donderdag 26 januari 2017

Een eerste lezertje in huis

Leren lezen, eigenlijk is dat toch pure magie. Op een paar maanden tijd gaat er voor zo’n “net geen kleuter meer” een hele wereld van letters en woordjes open. Mijn eigen eerste lezertje heeft sinds kort de klik gemaakt en leest tegenwoordig altijd en overal. Ze heeft aan de keukentafel zelfs de chocopot (“Nutella”) al weten te ontcijferen!



Blog van Sabrina : eerste lezertje

Persoonlijk heb ik weinig tot geen Grote Ouderlijke Principes, maar de liefde voor het lezen heb ik toch altijd graag willen doorgeven. Lezen en boeken zijn altijd al mijn passie zijn geweest, dus het ging eigenlijk automatisch dat ik die liefde aan mijn kinderen doorgaf. Al blijft het altijd nog afwachten of ze het zullen oppikken…

Maar nu de oudste dus net zelf heeft leren lezen en het – eerlijk gezegd, na een ietwat moeilijke start – ook begint te vlotten, maakt mijn hart een sprongetje bij het zien van zo’n ijverig en gemotiveerd lezertje.

Zelf kan ik mij dat eigenlijk niet meer voorstellen, niet kunnen lezen? Of leren lezen, ik weet niet meer of ik dat zelf leuk, moeilijk of makkelijk vond?

Waar ik wel heel goeie herinneringen aan heb, is het versjesboek dat ik als kind letterlijk stukgelezen heb. Het hangt nu met plakband aan elkaar. Ik weet nu nog altijd precies welke mijn favoriete gedichtjes waren en het ritme van de versjes zit nog  in mijn geheugen gebeiteld als ik ze teruglees.

Dat wou ik mijn kindjes toch ook meegeven en ik heb een boekje gevonden dat daar perfect voor in aanmerking komt: “De voorleestrein” een versjesboek van Marianne Busser & Ron Schröder, met tekeningen van Eefje Kuijl. In het boekje volgen we de conducteur doorheen zijn voorleestrein en in elke coupé komt hij iemand met een ander beroep tegen. Iedere treinreiziger heeft een gedichtje bij dat past bij zijn of haar beroep.

Het zijn stuk voor stuk grappige en ondeugende versjes die in de smaak vallen bij kleuters en beginnende lezertjes. Het versje van het hoopje/kakje en dat van de konijnenkeuteltjes zijn hits tijdens ons dagelijkse voorleesmoment. Het boekje is mooi en lief geïllustreerd, met heel veel details te ontdekken op elk blad.

Extra tips om de jongste lezertjes te motiveren

Ook als je al zelf kan lezen is het nog heel leuk om voorgelezen te worden. Wij genieten elke avond nog samen van een voorleesmoment en ik kan dat alleen maar aanbevelen.

Want ik zei het al, het ging hier de eerste weken niet zonder slag of stoot, die eerste woordjes leren. Maar oefening baart kunst. Blijven aanmoedigen, ook als het moeilijk is. Doorzetten, flink huiswerk maken, maar ook niet pushen. Een moeilijke evenwichtsoefening voor een bezorgde mama, maar hier lijkt de tactiek van motiveren zonder te forceren vruchten af te werpen.

Wat ik ook al gemerkt heb, is dat het niet werkt om bepaalde boekjes op te dringen. Dus zorgen wij ervoor dat onze kindjes altijd een ruim en gevarieerd aanbod aan boekjes ter beschikking hebben waar ze zelf uit kunnen kiezen. Je kan dan een beetje gaan sturen, maar hier kiezen ze meestal wekenlang hetzelfde boekje, tot ze het beu zijn. Ik hoop dat we het nu stilaan gehad hebben met het kerstverhaal van kipje Lotta…

Ik geef graag geld uit aan boeken, maar beschik niet over een onbeperkt budget, dus bibliotheek to the rescue. Al sinds ze een paar weken oud is, ga ik om de paar weken met de dochter naar de bib. Die eerste weken omdat ze enkel rondgereden in een maxicosi dutjes deed en ik dan tenminste tussen de rekken in de bib kon rondrijden om voor mezelf wat luchtige lectuur te kiezen.

Tegenwoordig is het een uitstapje om boeken te gaan “kopen” voor ons allemaal. Ze weten wel dat ze die boekjes moeten terugbrengen maar ze hebben het consequent over boekjes “kopen” ipv “lenen”. Gisteren “kochten” we voor het eerst boekjes voor beginnende lezers en ze kon dus niet wachten tot thuis om daarin te beginnen!

Bonustip - Het is gedichtendag vandaag. Lees jij vanavond ook een versje (voor)?

Blog van Sabrina : Voorleestrein
Ik kreeg van de uitgeverij een exemplaar van “De voorleestrein” toegestuurd, maar het (voor-)leesplezier is geheel het onze!

6 opmerkingen:

  1. Leuk dat je dit kan doorgeven aan je dochter. Ik heb de liefde voor het lezen ook van mijn mama meegekregen :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tip ! Ziet er erg leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook helemaal dol op de bibliotheek. Het is net het paradijs! Al die boeken die je kunt meenemen naar huis. Heerlijk!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo fijn dat je dit kan delen met je dochter! Ik kreeg de liefde voor lezen ook mee van mijn mama en kan niet wachten tot wanneer Tuur kan lezen. Ik duim dat hij er even dol op gaat zijn als ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie blogpost en het moet heerlijk zijn om te zien dat ze de smaak te pakken heeft :) Wij gaan ook regelmatig naar de bibliotheek, boekjes lezen en naar het maandelijks voorlees- en knutselmomentje. Ook het voorlezen voor het slapengaan is hier een vast ritueel en wordt niet overgeslagen, zelfs niet als het al wat later is... volgend jaar is het zover, zeer benieuwd hoe het gaat lukken. De interesse is er nu wel al, maar ik ben bang dat hij te snel wil kunnen lezen en als het niet meteen lukt, het wil opgeven. We zien wel... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk, hè, dat eerste leerjaar waar ze alles leren. Mijn zoontje kan nu ook al sinds enkele maanden lezen en het is inderdaad echt een wonder hoe ze op een paar maanden tijd van letters hele woorden, zinnen en verhalen kunnen vormen. We gaan samen naar de bib en dan kiest hij mee boekjes. Diegene die hij helemaal uit heeft, komen op zijn pinterest-lijstje ( https://www.pinterest.com/villaspeelmama/uitgelezen-door-wielfreak/ ) en dat motiveert hem wel. Al vindt hij het zo ook wel tof om te lezen, hij zit tegenwoordig vaak met een boekje in de zetel. Hij zal het wel van geen vreemde hebben, zowel mijn man als ik zijn boekenwurmen en ook zijn grote zus heeft al heel wat lectuur verzet. En ze gaan - net als jouw kindjes - al van kleinsaf mee naar de bib. Jong geleerd :-)

    BeantwoordenVerwijderen