qua groot klein geluk sluit ik mijn overzichtje af met een film, zowat de eerste film in een eeuwigheid die de echtgenoot en ik samen gingen kijken in de cinema. Ik was zelfs zo eerlijk om hem op voorhand te vertellen dat het eigenlijk wel een vrouwen-/bleitfilm zou zijn, maar dat losten we op met een etentje in een favoriet restaurant en iedereen was content. Ja, ik weet het, zo grootmoedig van mij om met mijn man uit eten te gaan om naar een film te kunnen die ik zelf wou zien!

En het was dan ook nog eens zeer de moeite, het eten én de film. Want verfilmingen van favoriete boeken, dat blijft toch lastig, nietwaar? Deze stelde absoluut niet teleur met bijzonder charmante acteerprestaties, en het verhaal wordt alle eer aangedaan. Ik heb wel in de eerste plaats mijn hart verloren aan het boek, maar kan de film zeker aanraden aan wie eens ongegeneerd wil gaan zitten snotteren in de cinema!

Boeken lezen en naar de film gaan, wat moet een mens anders met dit fantastische kwakkelweer: ik las intussen nog een paar boeken en vertel u daar in een volgende blogpost graag meer over!

5 opmerkingen:

  1. Hahaha, "zo grootmoedig van mij om met mijn man uit eten te gaan om naar een film te kunnen die ik zelf wou zien!" :-)

    Die Hendrik Groen moet ik duidelijk eens lezen, want zowel de 100-jarige man als Ove vond ik ook aandoenlijke oude mannen. Ben nu bezig in het tweede boek van Brackman (Oma heeft me gestuurd om me te zeggen dat het haar spijt) en voorlopig is dat ook wel de moeite.

    Maar vooral: hoera voor het kunnen afbouwen van je medicatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke update! Ik kende een aantal van de boeken nog niet, dus altijd fijn om inspiratie te kunnen opdoen. Ik las onlangs Me before you maar ben er nog niet uit of ik de film ook wil zien (meestal vind ik verfilmingen een pak minder goed dan het boek zelf).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In dit geval vind ik het boek en de film echt wel aan elkaar gewaagd en durf ik de film zeker aanbevelen :-)

      Verwijderen
  3. Wat de golven brengen las ik ook, en ook owv de cover en korte inhoud (zoals jij). Ik vond het wat teleurstellend, had gewoon meer verwacht. Het taalgebruik vond ik ook al niet zo geweldig. Niet echt een aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die Life on Sneakers al op veel blogs zien passeren. Ga er op de boekenbeurs toch eens naar zoeken denk ik!
    En hoera voor de afbouw van de medicatie!

    BeantwoordenVerwijderen