Pages

woensdag 26 juli 2017

Tussenstand zomervakantie 2017

Technisch gesproken is de maand nog niet helemaal om, maar de grote vakantie is toch al/nog maar* (*schrappen wat niet past) bijna in de helft. Van mij mag de vakantie nog lang duren: elke dag waarop ik geen brooddozen/koekendozen/drinkbussen hoef te prepareren is een goede dag wat mij betreft. Al is het in de vakantie nu ook weer niet elke dag rozengeur en maneschijn met twee gevallen van “Mama, ik weet niet wat ik moet dooooooooeeeeeeeeen!!” en “Mama, kom eens kijken!!!” in huis.

Zo ongeveer in het midden is misschien een mooi moment om eens te kijken hoe wij onze vakantie al tot nu toe al doorbrachten. Een vakantie van vele eerstes als ik het zo op een rijtje zet:

Eerste vakantie zonder middagdutjes

Vorige vakantie deed Leon nog altijd een middagdutje. Dat heeft hij nog maar een paar maand geleden afgeschaft en ik had ze nog niet echt gemist, wat ik een jaar geleden niet voor mogelijk gehouden had. Dat ik die dutjes niet zou missen dan, omdat dat toch altijd eventjes op adem komen was zo een kindje voor een paar uurtjes onder zeil overdag.

Maar kindjes worden groter en waarschijnlijk jinx ik het nu keihard, maar ze kunnen zich hier intussen al geruime tijd met hun twee bezig houden waarbij minimale interventie van mijnentwege vereist is. Dat er dan ineens een brandweerwagen met druppende brandkraan staat te lekken op mijn keukentafel en je om de twee stappen je enkels kan breken over rondslingerend speelgoed moet je er dan wel bijnemen.

Eerste vakantie zonder pampers (overdag)

Nu hij geen middagdutjes meer doet zou hij klaar zijn om straks als hij naar de tweede kleuterklas gaat hele dagen naar school te gaan, maar dan zou eerst de pampersituatie nog aangepakt moeten worden. Zoals met veel andere grote mijlpalen (zitten, kruipen, lopen …) is Leon ook voor het zindelijk worden aan de late kant. Niet laat genoeg om echt ongerust over te zijn (zijn we wel), wel laat genoeg om soms vreselijk irritant te zijn.

Blog van Sabrina : oefenbroekje

Begin juli kondigden we met veel bombarie aan dat het gedaan zou zijn met pamper(-broekje)s en haalde ik nog een extra lading oefenbroekjes in huis. Dat was vlak voor ons weekendje weg, ideale timing dus om met een onzekere potjessituatie en een gigantische voorraad oefenbroekjes op vakantie te vertrekken.

Verandering van omgeving doet blijkbaar wonderen want sinds dat weekend zijn plasjes op het potje de regel en blijven de oefenbroekjes overdag grotendeels droog.

De grote boodschap op het potje doen dat is helaas nog niet aan de orde, maar daar hebben we augustus nog voor! Duimen mag.

Eerste vakantie met een weekend glamping

Wij zijn overtuigde niet-kampeerders dus een weekend kamperen is voor ons een heel avontuur zelfs als het eigenlijk glamping is. Het boerenleven dat kennen we wel zo’n beetje, dus glamping op een boerderij zagen we wel zitten voor een weekend. De boeking bij Boerenbed lag al een hele tijd vast en het was een enorme meevaller dat we een prachtig zomers weekend bleken gekozen te hebben voor onze eerste glamping ervaring.

We vonden het allemaal geweldig: de tent met plankenvloer en eigen sanitair voor ons als kampeerbeginnelingen. Het houtvuur voor de koffie ‘s ochtends, de pizza-avond, de barbecue met zicht op de koeien in de wei. 

Blog van Sabrina : boerenbed

Het meisje van de boerderij dat net even oud was als Anna en haar het hele weekend mee op sleeptouw nam. 

De tractor, plastic tractors à volonté en de dieren: konijntjes, poezen, de koeien. Ze hadden er alles en niks en iedereen heeft zich uitstekend geamuseerd.

Plannen voor een volgende kampeervakantie worden stiekem al gesmeed.

Eerste vakantie zonder bouwverlof / met deeltijds werk

Aan ons boerderijweekend breiden we nog een weekje vakantie thuis en eind augustus heb ik nog een weekje vakantie, en dat is toch wat anders dan de vorige jaren waarin ik telkens minstens drie weken bouwverlof had. Want het is niet omdat ik nu sowieso een paar dagen in de week thuis ben dat het vakantiegevoel vanzelf volgt.

Maar staycation kan ook plezant zijn: we installeerden 'woensdag knutseldag' - al is het er vandaag niet van gekomen en ga ik daar toch niet meer over beginnen, sssst - en hebben nog een overnachting in het Efteling hotel om naar uit te kijken aan het eind van de vakantie.

Dit weekend gaan de kinderen voor een overnachting naar ‘hotel Moeke’ en doen we in plaats van een weekend weg zonder kids, ook een weekend staycation zonder kids. Want het moet gezegd: ik slaap altijd vreselijk slecht op vakantie (ook in een supercomfortabel glampingbed, bijvoorbeeld), dus waarom een nacht ergens anders slecht gaan slapen als we ook gewoon in ons eigen bed goed kunnen slapen terwijl de kinderen op weekend zijn!

Qua uitstapje twijfelen we tussen een mini-citytripje, en al het eten eten in de restaurantjes waar we met onze kieskeurige kinders nooit zouden binnengaan, of een mini-trektochtje en meer dan één kilometer aan een stuk wandelen zonder dat er een of andere crisis losbarst i.v.m. pijnlijke voeten of iets dergelijks. Misschien wordt het een combinatie van citytrip en wandeltocht, ik heb er nu al keuzestress van.

Maar samengevat: als de tweede helft even goed wordt als de eerste dan zal het een geslaagde vakantie geweest zijn. En ik hoop voor u hetzelfde!


2 opmerkingen:

  1. Klinkt al als een leuke vakantie! Ik probeer mijn wederhelft ook te overtuigen om eens te gaan glampen, maar voorlopig krijg ik hem nog niet mee... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt als een heerlijke vakantie! Glamping heb ik nog nooit gedaan (ben eigenlijk totaal geen fan van kamperen) maar na het lezen van jouw verslag begin ik toch te twijfelen of we het ooit niet eens zouden doen. En ik duim keihard voor Leon en de grote behoefte op het potje :-)

    BeantwoordenVerwijderen