Pages

maandag 13 maart 2017

Recept voor zalm uit de oven met preirisotto - #40dagenbloggen

Eentje voor de innerlijke mens vanavond. Soms moet bloggen niet moeilijker zijn dan dat ene geweldige receptje van vorig weekend delen. Dus bij deze. Helaas wel niet Dagen Zonder Vlees-proof.


Nodig
1 stukje zalm per persoon en evenveel sneetjes serranoham
Een bodempje visbouillon
Provençaalse kruiden
Peper.
1 kopje risottorijst per persoon & dubbel die hoeveelheid (groenten-)bouillon
1 teentje knoflook
1 à 2 preien
olijfolie
wat parmezaan en een paar zongedroogde tomaatjes

Blog van Sabrina : recept

Voor de zalm

Laat per persoon 1 stukje zalm licht ontdooien.
Verwarm de oven voor op 180°C.
Dep de ontdooide stukjes zalm droog en leg ze in een ovenschotel waarin je een bodempje visbouillon giet.
Bestrooi de vis met Provençaalse kruiden en peper en leg een op elk stuk vis een sneetje serranoham.
Zet 20 minuten in een voorverwarmde oven.

Voor de risotto

Per persoon heb je 1 kopje risotto rijst nodig en dubbel zoveel bouillon.
Snij of pers een teentje knoflook fijn.
Snipper 1 à 2 preien in fijne halvemaantjes.
Verwarm wat olijfolie in een kookpot en fruit daarin de knoflook.
Voeg na een paar minuten de prei toe en roerbak een paar minuten.
Daarna kan de rijst erbij die je ook een minuutje of twee meebakt.
Ik voeg dan alle bouillon ineens toe en laat de rijst in de pot met deksel een twintigtal minuten pruttelen. ZONDER TE ROEREN. (Hoofdletters want belangrijk en het werkt echt.)
Als de rijst gaar is haal je hem van het vuur en roer je er wat geraspte parmezaan naar keuze door en een paar zongedroogde tomaatjes.
Kruid met peper en dien op met de zalm.

Zodanig lekker dat ik vergat een foto te maken van mijn bord en ik dus als bewijs een foto maakte van het recept uit het boekje van de Colruyt waar ik mijn inspiratie haalde!

2 opmerkingen:

  1. Dit lijkt me wel wat! Ik houd bovendien erg van zalm : ) Dus dat komt mooi uit.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, en zo in de oven gebakken vind ik 'm heel geslaagd!

      Verwijderen