Pages

zondag 27 augustus 2017

De Geluk is besmettelijk-tag

Geluk

Een tijdje geleden kreeg ik van Evi, van Evi’s Journey, het “Gelukis besmettelijk”-stokje toegegooid. Enig opzoekingswerk leerde mij dat het gaat om een blogchallenge die Thijs lanceerde in het kader van de “Gelukszaaiers”-app die hij ontwikkelt.

Omdat wat geluk zaaien nooit kwaad kan en omdat Evi het zo lief vroeg, beantwoord ik hieronder met plezier de vragen die bij de challenge horen.

 1. Ben je zelf soms eens op zoek naar wat meer geluk?

Goh, niet echt bewust in elk geval. Al denk ik dat veel/het meeste van wat we doen bedoeld is om ons gelukkig(er) te maken, ook als dat onbewust is, dus dan wel, ja.

Om maar te zeggen dat ik het wel een moeilijke vraag vind, eigenlijk.

Of het moet zijn dat ik al best gelukkig ben, zodat ik niet echt het gevoel heb om op zoek te moeten naar extra geluk. Het zal vast dat zijn.

2. Wat maakt jou gelukkig?

Zoals mijn favoriete letterbord quote van het moment zegt: small things met great love gedaan.
De kleine dingen dus. Geen bijster origineel antwoord als je er de andere deelnemers aan de challenge even op naleest. Maar van die kleine dingetjes kunnen dan ook echt wel van een gewone dag een gelukkige dag maken zonder veel moeite..

Om het met een voorbeeldje rechtstreeks uit onze grote vakantie te illustreren: ik word minstens even gelukkig van een weekend waarin niks gepland is en er dus tijd is om spontaan een fietstochtje te maken om een ijsje te gaan eten, of te bloggen terwijl mijn kinderen wat rondlummelen en zich evengoed weten te amuseren als tijdens een volgepropt weekendje Efteling.

Dat weekend Efteling maakte me ook gelukkig, maar dat heb ik zeker niet elk weekend nodig want naast geluk gaat dat toch ook met de nodige stress gepaard, vind ik persoonlijk…

3. Maak jij anderen al eens gelukkig en op welke manier doe je dat dan?

Ik moet zeggen dat ik er soms te weinig bij stilsta om anderen gelukkig te maken, al moet ik ook zeggen: Food is my love language!

Om de mensen rond mij gelukkig te maken, maak ik graag lekker eten klaar. Want als ik dan zie dat zij genieten van dat lekkers dan word ik daar ook gelukkig van!

Al helemaal als ik iets weet klaar te maken wat mijn twee meest kritische eters, a.k.a Kind 1 & Kind 2, weten te smaken.

4.Wat ga jij doen om jezelf/anderen gelukkiger te maken?

Zie vraag 3 J - ik had onlangs ineens écht een wafelijzer nodig, ik had dat namelijk nog niet, en als onze kippen weer aan de leg raken dan bak ik wafels voor iedereen!

Voor mezelf ga ik proberen te onthouden dat ik niet veel nodig heb om gelukkig te zijn. De kleine dingen proberen te appreciëren als de gelukkigmakers die ze zijn. Zonder te vervallen in FOMO, fear of missing out, want niks doen is toch ook maar niks doen?!

Het komt er dus op neer dat ik er mij niks van ga aantrekken dat ik een huismus ben die niet veel nodig heeft om gelukkig te zijn. Allee, dat ga ik proberen…

5. Als je één boek of film over geluk zou mogen aanraden aan de gelukszaaiers, welke zou dat dan zijn?

Mogen dat er ook twee zijn? Gretchen Rubin schreef twee boeken over geluk en ik heb ze allebei in mijn boekenkast staan : The Happiness Project & Happier at Home. Graag gelezen, je moet je wel over de Amerikaanse zelfhulpboekachtigheid zetten, maar dan lukt het ook om er nuttige tips & tricks uit te halen. Er verscheen zelfs al eens een recensie van The Happiness Project hier op mijn blog.

6. Op welke drie blogs zou je graag wat geluk zaaien?

Ik ga mijn gelukszaadjes een beetje in het wildeweg rondstrooien en niet 3 blogs in het bijzonder nomineren. Het zou me wel gelukkig maken moesten er onder jullie zich geroepen voelen om de vraagjes ook te beantwoorden… Laat gerust weten in de comments hieronder!

2 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je de vragen beantwoordde :-) Leuke antwoorden trouwens ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankzij de tag ontdekte ik je blog. Dankjewel om mee te doen met de challenge en zeker voor de boekentips. Die kende ik nog niet. Met gelukkige groeten!

    BeantwoordenVerwijderen