Pages

vrijdag 30 september 2016

New beginnings: de #happydays van september

De rubriek #happydays gaat al een tijdje mee hier op mijn blog. Ze past dan ook perfect binnen de bedoeling van mijn blog om de fijne momenten van mijn gezin vast te leggen. En je wil niet weten hoe lang ik al rondloop met het idee om de draad weer op te pikken, maar ja, ge kent dat hé.


Gelukkig is september de maand bij uitstek van opnieuw beginnen en de draad weer oppikken, dus kijk even mee wat de voorbije maand ons gebracht heeft.

Blog van Sabrina : september

Beginnen moeten we natuurlijk met de verplichte 'terug naar school'-foto. Voor het eerst mijn twee kindjes samen op de foto op 1 september: eerste kleuterklas (na een stukje instapklas vorig schooljaar) en eerste leerjaar. Voor de kleuter is het allemaal bekend terrein, die gaat elke morgen zingend naar school. Dat is voor Anna wel een beetje anders. Het is, zowel voor haar als voor ons, een best grote stap naar dat eerste leerjaar. En dat verloopt hier niet altijd even vlotjes. 

Blog van Sabrina : september

Het leren lezen zorgde bijvoorbeeld bij momenten al voor de nodige frustraties bij beide partijen. Natuurlijk is het schooljaar nog maar een maand bezig en geven we het tijd, maar het valt me toch op dat het tempo en de druk al hoog liggen van in het begin. We zien wel wat het wordt, maar een aanpassing is het dus wel.

Ook al was het begin september, het leek nog hoogzomer dat weekend toen we onze flinke kleuter zijn derde verjaardag vierden met een barbecue én veel taart, vanzelfsprekend. Ons Plopje heeft behoorlijk gezweet in zijn kostuum dat hij voor de gelegenheid heel het weekend heeft gedragen. De piratenboot die hij cadeau kreeg is al een groot succes gebleken. Ahoi, maatjes! En hoe schattig is dat snoetje met die kroon op in zijn klasje. Hoera voor de schoolwebsite!

Blog van Sabrina : september

Blog van Sabrina : september

Deze maand ging ook Anna's dansles opnieuw van start en daar keek ik stiekem wel naar uit want dat betekent voor mij elke week een uurtje leestijd. Het was nog even spannend toen Anna een namiddag chiro ging uitproberen en er gekozen moest worden tussen één van de twee hobby's op zaterdag. Gelukkig, of toch een béétje tot mijn opluchting, werd het de dansles. Al had het ook wel z'n voordelen, een kind in bed voor een middagdut en het andere een namiddag op de chiro... Maar ze vond zelf het dansen leuker, dus wij doen voorlopig nog elke week van dans-/leesdate.

Blog van Sabrina : september

Blog van Sabrina : september

Het is intussen ook een fijne septembertraditie om op Dag van de landbouw een bezoek te brengen aan een boerderij, meestal een melkveebedrijf, gezien de interesse van de kleine en grote landbouwers in mijn familie.

Blog van Sabrina : september

Een andere niet te versmaden traditie is de kermis in het dorp in het begin van het schooljaar. Check die stoere piloot in zijn vliegtuig.

Blog van Sabrina : september

En ook al ben ik wel fan van de herfst die nu echt in de lucht hangt, we hebben nog met volle teugen genoten van die mooie indian summer met avonden waarop er nog zonder jas kon buitengespeeld worden. 

Blog van Sabrina : september

Blog van Sabrina : september

Of ochtenden waarop je na de school run een terrasje kan gaan doen voor de verjaardag van de Echtgenoot, zomaar op een doordeweekse dag.

Blog van Sabrina : september

Want ik zou het nog vergeten te vermelden omdat het na twee weken al zo gewoon aanvoelt, maar deze september bracht voor mij ook een nieuw begin van formaat. Een paar maanden geleden kon je hier al lezen hoe ik worstelde met de combinatie werk/gezin. En in dat opzicht hebben mijn paar maanden ouderschap mij echt doen inzien wat voor mij het belangrijkste is en dat was dus niet de constante rat race om alles bolgewerkt te krijgen. 

Eindelijk had ik genoeg moed bij elkaar gesprokkeld om mijn ontslag in te dienen en intussen te blijven uitkijken naar een deeltijdse job, want met mijn vrij lange opzegperiode bleek het niet evident om te solliciteren naar deeltijdse functies waarvoor dikwijls een snelle beschikbaarheid verwacht werd. Zoals je dan altijd wel hoopt, maar nooit verwacht, ging het ineens nog snel en vond ik vrij vlug de job die mij momenteel op het lijf geschreven is: halftijds, in de buurt én zelfs een sector die dichter aansluit bij mijn opleiding & interesse dan mijn vorige job. Zo simpel kan het zijn, al heeft het me net geen bloed, zweet en tranen gekost eer ik al de nodige stappen gezet had om te komen waar ik nu zit: na zes jaar weer op een nieuwe werkplek die ik al een beetje aangekleed heb met de motivatie waarom ik dit doe.

Blog van Sabrina : september

Ik ga zeker ook niet beweren dat dit dé mirakeloplossing is. Ongeveer nét op de dag waarop ik aan mijn halftijdse job begon was in het nieuws dat deeltijds werkende vrouwen er het slechtst vanaf komen qua verdeling van de huishoudelijke taken. Al moet ik zeggen dat dat hier niet zozeer aan de orde is, met dank aan de Echtgenoot die er mee voor zorgt dat wij (meestal) gezond eten, (meestal) propere kleren hebben om aan te doen en (meestal) een schoon huis hebben! Uiteraard zal het financieel een aanpassing zijn, al hebben we dit wel zo goed mogelijk proberen in te calculeren. En ook op het werk is het niet evident om een halftijdse job te laten werken, ik merk in elk geval dat het een heel ander ritme en andere manier van werken vraagt dan ik gewoon ben.

Maar op die vlakken ga ik absoluut mijn uiterste best doen om het te doen werken, want wat ik ervoor in de plaats krijg is mij zo veel waard: tijd om regelmatig mijn kinderen naar school te brengen en op te halen, rustig samen huiswerk maken en de nodige therapiesessies kunnen inplannen zonder buitensporig veel hoofdbrekens. Het is dan nog maar de tweede week, maar ik voel precies al wel de rust die het ons allemaal geeft, dus ja, heel veel #happydays hier momenteel!

1 opmerking:

  1. Wat voor jullie het beste werkt zal jullie als gezin het gelukkigste maken, en of dat nu fulltime of deeltijds is :-) Als je ongelukkig was in de vorige situatie dan is het maar normaal dat je die probeert aan te passen! Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen