vrijdag 17 maart 2017

(Voor-)lezen is leuk!

Er was al een Jeugdboekenweek die dit jaar een heuse een Jeugdboekenmaand (1 - 31 maart) geworden is, en zaterdag 18 maart is het zelfs Kinderboekendag! Ik denk niet dat je het kinderboek en jeugdliteratuur te veel kan promoten, dus ik juich het alleen maar toe.

Zelf had ik jullie nog een verslag beloofd van onze workshop over voorlezen tijdens de Novotel Bedtime Stories van een tijdje geleden, dus laat ik daar nu maar eens werk van maken.
Voorlezen is namelijk niet alleen aflezen wat er in het boek staat. Neen, het is nog veel meer!

Blog van Sabrina : voorlezen
(c) Julia Pelealu van Plein Couleur

Voorlezen dat is ook:

  • je kind vertrouwd maken met boeken,
  • een aangenaam en ontspannend moment tussen ouder en kind creeeren,
  • de woordenschat en taalontwikkeling van je kind stimuleren,
  • samen een nieuwe wereld verkennen, emoties beleven en leren herkennen.

Voorlezen evolueert mee met je kind en je kan er al op heel jonge leeftijd mee beginnen.

In eerste instantie (0-3 jaar) kies je voor speelboekjes of eenvoudige boekjes die baby’s en kleine kinderen naar hartenlust kunnen verkennen en waarin ze eenvoudige zaken uit hun eigen leefwereld kunnen zien.

Met kleuters (3-6 jaar) lees je kleine en geleidelijk aan complexere verhaaltjes over hun eigen belevingswereld, waarbij ze kunnen genieten van de herkenbaarheid van heel wat van hun dagdagelijkse belevenissen via leuk geïllustreerde prentenboeken.

Eens ze zes zijn leren kinderen zelf lezen, maar dat wil niet zeggen dat je nu moet stoppen met voorlezen, ook nu nog blijft het voorleesmoment een vaste waarde al kan je wel samen boekjes lezen waarbij je kind nu zelf ook kan gaan lezen en zo wordt het voorlezen echt een gedeeld plezier

Na de theorie van de workshop kregen we uitgebreid de tijd om onze voorleeskennis toe te passen in de praktijk.

Blog van Sabrina : voorlezen

En ’s avonds kregen we een echt verhaaltje voor het slapengaan voorgelezen door Stefan Boonen, jeugboekenschrijver die ook een van de drijvende krachten is achter de Kinderboekendag. Hij las er zijn nieuwste verhaal "Verliefd" voor en het verhaal "Met opa op de fiets". Het was heel fijn om al die kindersnoetjes gefascineerd te zien opgaan in de verhaaltjes.

Na afloop kregen we een boek van hem mee naar huis en sindsdien lezen wij nog regelmatig over de avonturen van de opa.

Wie mijn blog al langer volgt weet wellicht al dat ik lezen en voorlezen een warm hart toedraag. Onlangs nog vertelde ik hoe het is om een eerste lezertje in huis te hebben en een hele tijd geleden al beschreef ik hoe wij het boekjes lezen met een slechtziende baby aanpakten.
(Niet eens zo heel anders dan bij iedere ander baby, zo blijkt.)

Blog van Sabrina : voorlezen

De geluidenboekjes van Clavis Uitgeverij zijn boekjes die ons peutertje met heel veel plezier gelezen heeft. Dit zijn stevige kartonnen boekjes die de allerkleinsten zelf kunnen gaan ontdekken. Leon heeft zich uren geamuseerd met het muziekinstrumentenboekje en dat met de boerderijgeluiden: elk geluidenboekje bestaat uit zes prenten met bijhorend geluidje. Ons peutertje vond het geweldig om op elk blad het “knopje” te zoeken waarmee het geluidje afgespeeld wordt. Het helpt ook dat dit heel eenvoudig is, de kindjes vinden het geweldig dat ze dit zelf kunnen!

Blog van Sabrina : voorlezen

Nu is er een nieuw geluidenboekje: “Dansmuziekjes”. Dit boekje laat kinderen kennismaken met verschillende soorten dansmuziek zoals tango, salsa en rock-‘n-roll. En van Clavis mag ik een exemplaar van hun “Dansmuziekjes” weggeven!

Wil je dit samen met je kleine uk gaan lezen, of ken je iemand wie je er plezier mee kan doen, dan volstaat het om dat hieronder in de comments te laten weten. Volgende week zaterdag maak ik dan de winnaar bekend op de Facebookpagina van Blog van Sabrina. Succes!

De workshop over voorlezen tijdens de Novotel Bedtime Stories werd verzorgd door LINC vzw

Lees op de website van Kinderboekendag wat je waar kan beleven tijdens op zaterdag 18 maart.

Op de website van Jeugdboekenmaand vind je ook heel wat informatie, waaronder een boekenwijzer met inspirerende boekentips voor alle leeftijdscategorie├źn.

5 opmerkingen:

  1. Leuke tips! Zelf heb ik nog geen kinderen, maar ik ben wel een grote fan van voorlezen. Op zaterdag lees ik voor in de bib aan kinderen van 3 tot 7 jaar. Zalig om die geboeide gezichtjes gade te slaan.

    (Dus ja, stiekem wil ik ook wel meedoen met de give away!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's genoteerd! Lijkt me idd heel leuk om te doen, dat voorlezen :-)

      Verwijderen
  2. Oh ja dat boekje heb ik ook gehad maar het is stuk gegaan jammergenoeg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, da's minder. Hier heeft Leon ze alleen figuurlijk 'stukgelezen' :-)

      Verwijderen
  3. Ik doe ook graag mee, lijkt me leuk voor Florian!

    BeantwoordenVerwijderen