Pages

vrijdag 13 januari 2017

Het boek, The Boss en de muziek

Met Kerstmis werken wij in de familie intussen al vele jaren met het geweldige systeem dat "De Lijst" heet: elk jaar verzamelen we een aantal dingen op ons verlanglijstje dat we delen met onze gulle cadeautjesgevers zodat die gericht op geschenkenjacht kunnen. Volgens mij heb ik dit jaar mijn snelheidsrecord gebroken en had ik eind september al mijn eerste item op mijn lijst staan: "Born to Run", de autobiografie van Bruce Springsteen die toen net verschenen was.


Maar omdat het mijn tactiek is om altijd vanalles en nog wat op mijn lijst te zetten, is het toch altijd spannend afwachten of  je net dat ene cadeautje dat je stiekem liever wil dan alle andere ook zal krijgen. Gelukkig was dat wel het geval, dat is het voordeel van cadeautjes krijgen van mensen die je al een beetje kennen denk ik dan!

Blog van Sabrina : The Boss

Nadeel is wel dat ik het veel te snel uitgelezen heb en nu mogelijks mijn beste boek van 2017 al gelezen heb. Nochtans ben ik niet zo'n fan van autobiografieĆ«n, dan lees ik liever goeie fictie, eerlijk gezegd. Maar ik had een vermoeden dat Bruce mij niet zou teleurstellen. Al was ik nu ook weer niet zo een gigantisch grote fan van The Boss. Twee keer had ik al de eer en het genoegen om hem met zijn E Street Band aan het werk te zien, op Pinkpop in 2012 en Werchter Classic in 2013 (Leon kan dus ook zeggen dat hij erbij was, in mijn buik weliswaar!). Vorig jaar had Bruce verdorie geen rekening gehouden met onze vakantieplanning en zaten wij in ons vakantiehuisje terwijl meneer opnieuw op het podium stond in Werchter. En te bedenken dat ik het niet eens zo erg vond om er niet bij te zijn omdat ik hem toch al twee keer eerder gezien had...

Intussen vind ik het zelfs al erg dat ik niet meer van zijn muziek kende dan alleen zijn grootste hits kende bij de optredens die ik wel zag. Gelukkig komt daar nu verandering in, dus Bruce als je niet weet wat doen je mag hier altijd nog eens passeren voor een concert, ik kan alles meezingen nu! Na het lezen van zijn boek, heb ik nog wat stukken van zijn oeuvre in huis gehaald en dat staat hier sindsdien zowat constant op repeat.

En ik kan niet eens zeggen wat er nu juist zo goed is aan dat boek. Maar zo gaat dat als je een fangirl-crush hebt, zeker? Misschien het feit dat ik eigenlijk niet zo veel wist van zijn leven, en dat hij eigenlijk een geweldig coole gast is. Of dat hij dat toch zo kan laten uitschijnen. Het feit dat hij het poƫtisch weet te vertellen? Als je er tegen kan dat het soms ook wel wat overdreven lyrisch is.

Want ik had dat ook met zijn shows, dat het allemaal wel heel goed ineen zit, maar dat je je afvraagt hoe oprecht dat eigenlijk is. En ik moet zeggen dat hij mij met zijn boek heeft weten te overtuigen. Het lijkt mij dat hij overal heel goed over nadenkt, weet wat het effect zal zijn en wat hij er mee wil bereiken. Zo vond ik het ook geloofwaardig hoe hij schreef over de psychische problemen van zijn vader en zijn eigen strijd tegen depressies, niet dat dat overkwam als de zielige getroebleerde rockster met al zijn dramatische toestanden. Maar het kan ook zijn dat ik momenteel een beetje bevooroordeeld ben.

Wat wel vaststaat is  het feit dat ik mij geweldig amuseer met zo nog eens helemaal opgaan in muziek, want het hier in huis gebruikelijk Studio 100-gejengel telt niet mee. En laat mijn dochter dan maar fronzen met mijn muziekkeuze, dat hoort ook bij de opvoeding! En mijn wederhelft die mij waarschuwt voor een overdosis Bruce zodat ik het binnen de kortste keren beu gehoord ben, is gewoon jaloers en/of wil de cd's zelf inpikken om in zijn auto kunnen te luisteren, dus die mag ik ook negeren.

Mezelf kennende kan ik maar beter proberen om tickets te scoren voor het concert van U2 deze zomer in plaats van het aan mij te laten voorbij gaan. Dan hoef ik me achteraf niet te beklagen dat ik er niet bij was en dan heb ik nog altijd Bono voor als ik The Boss beu raak!

4 opmerkingen:

  1. Zeker doen! Je weet nooit dat ze dan ineens een pauze inlassen of nooit meer optreden. Ik ben zelf altijd enthousiast voor een concert van een van mijn favoriete artiesten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Achteraf ben ik ook altijd enthousiast, op voorhand zie ik al eens op tegen dat gedoe voor die tickets (en die prijzen!). Maar ik doe mijn best om me dat niet aan mijn hart te laten komen ;-)

      Verwijderen
  2. Concerten hebben we hier de laatste tijd niet meer gedaan, maar ik ben daar wel nog altijd fan van :-) Goed om weten ook dat het boek wel goed is, zoek nog een boek dat geschreven is door een celebrity voor de reading challenge waar ik aan deelneem :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blij dat ik je heb kunnen inspireren voor je book challenge! Ik beveel het boek van harte aan. Maar dat was al wel duidelijk zeker ;-)

      Verwijderen