dinsdag 15 november 2016

Leuke Limburgse herfstuitstapjes

Hallo, mijn naam is Sabrina en de herfst is veruit mijn favorietste seizoen. Misschien iets minder als het zo van dat mistig en miezerig weer als vandaag is, maar dan nog... Als u het mij toestaat ga ik u mijn liefde voor de herfst bewijzen aan de hand van nog wat fotootjes van onze laatste herfstuitstapjes. U krijgt er dan gratis en voor niets twee tips voor fijne boswandelingen op kindermaat in Limburg bij!



Blog van Sabrina: Limburgse herfstuitstapjes

Wat dacht u van een zoektocht naar "het verloren kabouterdorp" in Lommel? Wij gingen vorige vrijdag op zoek naar kabouters en... *spoiler* vonden er geen (meest teleurstellend einde van een verder heel fijne boswandeling ever).

Blog van Sabrina: Limburgse herfstuitstapjes

Het begon nochtans veelbelovend aan jachthaven De Meerpaal, waar de zoektocht naar de kabouters vertrekt. Er zijn twee versies van de route, eentje van een kilometer of twee en eentje van een zestal kilometer. Ervaring leert me dat twee kilometer ongeveer het hoogst haalbare is voor mijn kabouters, dus wij kozen voor de korte route en volgden de blauwe mutsjes die ons in eerste instantie langs het kanaal leidden. De zoektocht zelf zit goed in elkaar: onderweg kom je gouden mutsjes tegen waar er een opdracht uitgevoerd moet worden om de code voor het verloren kabouterdorp te bemachtigen.

Blog van Sabrina: Limburgse herfstuitstapjes

Blog van Sabrina: Limburgse herfstuitstapjes

Blog van Sabrina: Limburgse herfstuitstapjes

Opdrachtjes doen het natuurlijk altijd goed als je gaat wandelen met kids, al moet het nu ook weer niet te moeilijk zijn. En ik betwijfel of het aan mijn padvinderskunsten ligt, maar die kabouters hadden verdraaid goed hun best gedaan om zich te verstoppen, daar op de Heuvelse Heide. Nu ja, niet getreurd omdat we langs héél mooie plekjes wandelden, maar als je er uiteindelijk niet in slaagt om de juiste code te bemachtigen om het kabouterhuisje te openen is dat toch een domper op de feestvreugde. En hier was helaas geen back up-plan of spiekbriefje voorhanden...

Blog van Sabrina: Limburgse herfstuitstapjes

Blog van Sabrina: Limburgse herfstuitstapjes

Blog van Sabrina: Limburgse herfstuitstapjes

Blog van Sabrina: Limburgse herfstuitstapjes

Blog van Sabrina: Limburgse herfstuitstapjes

Blog van Sabrina: Limburgse herfstuitstapjes

Blog van Sabrina: Limburgse herfstuitstapjes

Dat spiekbriefje was er gelukkig wel een weekje eerder, toen ik samen met een vriendin, tevens mede-kleutermama, en onze kroost naar Zonhoven trok voor de "Heksje Lotje"-wandelzoektocht. Je kan daar in de bibliotheek (of de vlakbij gelegen cafetaria) een boekje ophalen met een wandelroute in het teken van het sympathieke Heksje Lotje. Wij hadden geluk want we konden de wandeling met de speciale koffer maken, daarin zat onder andere het verhaal van Nieuwsgierige Lotje dat we voorlazen en materiaal om nog andere activiteiten die bij het verhaal horen te doen. Eerlijk gezegd hebben we die niet allemaal gedaan (we hebben wel een echte heksenbezem gemaakt!), maar de kindjes waren wel helemaal mee met het verhaal.

Blog van Sabrina: Limburgse herfstuitstapjes

Ook hier is het de bedoeling dat je onderweg tips sprokkelt om de code te kunnen ontijferen waarmee je de koffer kan openen. Al was de mevrouw van de bib wel zo voorzienig om ons een spiekbriefje toe te stoppen met de juiste code. Gelukkig maar, want ook hier was het te hoog gegrepen om aan de hand van de opdrachtjes de code te ontcijferen. Ik zweer dat dat niet aan mij ligt, maar ga het vooral zelf uittesten!

Blog van Sabrina: Limburgse herfstuitstapjes

Blog van Sabrina: Limburgse herfstuitstapjes

Blog van Sabrina: Limburgse herfstuitstapjes

Dankzij het spiekbriefje kregen we de koffer wel open en konden we toch nog het verhaal lezen en onderweg kwamen we ondermeer het échte huis van het Heksje tegen en dat was allemaal meer dan genoeg om een fijne namiddag in de frisse buitenlucht door te brengen.

Via onderstaande links vind je alle praktische info ivm de wandelingen:
Het verloren kabouterdorp in Lommel
Het Lotje wandelpad in Zonhoven

En laat mij zeker weten als het jou wel lukt om de codes te ontcijferen!

6 opmerkingen:

  1. Wandelingen met zoekopdrachtjes zijn een fijn concept, als de opdrachten haalbaar zijn natuurlijk :-) Het lijken me wel mooie wandelingen te zijn, om te onthouden voor als we nog eens op zoek zijn naar een daguitstap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelfs als het niet helemaal lukt vind ik een wandeling met opdrachtjes ideaal om mijn kinderen te doen vergeten dat ze aan het wandelen zijn. Scheelt zeker de helft aan gezeur! :-)

      Verwijderen
  2. Oei, de code niet kunnen kraken in Lommel? Da's jammer, want het is wel de moeite om het kabouterdorpje te zien. Wij vonden de opdrachten wel haalbaar, maar blijkbaar wordt er regelmatig ook vanalles vernield, dus misschien lag het daaraan?

    Die van Heksje Lotje ga ik onthouden, is misschien nog leuk voor dit najaar nu vooral voor mijzelf de afstanden beperkt moeten blijven :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heksje Lotje is meer in een park waar je wat kan rondslenteren én er is cafetaria vlakbij, dat moet zeker nog lukken :-)

      Verwijderen
  3. oh die van Lommel heb ik vroeger gedaan. Nu ik weet ook dat er regelmatig zaken worden vernield :(. Wil ik zeker eens terug doen met de kids :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zijn we zeker gesaboteerd! We hadden al een vermoeden dat er iets niet klopte en de mensen voor ons was het ook niet gelukt, dus dat moet wel de conclusie zijn... :-(

      Verwijderen